بورس قلک و حیاط خلوت دولت شده است

کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست گذاران باید مزیت رقابتی دربورس ایجاد کنند اما متاسفانه این بازار تنها محلی برای تامین کسری بودجه تبدیل شده و مسئولیتی در قبال وظیفه مشخص تصمیم گیران دیده نمی شود.

برزو حق‌شناس کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «صدای بورس» گفت: وظیفه اصلی سیاست گذاران ایجاد سازوکاری بوده که بازارها بهترین عملکرد خود را نشان دهند، متاسفانه تصمیم گیران چند سال اخیر اقدام سازنده ای برای تنظیم بازار سرمایه نداشته اند و همین موضوع باعث رهاشدگی بازار و ایجاد ناامیدی گسترده ای نسبت به آینده آن شده است.

وی ادامه داد: بازار سرمایه بازاری رسمی و شفاف است و بنا بر هر علتی زمانی که دچار چالش می شود، سیاست گذاران باید مزیت رقابتی در آن ایجاد کنند اما متاسفانه این بازار تنها محلی برای تامین کسری بودجه تبدیل شده و مسئولیتی در قبال وظیفه مشخص تصمیم گیران دیده نمی شود.

کارشناس بازار سرمایه باین کرد: اقداماتی نظیر کاهش نرخ انرژی، تزریق منابع مالی، حذف فساد ناشی از ارز چندنرخی و... از جمله مواردی است که می تواند به پویایی بازار سرمایه منجر شود.

وی افزود: در شرایط فعلی دولت باید خط اعتباری برای بانک ها به وجود بیاورد؛ تزریق منابع از طریق صندوق توسعه بانک ها اقدام تاثیرگذاری برای رشد بازار سهام نیست اما ورود مستقیم بانک ها به بازار و معاملات بلندمدت آنها می تواند نتیجه بهتری را به وجود بیاورد؛ همچنین افزایش اعتبار و تسهیلات کارگزاری ها برای بلندمدت می تواند تاثیر خوبی در بازار ایجاد کند.

حق‌شناس تشریح کرد: صندوق توسعه بازار سرمایه نیز موظف بوده هر روز خرید و فروش داشته باشد اما چنین اقداماتی نمی تواند تغییری در بازار به وجود بیاورد و وضعیت پرتنش و پراضطراب بازار سرمایه را به سوی روندی منطقی و متعادل سوق بدهد.

وی مطرح کرد: به طور مشخص سیاست های انقباضی بانک مرکزی، دست اندازی دولت به درآمد شرکت های بورسی، ریسک های سیاسی و.. باعث ایجاد روند نزولی در بازار سرمایه شده است. در این بین ریسک هایی همچون نامشخص نبودن کابینه دولت جدید وجود داشت که بر ابهام بازار سرمایه می افزود اما در حال حاضر این مسئله هویدا و جهت گیری لازم ایجاد شده است اما در مقابل برخی از ابهامات خارج از کنترل هچون انتخابات پیش روی آمریکا و نامشخص بودن سطح تعامل با دنیا در هاله ای ابهام باقی مانده است که به طور مستقیم بر تمایل سرمایه گذاران تاثیر میگذارد، در چنین شرایطی انتظار می رود سیاست گذاران به منظور کاهش هیجانات منفی موجود به طور مستقیم ورود کنند. در شرایط بحرانی کنونی تصمیم گیران با تنظیم خط مشی‌ها و ایجاد مزیت رقابتی باید حاشیه امن و اطمینان خاطری برای سرمایه گذاران به وجود آورده و از نابود شدن سرمایه سرمایه گذاران جلوگیری کنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه محل جمع آوری سرمایه های خرد بوده و می تواند به توسعه و تقویت اقتصاد و تولید کمک شایانی کند؛ دولت باید با رفع قیمت گذاری دستوری، حرکت به سوی ارز تک نرخی، کاهش نرخ بهره بانکی و... به سمت افزایش جذابیت بازار سرمایه پیش برود؛ دولت با تنظیم رویکرد صحیح نباید اجازه بدهد عوامل سیاسی و ریسک‌های جهانی بورس را به انحراف بکشد و باعث ایجاد دلسردی و ناامیدی در سرمایه‌گذاران بشود و امر حمایت مستقیم سیاست‌گذاران در چنین شرایطی لازم و ضروری است.

کد خبر 502239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =