وضعیت بازار سهام با تغییر رییس شورایعالی بورس

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدنداگرهمتی به وعده ها و برنامه هایی که در روز رای عتماد ارائه داده است را عملی کند برای بازار سهام می‌تواند حضور وی در وزارت اقتصاد خبر مثبتی تلقی شود.

به گزارش صدای بورس، امروز روز مهمی است؛ نه تنها برای اقتصاد کشور، بلکه برای بورسی‌ها. در جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی رای اعتماد دادند تا سکان خیابان صور اسرافیل را برای چهار سال در دست گیرد.

همتی در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس در رابطه با بورس و اولویت دولت در این حوزه نکاتی را بیان کرد و معتقد است بازار سرمایه باید سمبل اعتماد سرمایه‌گذاران باشد. از برنامه‌های ویژه وزیر اقتصاد برای توسعه بورس می‌توان به استفاده از ظرفیت قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها، حذف قیمت‌گذاری دستوری بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد با هدف افزایش اعتماد عمومی سرمایه‌گذاران و سهامداران بورس و اعطای مشوق‌های مالیاتی به واحدهای تولیدی اشاره کرد.

نوید سالک در گفت و گو با «صدای بورس» دیدگاه خود مبنی بر انتخاب وزیر اقتصاد را اینگونه بیان کردو گفت: به صورت کلی اگر دولت اصلی ترین وظیفه خود که حفظ حق مالکیت بر سرمایه و ایجاد امنیت است را رعایت و حراست کند به نظر می‌رسد مهم ترین اقدام را در جهت رشد و توسعه اقتصادی و به طور کلی رونق تمامبی بازار ها انجام داده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر بخواهیم دقیق تر شد و صرفا به حوزه وزارت اقتصاد اشاره کنیم به نظر می‌رسد اگر وزیر اقتصاد بتواند در حوزه بازار سرمایه شفافیت را برقرار و عدم تقارن اطلاعاتی را از بین ببرد یا تا حد ممکن به حداقل برساند یکی از مهم ترین اقداماتی است که می‌تواند برای بازار سرمایه از سوی دولت انجام شود.

وی شفافیت و دسترسی اطلاعات را از مهم ترین وظایف وزیر اقتصاد دانست و گفت: یکی از مهم ترین مزیت های بازار کارا حفظ شفافیت و دسترسی به اطلاعات برای تمامی طرفین معامله است که می‌تواند اقدام مهمی از سوی وزارت اقتصاد باشد. ثبات در قوانین و مقررات و عدم انجام دستورالعمل های یک شبه و بدون هماهنگی و دقت و برگشت از دستورالعمل ها نیز می‌تواند به بازار سرمایه نیز کمک کند.

سالک ادامه داد: همچنین در حوزه مباحث مالیاتی اگر به نحوی سیاست گذاری‌های مالیاتی صورت گیرد که این سیاست ها به نفع و کمک کننده تولید باشد قاعدتاً مهم ترین اقدامی است که می‌توانیم از سمت وزارت اقتصاد داشته باشیم.

وی گفت: در حوزه صادرات و واردات و تجارت به نظر می‌رسد حداقل کردن نظام تعرفه‌گذاری و تضمین آزادی تجارت می‌تواند یکی از مهم ترین اقدامات به صورت ساختاری برای اقتصاد و بازار سرمایه است. در نهایت اگر دولت چهاردهم تبعیض قیمت در کالا، ارز و... را به حداقل برساند قاعدتاً یکی از اقدامات مهم در ایجاد رانت را محدود کرده که نقش مهمی در هدایت منابع به سمت درست و کارایی در بازار خواهد داشت.

علی بهشتی روی مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین نیز در گفت و گو با «صدای بورس»در رابطه با حضور همتی در وزارت اقتصاد و تاثیر این اتفاق بر بازار سرمایه گفت:با توجه به صحبت های وی در روز رای اعتماد و تشریح برنامه هایی که برای آینده اقتصاد و بورس در نظر دارند، اگربه وعده ها و برنامه هایی که ارائه داده اند را عملی کنند برای بازار سهام می تواند حضور وی در وزارت اقتصاد خبر مثبتی تلقی شود.

کد خبر 502132

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =