وعده‌های وزرا برای بهبود بورس به ثمر می‌نشیند؟

در آخرین هفته معاملاتی مرداد ماه بازار سرمایه همچنان وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند، به رغم وعده های حمایتی سیاستگذاران اقتصادی کشور هنوز نشانه ای از حمایت از بازار دیده نمی شود.

به گزارش صدای بورس، در آخرین هفته معاملاتی مرداد ماه بازار سرمایه همچنان وضعیت بحرانی را تجربه می‌کند، به رغم وعده های حمایتی سیاستگذاران اقتصادی کشور هنوز نشانه ای از حمایت از بازار دیده نمی شود. شاخص کل در انتهای این هفته با رشد ۳۹ هزار واحدی (معادل ۲ درصد) به محدوده ۲،۰۳۷،۲۰۸ واحدی رسید، شاخص هم وزن نیز رشد یک درصدی را تجربه کرد.

ارزش معاملات خرد با رشد ۲۰ درصدی نسبت به هفته قبل به ۲۳۰۰ میلیارد تومان در متوسط روزانه رسید، هرچند همچنان نسبت به متوسط ماه‌ها و سال‌های اخیر عدد بسیار پایینی محسوب می‌شود. در این هفته به صورت خالص چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد. معاملات این هفته بیشترین رشد قیمتی را به ترتیب سهامداران پارتا با ۱۲درصد، غگز با ۱۰درصد و شفام با ۹درصد به خود اختصاص دادند، بیشترین کاهش ارزش هم متعلق به نمادهای "تپولا"، "سایرا" و "فبیرا" بود که هر یک حدود ۱۰درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. در بازار این هفته بیشترین توجهات فعالان به نتیجه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دکتر پزشکیان بود که تمامی از مجلس رای اعتماد گرفتند. در این هفته اخباری مبنی بر کاهش ضریب اهرمی صندوق‌های اهرمی منتشر شد. در این هفته بانک مرکزی اعلام کرد ۱۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بازار اختصاص داده است. بنا به اعلام رئیس کل بانک مرکزی شرکت های فولادی از این پس می‌توانند نسبت به واگذاری ارز حاصل از صادرات اقدام به واردات مواد اولیه کرده و یا آن را در بازار توافقی به شرکت های دیگر زنجیره بفروشند. همچنین طبق اعلام فرزین تالار مبادلات ارز توافقی نیمه اول شهریور افتتاح می شود. در جریان رای اعتماد به وزرای اقتصادی دولت، همتی وزیر اقتصاد پیشنهادی صحبت های امیدوارکننده‌ای درباره بازارسرمایه زد. وزیر نیرو هم با اشاره به ناترازی های حاد در حوزه آب و برق صحبت هایی کرد که بیانگر هدفمند کردن قیمت‌های حامل‌های انرژی است. کاهش ۵ درصد نرخ مالیات تولیدکنندگان در سال ۴۰۲ ابلاغ شد. در مجامع این هفته "وپترو" با تقسیم بیش از صد درصدی در مجمع به ازای هر سهم ۶۵۰ تومان تقسیم کرد. "تاصیکو" هم تقسیم ۹۵ تومانی داشت.

تامین سرمایه کیمیا به دنبال خرید ساختمان اداری است. "شفا" ۳۴ درصد شرکت فرایند شیمی حکیم را به فروش گذاشت. "داسوه" خریدار این شرکت خواهد بود. "سفید" ۵.۳ درصد از شرکت خورشیدی سیمان غدیر را به مبلغ ۱۶ میلیارد تومان خرید. "وتوصا" با فروش ۶۶۰ میلیاردی دیجی کالا سود شناسایی کرد. "آریان" هم با فروش "میدکو" ۶۵۰ میلیارد تومان سود ساخت. "تجلی" و "سرچشمه" با مشارکت هم شرکت سبدگردان تاسیس کردند. "وپسا" هم یک شرکت سرمایه‌گذاری به مبلغ ۶۸ میلیارد تومان خرید.

"دالبر" ۴۷ درصد و "شدوص" ۳۴درصد از محل آورده و مطالبات حال شده سهامداران افزایش سرمایه خواهند داشت. "غبهار" ۲۰۹ درصد، "وسینا" ۳۵ درصد و "خفنر" ۶۰ درصد از محل سود انباشته افزایش سرمایه می دهند. مجوز برگزاری مجمع فوق العاده با دستور افزایش سرمایه "سرود"، "دتولید"، "فزر"، "سغرب" و "لوتوس" توسط سازمان بورس صادر شد.

در گروه دارویی "دپارس" و "دفارا" افزایش نرخ بخشی از محصولات را اعلام کردند. "خمهر" هم افزایش نرخ داشت. سرمایه گذاری توسعه رفاه قصد واگذاری بلوک "شکبیر" را دارد.

در بازارهای جهانی قیمت طلا به محدوده سقف تاریخی خود یعنی بالای ۲۵۰۰ دلار در انس رسید، قیمت هر بشکه نفت برنت به کمتر از ۷۸ دلار رسید که ۴ دلار نسبت به مدت مشابه هفته قبل است. قیمت قیمت روی رشد جالب ۲۸۵۰ دلار در تن رسید که بیش از ۷ درصد رشد هفتگی را نشان می دهد. قیمت آلومینیوم و سرب هم با ۴ درصد رشد هفتگی در قیمت های به ترتیب ۲۳۵۰ و ۲۰۸۰ دلار در تن هستند. قیمت دلار بازار آزاد در حدوده ۵۸۵۰۰ تومان، دلار نیمایی ۴۵۲۰۰ تومان و هر سکه امامی ۴۲.۳ میلیون تومان در حال معامله است.

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه

شماره ۵۵۴ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 502142

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =