۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲
افزایش ۱۰۳ درصدی درآمد فخاس

شرکت فولاد خراسان در ۳ ماه نخست سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۳ توانسته مبلغ ۵۵,۹۱۱,۴۳۸ میلیون ریال درآمد از فروش محصولات کسب کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش صدای بورس، این رشد درآمدی در بهار سال جاری بدلیل افزایش فروش مقداری محصولات و نیز رشد نرخ فروش محصولات بوده است.

در فصل اول سال جاری ، شرکت فولاد خراسان ۲۲۵,۷۴۴ تن محصول به ارزش ۵۳,۵۳۷,۳۲۳ میلیون ریال فروخته است در حالیکه در مدت مشابه سال قبل "فخاس" مقدار ۱۱۲,۳۴۰ تن محصول به ارزش ۲۵,۱۳۱,۴۵۹ میلیون ریال در بازار داخلی فروخته است. بدین ترتیب شرکت در سه ماه نخست سال توانسته بیش از دوبرابر مدت مشابه سال قبل محصول بفروشد و درآمد کسب کند .

از طرف دیگر در بازار صادراتی ، شرکت فولاد خراسان ۱۲,۶۵۱ تن محصول به ارزش ۲,۳۷۴,۱۱۵ میلیون ریال در سه ماه نخست سال فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر مقدار حدود ۶ درصد و از نظر درآمدی اندکی بیشتر شده است.

اما نکته اینجاست که بهای تمام شده شرکت نیز بسیار بالا رفته است. به طوری که ۱۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و در نهایت سود ناخالص شرکت بالغ بر ۱۵,۳۲۱,۹۶۸ میلیون ریال شده است که ۲۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

از طرف دیگر هزینه های عمومی و فروش نیز ۸۴ درصد افزایش داشته است و سود عملیاتی به مبلغ ۱۴,۸۶۰,۴۲۴ میلیون ریال بسنده کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. عمده‌ترین هزینه های عملیاتی را هزینه دستمزد و حمل و نقل و انتقال تشکیل می‌دهد.

اما حاشیه سود عملیاتی در سه ماه نخست سال مالی نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است که نشان دهنده آن است که شرکت در کنترل هزینه‌های عملیاتی ناموفق بوده است. که به دلیل افزایش بهای تمام شده و هزینه‌های فروش و ... بوده است.

شرکت در سه ماه نخست سال جاری، تسهیلات بیشتری از بانک‌ها گرفته و هزینه مالی شرکت بالغ بر (۹۹۴,۱۶۱) میلیون ریال شده است که بیش از ۳ برابر مدت مشابه سال قبل است.

اگر چه سایر درآمد های غیر عملیاتی شرکت که ناشی از فروش ضایعات بوده است، اندکی در سه ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است اما توان اثر گذاری مثبت بر سود شرکت را نداشته است و در نهایت سود خالص شرکت به مبلغ ۱۱,۴۵۲,۶۹۴ میلیون ریال رسیده که تقریبا مشابه مدت مشابه سال قبل با یک درصد کاهش است.

سود محقق شده برای هر سهم در پایان سه ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۶۸ ریال است.

فولاد خراسان احداث واحد تغلیظ سنگ آهن به ظرفیت ۵/۲ میلیون تن را در دست اجرا دارد که هزینه تکمیل طرح ۸۰,۵۲۰,۰۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

عملیات اجرای پروژه به صورت قرارداد EPC به کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های ایریتک و کیسون واگذار شده است. کنسرسیوم تامین تجهیزات و ماشین آلات پروژه را به شرکت اتوتک واگذار کرده بود که شرکت اتوتک به دلیل شرایط ناشی از تحریم از ادامه همکاری انصراف داد.

به منظور تعیین تکلیف ادامه همکاری با اعضای مشارکت الحاقیه شماره دو قرارداد در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ منعقد و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ به پیمانکاران تنفیذ گردید. مطابق الحاقیه های قرارداد، مبلغ ارزی قرارداد بدون تغییر و به مبلغ ۷۱ میلیون یورو و بخش ریالی قرارداد با توجه به تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها به مبلغ ۹.۱۷۱ میلیارد ریال تعدیل شد. مخارج انجام شده پروژه تا سال ۱۴۰۲ مبلغ ۷.۲۲۲ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۶ درصد بوده است.

کد خبر 501866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =