آخرین وضعیت تجدید ارزیابی مخابرات

شرکت سهامی مخابرات ایران (شرکت خصوصی) نخستین و بزرگ‌ترین اپراتور مخابرات در ایران است. این شرکت در سال ۱۳۸۸ با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار و سهام آن در بورس تهران عرضه شد.

به گزارش صدای بورس، شرکت سهامی مخابرات ایران (شرکت خصوصی) نخستین و بزرگ‌ترین اپراتور مخابرات در ایران است. این شرکت در سال ۱۳۵۰ خورشیدی با سرمایه ۵ میلیارد ریال بنیانگذاری شد. شرکت مخابرات، دارای ۳۱ منطقه مخابراتی استانی در سراسر ایران شامل شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، شرکت سرمایه کارکنان مخابرات (شسکام)، شرکت خدمات اول (tct۱)، شرکت سامان سازه غدیر (مدیریت املاک)، شرکت کاراشاپ و ۳۱ شرکت استانی به عنوان زیر مجموعه است. این شرکت در سال ۱۳۸۸ با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار و سهام آن در بورس تهران عرضه شد. چالش‌ها و برنامه‌های این شرکت بخشی از پرسش هایی بود که با مجید سلطانی، مدیرعامل مخابرات ایران درباره آن گفت‌وگو کردیم.

* چالش‌های شرکت مخابرات ایران چیست؟
نکته مهم وکلیدی که شرکت مخابرات ایران با آن مواجه است اینکه تصمیم گیری‌ درباره درآمدها و هزینه‌ها با شرکت نیست. این تصمیمات بیرونی که شرکت مخابرات ایران را احاطه کرده است در ۱۵ سال گذشته آسیب‌های بسیاری به شرکت مخابرات وارد کرده است. برای مثال فقط حداقل هزینه نیروی انسانی شرکت از سال ۱۳۹۰ تا الان بر اساس قانون کار ۱۶ برابر شده است در حالی که این موضوع در خدمات ارائه شده شرکت چه در بحث صوت و چه دیتا خود را نشان نداده و سیاست گذار فکری برای این موضوع نکرده است بنابراین این عدم توازن درآمد و هزینه برای شرکت مخابرات مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است و از طرف دیگر مشکلات زیادی را هم برای بازار سرمایه و هم توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به وجود آورده است. در بیش از ۳ سالی که مسئولیت مدیریت عامل شرکت مخابرات ایران را به عهده گرفته‌ام با چالش‌ها مقابله کرده و همان طور که فعالان بازار سرمایه کشور و صنعت ارتباطات در صورت‌های مالی نیز می بینند سعی شد با به حرکت در آوردن پتانسیل‌های داخلی آنها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم و درآمدهای عملیاتی زیادی را رقم زدیم که خود را در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ نشان داد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ نیز بتوانیم به همین شکل جلو رویم و همچنین با تغییراتی که در سطح قوه مجریه صورت گرفته توجه بیشتری به این صنعت کلیدی شود تا از وضعیت موجود نجات یابد.

* تجدید ارزیابی شرکت مخابرات ایران به کجا رسید؟
بحث تجدید ارزیابی از نظر مخابرات تمام شده است، حسابرس و سازمان بورس نیز تایید کرده‌اند تنها مشکلی که داریم این است که سازمان خصوصی سازی تجدید ارزیابی را منوط به بعضی از تسویه حساب‌ها و مواردی از این دست کرده است که از سال ۱۳۹۷ این موضوع وجود داشته، البته در این مدت بخشی را حل کردیم اما بخشی از آن از توان مالی شرکت خارج بود به همین خاطر در حال مذاکره با سازمان خصوصی سازی برای دریافت مجوز هستیم تا بتوانیم مجمع فوق العاده برگزار و به صورت رسمی میزان افزایش سرمایه رسمی از محل طبقه‌بندی سرمایه گذاری را اعلام کنیم.

* ارزش ملک‌های مازاد مخابرات چه قدر است؟ برنامه فروش شما برای سال‌های آتی چیست؟
در رابطه با املاک شرکت مخابرات هنوز ارزیابی صورت نگرفته است بنابراین نمی‌توان عددی را اعلام کرد اما اگر در هیات مدیره و یا در مجمع تکلیف مشخص شود بعد از ارزیابی می‌توان درباره عدد دقیق آن صحبت کرد. با توجه به اینکه توازن منابع درآمد و هزینه شرکت بهم ریخته است برای توسعه نیاز داریم بعضی از منابع را مولد سازی کنیم البته تنها بحث ملک نیست بلکه منابع دیگری نیز داریم که با مولد سازی کارهای بسیاری برای آن انجام می‌شود و همکاران در همه استان‌ها کارهای خوبی در این زمینه انجام داده‌اند و همه مولد سازی نیز تقریبا در بخش توسعه صرف شده که به تازگی نیز خود را در موضوع انتخابات نشان داد.

* افزایش نرخ تلفن همراه از تورم عقب است؟
نمی‌توان گفت که نرخ تلفن همراه از تورم عقب نیست زیرا هزینه‌ها چه در بحث صوت و چه دیتا در ایران نسبت به هزینه‌ها عدد قابل توجهی نیست و اگر مقایسه با سایر کشورها داشته باشیم هزینه‌های این خدمات در کشورهای منطقه و توسعه یافته بالاتر است. ممکن است سیاست این باشد که به مردم در این زمینه فشاری وارد نشود و با نرخ پایین‌تری این خدمات را دریافت کنند که سیاست خوبی است اما به شرطی که هزینه‌های اپراتورها نیز تامین شود و با درآمدی که دارند بتوانند هم خود را بهتر اداره کنند و هم در بحث توسعه نقش جدی داشته باشند و سرمایه گذاری خوبی در این بخش داشته باشند. بنابراین یکی از بحث‌های جدی که مطرح است و به نظر می‌رسد دولت جدید نیز با توجه به صحبت‌ها و سیاست‌های اعلامی که در محافل گوناگون داشته نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارد و این مشکل به زودی حل می‌شود تا هم شرکت‌های مخابراتی، ارتباطی و اپراتورهای ثابت و سیار متضرر نشوند و هم اینکه از طرف دیگر توسعه خوبی در کشور اتفاق بیفتد.

* زیرساخت کافی برای ۵G وجود دارد؟
در همراه اول از چند سال گذشته برنامه ۵G آغاز شده و در سال ۱۴۰۲ هزار سایت ۵G را در برنامه داشته و عملیاتی کرده‌ایم. برای سال ۱۴۰۳ نیز تقریبا همین حدود سایت پیش‌بینی شده است تا توسعه یابد اما باید به موازات آن مسائل دیگری نیز در سمت مصرف کنندگان ایجاد شود تا بتوانند از آن استفاده کنند. موضوع مهمی که در بخش سیار به جز G۵ وجود دارد این است که باید نگاهی به عموم مردم داشته باشیم و می دانیم که عموم مردم با ۴G مشکلات خود را حل می‌کنند و باید نقاط خلا خود را در بحث پوشش ۴G و سایر مشکلات آن در اقصی نقاط کشور برطرف کنیم.

  • نجمه آجربندیان - خبـرنــگار
کد خبر 501691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =