در سهام بانکی‌های بورس چه می‌گذرد؟

کارشناس بازار سرمایه، عدم استقبال سهامدارن به صنعت بانکداری در سال های اخیر را نبود شفافیت در صورت های مالی بانک ها عنوان کرد.

علیرضا قدرتی در گفت‌وگو با «صدای بورس» صنعت بانکداری را از جمله صنایع بزرگ و پر اقبال در بازار سرمایه در سنوات گذشته دانست و گفت:صنعت بانکداری در سال های گذشته درصد قابل توجهی از پرتفوی بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی را شامل می شد. درصد تقسیم سود بانک ها، ریسک پایین و نوسان کم سهام، حمایت سهامداران عمده از این سهام در بازار و به طور کلی بازدهی مناسب سهامداران از سرمایه گذاری در صنعت بانکداری را می توان از دلایل این استقبال عنوان کرد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که در طی سال های اخیر بر خلاف سنوات گذشته ، به دلیل بی تدبیری مدیران مالی صنعت بانکداری این استقبال از بین رفته و اعتماد به این صنعت به حداقل رسیده است. به گونه ای که در بسیاری از پرتفوی ها نامی از صنعت بانکداری مشاهده نمی شود.

قدرتی دلایل عدم استقبال و بی اعتمادی سهامداران تشریح کرد و گفت:اخذ ذخایر نامناسب و به دور از منطق در صورت های مالی شرکت ها و افزایش هزینه های این بانک ها در پایان سال ، باعث کاهش درصد سود قابل تقسیم بانک ها شد که در پی این اتفاق پیش بینی کارشناس ها برای تحقق سود آوری سالانه شرکت ها تحقق نمی یافت ،به گونه ای که بانک ها به شرکت هایی تبدیل شده بودند که امکان پیش بینی سود آوری آن ها غیر ممکن بود.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد:در پایان سال ، در زمان تهیه صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت ها ذخایر بسیار زیاد و غیر قابل توجیهی از سوی مدیران بانک ها اخذ می شد به گونه ای که سود پیش بینی را بسیار کاهش می داد و همچنین هزینه های این بانک ها در طول سال ،سود سهامداران را از بین می‌برد.

وی با اشاره به موضوعات ارزی و نرخ تسعیر ارز در سود آوری شرکت ها اظهار داشت: انتظار می رفت موضوعات ارزی و نرخ تسعیر ارز سود آوری برخی از بانک ها را افزایش دهد اما به دلیل اخذ نا مناسب ذخایر و عدم تسعیر ارز ، سود آوری این بانک ها در سال های گذشته ، بسیار تحت شعاع قرار داده شد.

قدرتی در پایان ضمن اینکه سهامداران را مالکان اصلی صنعت بانکداری دانست بر شفافیت صورت های مالی تاکید کرد و گفت:به علت اینکه بانک ها به دنبال پوشاندن سود خود هستند باعث شده است ، سهامدارن اقبال مناسبی به این صنعت نداشته باشند و اعتماد خود را رفته رفته از دست دهند. در هر صورت سهامداران مالکان اصلی بانک ها هستند و حق دارند از نتیجه عملکرد مالی این شرکت ها بهره مند شود باید توجه داشت که اخذ ذخایر مختلف به بهانه های واهی باعث شده است که سود سهامداران در طی سال محقق نشود و این افراد طی سال دچار ضرر شوند.

کد خبر 502109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =