مقاومت سخت ۲ میلیون واحدی شاخص کل

بازار در هفته کاری منتهی به سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ با توجه به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و احتمال پاسخ ایران به آن با کاهش دامنه نوسان مواجه شد که منجر به کاهش ارزش معاملات شد.

به گزارش صدای بورس، بازار در هفته کاری منتهی به سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ با توجه به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران و احتمال پاسخ ایران به آن با کاهش دامنه نوسان مواجه شد که منجر به کاهش ارزش معاملات شد. شاخص کل در این هفته با افت سنگین ۳.۴ درصدی مواجه شد و در آستانه سقوط به کمتر از ۲ میلیون رسیده است. شاخص هم وزن هم افت ۳.۵ درصدی را به خود دید با توجه به افزایش کم سابقه دما و رشد تقاضای برق کشور در این هفته به حالت نیمه تعطیل درآمد و در روز چهارشنبه بازار سرمایه تعطیل شد.
در این هفته ارزش معاملات خرد به کمتر از ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید که افت سنگین بیش از ۶۵ درصدی نسبت به هفته قبل را نشان می‌دهد. در ادامه خروج نقدینگی اشخاص حقیقی در چند هفته، ماه و حتی چند سال اخیر این هفته نیز عدد قابل توجه ۲۷۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد. همچنین این هفته مصادف شده است با چهارمین سالگرد سقوط تاریخی بازار سرمایه که منجر به زیان‌های سنگین سهامدارانی شد که با دعوت
دولت مردان وقت پا به بازار گذاشتند. با گذشت ۴ سال از تاریخ مذکور شاخص کل همچنان با وجود حمایت از سهم‌های شاخص ساز بازدهی منفی را ثبت کرده است. نسبت‌های مهم بازار سهام از جمله P/S، P/E، P/B گذشته نگر بازار به کمتر از میانگین‌های تاریخی خود رسیده‌اند و در حال نزدیک شدن به کف‌های تاریخی ثبت شده هستند.
در این هفته قیمت‌ کالاها در بازارهای جهانی با نوسانان سنگینی مواجه شدند و بازارسهام و رمزارزها هم افت‌های کم سابقه‌ای را به خود دیدند هرچند که بخشی از سقوط خود را جبران کردند. این امر بیشتر ناشی از ترس از شروع رکود و شاید بحران اقتصادی در اقتصاد جهانی تلقی شده است. به نظر می‌رسد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو با شدت و سرعت بیشتری اتفاق بیافتد.
در مجامع این هفته «شکام» ۷.۷ تومان، «کماسه» ۲۰ تومان، «پدرخش» ۱۵ تومان، «لسرما» ۸۰ تومان، «وکادو» ۲۶ تومان و «رمپنا» ۵۰ تومان تقسیم سود داشتند. شرکت‌های دارویی از جمله «دقاضی»، «دالبر»، «دشیمی» از افزایش نرخ محصولات خود خبر دادند. «تکاردان» از افزایش نرخ کارمزد بازارگردانی رو نمایی کرد.
«وبصادر» سهام تصاحب شده «خپویش» را آگهی کرد. «واتی» همچنان مصر به فروش سهام پارسیلون و ریسندگی و بافندگی فومنات است و آنها را به مزایده گذاشت. «کپشیر» از برنامه طرح توسعه خود خبر داد و برای تامین مالی بخشی از این پروژه قصد فروش کارخانه ایزوگام خود را دارد. «ونیکی» هم به دنبال فروش دو ویلا در شمال کشور است.
«سمگا» از قرارداد جدید خود خبر داد. «کنور» از کشف منابع معدنی جدیدی رونمایی کرد. «ساینا» از برند جدید خود رونمایی کرد. «شدوص» از طرح توسعه خود خبر داد. پتروشیمی دنا وسبلان از زیرمجموعه‌های «وسپهر» ادغام شدند. «کگهر» از قرارداد فروش ۸.۵ میلیون تن کلوخه سنگ آهن به «کگل» خبر داد. شرکت‌ها همچنان با معضلات ناشی از قطعی برق مواجه هستند و شفاف سازی‌هایی در این حوزه داشتند. «شمواد» از حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی پت و پلی استر خبر داد.
در ادامه وضعیت بغرنج صندوق‌های سرمایه گذاری از جمله اهرمی قیمت این صندوق‌ها کمتر از ارزش خالص دارایی‌های آنها رسید. در همین راستا سازمان بورس با ارسال نامه ای به وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط خواهان حمایت از بازار سرمایه شد.
صندوق های اهرمی هم نرخ سود واحدهای عادی خود را کاهش دادند.
صندوق‌های طلا تحت تاثیر وضعیت ناپایدار منطقه با اقبال مواجه شدند و ورود نقدینگی اشخاص حقیقی به صندوق‌های طلا بی سابقه بود. دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به گندمکاران را پرداخت کرد.
شرکت‌ها در این هفته هم درگیر خبرهای مرتبط با افزایش سرمایه بودند. سرانجام ۳۲۸ درصد تجدید ارزیابی تپکو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت خود مشخص شد و این شرکت ۳۲۸ درصد تجدید خواهد داشت. «لپیام» هم شفاف سازی را در مورد ارزشگذاری بخشی از دارایی‌های خود داشت. «خفنر» ۶۰ درصد، «کرومیت» ۹۰ درصد، «حتاید» ۴۲ درصد و «ثرود» ۱۵۰ درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه خواهند داشت. «شاملا» افزایش سرمایه ترکیبی ۸۵ درصدی از محل سود انباشته و مطالبات و آورده سهامداران را در برنامه دارد. «نیان» هم به منظور پیش برد طرح های توسعه خود ۳۲۸ درصد افزایش سرمایه از آورده و مطالبات خواهد داشت. کرمان خودرو همچنان با قدرت در حال خرید سایپا می باشد و صندوق بازنشستگی بانک‌ها هم «فملی» می‌خرد.
قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی ۷۸ دلار در بشکه است. در بازارهای جهانی طلا هم چنان ناتوان در شکست مقاومت ۲۵۰۰ دلار در اونس قرار دارد و مجددا به محدوده ۲۴۳۰ واحدی افت کرد. قیمت مس روند کاهشی چند ماهه را طی می‌کند به ۸۷۰۰ دلار رسید. روی، آلومینیوم و سرب هم به مانند سایر فلزات رنگین کاهشی بودند و به ترتیب ۲۵۸۰، ۲۲۶۰ و ۱۹۶۵ دلار در تن معامله شدند. قیمت دلار بازار آزاد ۶۱۵۰۰ تومان، سکه امامی ۴۳ میلیون و دلار نیمایی هم حدودا ۴۴۵۰۰ تومان در حال معامله است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۵۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 501177

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =