کاربرد کدهای اخلاقی در شرکت‌های رتبه بندی

در اکثر اوقات فرایند ارزیابی که شرکت‌های رتبه بندی اعتباری انجام می‌دهند دربرگیرنده تعامل بین کارمندان شرکت رتبه بندی و نهاد ارزیابی‌شونده است.

در اکثر اوقات فرایند ارزیابی که شرکت‌های رتبه بندی اعتباری انجام می‌دهند دربرگیرنده تعامل بین کارمندان شرکت رتبه بندی و نهاد ارزیابی‌شونده است تا از طریق این تعامل و ارتباط، تمامی اطلاعات لازم برای ارزیابی شرکت مربوطه جمع‌آوری شود. حال، در صورتی که کدهای اخلاقی، مورد توجه کافی قرار نگیرد می‌تواند منجر به خطر وقوع فساد و تضاد منافع سازمانی شود. اجرای کدهای اخلاقی، روشی است پیشگیرانه که معمولاً توسط شرکت‌ها برای تعریف حداقل قوانین مورد نیاز برای تمامی کارمندان و کاهش تضاد منافع اتخاذ می‌شود.
هدف اصلی این کدها، کاهش ریسک‌های قانونی شرکت در ارتباط با رفتار نادرست کارمندان است. شرکت‌های رتبه‌بندی نیز، با توجه به ماهیت کسب و کار خود، رویکرد سختگیرانه‌ای را در مدیریت تضاد منافع و کاهش ریسک از دست دادن اعتبار خود اتخاذ می‌کنند. کارمندان شرکت‌های رتبه بندی اعتباری و حتی بستگان آنها، از کار کردن به عنوان مشاور مستقل و عضو هیأت مدیره شرکت‌های ارزیابی شده منع می‌شوند که علت آن جلوگیری از ارائه رتبه های مطلوب‌تر به نهاد های ارزیابی شده برای منافع اقتصادی شخصی کارمندان شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری است.
در صورتی که شرکت رتبه‌بندی اعتباری چنین تضاد منافعی را کشف کند می‌تواند کارمند مربوطه را اخراج کند. هم‌چنین در روابط بین شرکت‌ها، اغلب بین کارمندان و مدیران شرکت‌ها هدایایی رد و بدل می‌شود. بنابراین باید قوانین و معیارهای عینی وضع شود تا از تاثیر منفی این مسئله بر منافع ذی‌نفعان مختلف جلوگیری شود. بدین منظور شرکت‌ها، یک حد قیمتی مشخص و پایین برای هدایا مشخص می‌کنند که این هدایا تاثیر منفی بر عینیت قضاوت رتبه‌بندی نداشته باشد.
همچنین یکی از دلایل اصلی برای استفاده از خدمات رتبه‌بندی توسط شرکت‌های مختلف، استفاده از این فرصت است که بدون افشای عمومی اطلاعات محرمانه و تنها با مشخص شدن رتبه اعتباری شرکت، سیگنالی مبتنی بر اطلاعات مذکور بازار داده شود که ممکن است که بر چشم انداز شرکت اثر مثبتی بگذارد. حال با توجه به محرمانه بودن اطلاعات اعطایی به شرکت رتبه بندی اعتباری، کارمندان و مدیران شرکت رتبه بندی اعتباری باید از افشای اطلاعات منع شوند و قوانین سختگیرانه نسبت به عدم استفاده آنها از اطلاعات داخلی شرکت برای استفاده های شخصی وضع شود.

  • محمد عرفان رایگان - کارشناس ارزیابی ریسک اعتباری شرکت پایا

  • شماره ۵۵۴ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 502200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =