سرنوشت sme ها چه شد؟

فرابورس ایران از همان ابتدا با هدف عرضه‌ سهام شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس تهران را ندارند، تأسیس شد...

به گزارش صدای بورس،فرابورس ایران از همان ابتدا با هدف عرضه‌ سهام شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس تهران را ندارند، تأسیس شد. باتوجه به اینکه شرکت‌های کوچک و متوسط یا همان sme ها در جهان از قطب‌های اصلی کارآفرینی هستند و باعث می‌شوند اقتصادی پویا و بر پایه ایجاد شغل در کشورها شکل بگیرد، گام‌هایی برای ورود چنین شرکت‌هایی به بازار سرمایه ایران برداشته شد. بر این اساس در دهه ۹۰ فرابورس ایران، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را به عنوان بخش متفاوتی از بازار، راه‌اندازی کرد.
آخرین دستورالعمل چگونگی انجام معاملات سهام شرکت‌های کوچک و متوسط به همراه حق تقدم‌ها، در دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، به تصویب رسید و بر همین مبنا معاملات شرکت‌های متوسط و کوچک (که تحت عنوان بازار SME در بازار سرمایه راه‌اندازی شدند) در دو تابلوی رشد و دانش بنیان انجام می‌شد. نکته قابل توجه درمورد SME، این است که تنها سرمایه‌گذاران حقوقی می‌توانند سهام چنین شرکت‌هایی را خریداری کنند و به دلیل جلوگیری از پروژه کردن سهام، سفته بازی و رانت خواری به سرمایه‌گذاران خرد اجازه خرید چنین سهم‌هایی داده نشد.

سرنوشت sme ها چه شد؟

مجتمع پترو صنعت گامرون و شرکت گز سکه از اولین شرکت‌هایی بودند که در بازار sme پذیرش شدند. بر این اساس شگامرن در تاریخ ۰۶/۱۰/۱۳۹۵ و غگز در تاریخ ۲۶/۱۰/۱۳۹۵ عرضه شدند.
در این میان چهار شرکت؛ مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان، کولاک شرق، سیمان سفید ارومیه و کنترل گاز اکباتان به ترتیب و با نماد «غنیلی» در تاریخ ۱۷/۰۸/۱۳۹۵، «غکولاک» در تاریخ ۲۴/۰۸/۱۳۹۵، «سفاروم» در تاریخ ۲۵/۱۰/۱۳۹۵ و «فکباتا» در تاریخ ۲۴/۱۱/۱۳۹۵ در فرابورس پذیرش شدند. از این تعداد تنها غنیلی در تاریخ ۱۶/۰۶/۱۳۹۸ در بازار sme ها عرضه شد و سفاروم طبق مصاحبه‌ای که مدیر مالی این شرکت با اطلاعات بورس داشت؛ به دلیل موافقت نکردن سهامداران و هیأت مدیره این شرکت هنوز به مرحله عرضه نرسیده است. کولاک شرق و کنترل گاز اکباتان هم تاکنون به دلایل نامشخصی به مرحله عرضه نرسیده‌اند.

سرنوشت sme ها چه شد؟

در سال ۹۶ هم سه شرکت؛ ماداکتو استیل کرد، تولیدی آذر باتری ارومیه و راهیابان فردا در فرابورس پذیرش شدند.
شرکت ماداکتو استیل کرد که با هدف احداث اولین خط تولید استیل کورد (سیم فولادی مورد استفاده در تایر رادیال) فعالیت خود را شروع کرد، در تاریخ ۱۶/۰۷/۱۳۹۶ پذیرش و در ۲۸/۱۲/۱۲۹۶ به عرضه رسید. شرکت راهیابان فردا هم که مجری و بهره‌بردار خدمات شهری است در تاریخ ۰۷/۰۹/۱۳۹۶ با نماد «هفردا» در فرابورس ایران پذیرش شد و در ۲۷ اسفند ماه سال بعد به مرحله عرضه رسید. تولیدی آذر باتری ارومیه هم که موضوع فعالیت آن "تولید انواع باتری خودرو و طراحی و ساخت ماشین آلات مربوطه" است، هفتم آذر ماه سال ۱۳۹۶ با نماد «خاذر» به مرحله پذیرش رسید و تاکنون علت عرضه نشدن آن از سوی مدیران شرکت بیان نشده است.

سرنوشت sme ها چه شد؟

شرکت سیمان زرین هم ازجمله شرکت‌هایی است که در فرابورس پذیرش شده اما هنوز به مرحله عرضه نرسیده است. این شرکت در تاریخ ۰۲/۰۴/۱۳۹۷ با نماد «سشیماب» پذیرش شده و هنوز از سوی مدیران شرکت پاسخ روشنی درخصوص عرضه نشدن آن ارائه نشده است.

سرنوشت sme ها چه شد؟

دو شرکت ستبران و کیا الکترود شرق در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۳۹۸ در فرابورس پذیرش شدند و ستبرا در روز ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۹ عرضه شد. ضمن آنکه شرکت کیا الکترود شرق هم در تاریخ ۱۹ شهریور ماه همان سال به مرحله عرضه رسید.

Sme ها در انزوا
اختصاص خرید سهام شرکت‌های sme به اشخاص حقوقی، باعث شد این بازار عاری از هرگونه هیجان باشد و به دلیل این نوع نحوه معاملاتی، این نوع شرکت‌ها از جذابیت کافی برخوردار نیستند.
نکته قابل توجهی که درخصوص حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس وجود دارد این است که این شرکت‌ها به لحاظ ساختاری با سایر شرکت‌های بزرگ و حاضر در این بازار، متفاوت هستند اما ملزم به اجرای همان ضوابطی هستند که برای شرکت‌های بزرگ وضع شده است. گاهی اوقات این موضوع و محدودیت‌هایی که برای شرکت‌های کوچک و متوسط وجود دارد، باعث می‌شود این نوع شرکت‌ها بازار پایه را برای پذیرش و عرضه ترجیح دهند.
یکی از چالش‌هایی که این شرکت‌ها در بدو ورود به بازار سرمایه با آن مواجه هستند، ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود بود که در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ دستورالعمل «ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود» تهیه و ابلاغ شد. در این راستا در همان بهمن ماه مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این خصوص عنوان کرد: "امیدواریم که شرکت‌ها براساس استاندارد حسابداری شماره ۱۷، دارایی نامشهود را در دفاتر خود شناسایی کرده و در سال ۱۴۰۳ براساس دستورالعمل ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود، دارایی‌های شناسایی شده را تجدید ارزیابی کنند که موجب می‌شود سرمایه آنها به صورت واقعی نشانگر ظرفیت‌های آنها باشد. " همچنین از سوی فرابورس هم اعلام شد که برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در صف پذیرش شرکت‌های عادی قرار نگیرند، دستورالعملی تصویب شد تا پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه تسهیل شود.کارشناسان این حوزه معتقدند؛ صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ابزار تأمین مالی جمعی، صندوق‌های پروژه و شرکت‌های سهامی عام پروژه به توسعه و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.
همانطور که گفته شد دلیل ایجاد یک بازار اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در بازار سرمایه، تفاوت‌های اساسی این شرکت‌ها با حوزه سنتی اقتصاد است و بازار مخصوص آنها هم جهت تسهیل ورود و پذیرش این شرکت‌ها به بازار سهام راه‌اندازی شد. بر این اساس در مجموع با اینکه از دید صاحبنظران حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه، اتفاق خوبی است اما اگر قوانین وضع شده برای این شرکت‌ها به همین شکل ادامه پیدا کند، قطعا آنها تمایلی برای حضور در این بازار نخواهند داشت.

نوآفرین آمد
فرایند پذیرش و عرضه شرکت‌های داشن بنیان در فرابورس از سال ۹۹ تا زمستان ۱۴۰۲ کمرنگ شده بود تا اینکه در دی ماه ۱۴۰۲ بازار نوآفرین برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، فناور و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال راه‌اندازی شد. به عبارتی از اواخر سال گذشته بحث حضور دانش بنیان‌ها در بازار سرمایه با راه‌اندازی بازار نوآفرین جدی‌تر از قبل شد.

سرنوشت sme ها چه شد؟

نساجی بابکان و صنایع ارتباطی آوا دو شرکتی هستند که برای اولین بار در بازار نوآفرین درج نماد شدند. نبابک در ۲۵ دی ماه سال گذشته و آواک در تاریخ یکم خرداد ماه سال جاری در این بازار پذیرش شدند و در صف عرضه هستند. صنایع ارتباطی آوا، اولین شرکتی است که در سال جاری در بازار نوآفرین درج نماد شده و بیش از ۶٠ درصد فعالیت در بخش نرم‌افزاری است.
به گفته نماینده سهامدار عمده این شرکت: " یکی از برنامه‌های توسعه‌ای آواک، تنوع‌بخشی به مشتری‌ها و تنوع‌بخشی به سبد تولیدات است. در این رابطه طرحی با دو فاز داریم که در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد. " همچنین مدیرعامل این شرکت در نشست خبری عرضه اولیه آواک به دو خبر اشاره کرد: "پیش‌بینی شده به سود ۱۲۵ میلیاردی تا پایان سال دست پیدا کنیم. " و "در سال جاری از محل سود انباشته افزایش سرمایه از ١٠٠ میلیارد به ١٩٠ میلیارد تومان خواهیم داشت.

Sme ها حذف شدند؟
با راه‌اندازی بازار نوآفرین این سؤال در ذهن‌ها شکل گرفت که تکلیف sme ها چه می‌شود؟ آیا این بازار حذف خواهد شد؟ در این راستا طبق پیگیری‌های صورت گرفته از فرابورس ایران اعلام شد: با تأسیس بازار نوآفرین، دیگر بازار SME نخواهیم داشت. بر این اساس نمادهای بازار SME به بازار نوآفرین منتقل شدند البته مشروط به اینکه شرایط بازار دستورالعمل نوآفرین را احراز کنند. گفتنی است اگر این شرایط را به دست نیاورند، هیأت بازار نوآفرین بعدا در خصوص آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، اهم شرایط پذیرش در تابلوی رشد به شرح زیر است:
۱-جمع حقوق صاحبان سهام ،حداقل ۱۰۰ میلیارد ریال و حداکثر ۵۰۰۰ میلیارد ریال است.
۲-دارای طرح توجیهی تأیید شده توسط هیأت مدیره، مبنی بر وجود چشم‌انداز روشن از سودآوری ‌باشد.
۳-شرکت‌های واجد شرایط پذیرش بازار اول و دوم، با اعلام دلایل از قبیل نوین بودن صنعت مرتبط در بازار سرمایه و با پیشنهاد هیأت پذیرش ،می توانند در این تابلو پذیرش می‌شوند.

  • همراز فیروزی - خبرنگار
  • شماره ۵۵۱ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 501181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =