تزریق ۱۰ همتی سود این افراد را تضمین می‌کند

مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان به آثار مثبت و منفی بسته حمایتی ۱۰ همتی در بورس اشاره کرد و گفت:تزریق بسته حمایتی از سوی بانک مرکزی بیشتر از اینکه باعث جلب اعتماد سرمایه گذاران شود، سود آوری افراد خاصی را تضمین کرده است.

مهدی رباطی در گفت‌وگو با «صدای بورس» ضمن اشاره به حمایت‌های اخیر بانک مرکزی و شورای عالی بورس از بازار سرمایه به آثار مثبت و منفی آن پرداخت و گفت: باید توجه داشت بسته حمایتی در شروع ریزش کارکرد لازم را داشت، نه در حال حاضر که اعتماد سرمایه گذاران به بازار از بین رفته است.

وی افزود:در روز های اخیر توسط بانک مرکزی و شورای عالی بورس، در خصوص تزریق منابع به بازار برای حمایت از بورس تبلیغات گسترده ای صورت گرفت که آخرین موضوع مطرح شده تزریق۱۰ همت منابع به بازار سهام برای حمایت از بازار بوده است.

رباطی در ادامه با اشاره به اینکه این نوع حمایت ها در دستور کار دولت ها قرار دارد گفت :در تمام دنیا حمایت از بازار سرمایه در دستور کار اصلی دولت ها در حوزه اقتصادی قرار دارد،چرا که بورسی با ثبات خواهد بود که بتواند اعتماد سرمایه گذاران را جلب کند.

وی ضمن اشاره به وضعیت نابسامانی های فعلی بورس که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، گفت:همانطور که در سال های گذشته شاهد بوده ایم ،بازار سرمایه جایگاهی در سیاست‌گذاری و حکمرانی اقتصادی کشور ندارد. با بی تفاوتی کامل دولت در ریزش و شوک وارد شده به بازار ،بورس به بدترین وضعیت خود طی۵۰ سال عمر خود رسیده است.

مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان تاکید کرد:در مقایسه با سایر متغیر های اقتصادی مثل نقدینگی و GDPشاهد این هستیم که بازار در نابسامان ترین حالت خود قرار دارد.

رباطی ادامه داد:با وجود سرمایه گذارانی که بعد از سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۱ مجدد به بازار اعتماد کردند، بسته های حمایتی باید قبل از اینکه دوباره اعتماد سرمایه گذاران به بازار از دست رود مورد استفاده قرار می گرفتند، اما با تصمیم دولت وقت در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها یک لطمه اساسی به بورس وارد شدو سرمایه گذاران بی اعتماد شده و تصمیم به خروج پول خود از بازار سرمایه گرفتند.

وی در ادامه به نقد تصمیمات اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و گفت:دولت سیزدهم دست به تصمیمات اقتصادی غیر قابل وقوع برای جذب نقدینگی و کنترل تورم زد، مانند چاپ اوراق گواهی سپرده ۳۵ درصدی که تبعات این تصمیم در آینده نزدیک مشخص خواهد شد و در نتیجه این تصمیمات اقتصادی رکود رخ می دهد.

مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان ، تزریق ۱۰ همت به بورس را تصمیمی دیرهنگام خواند و گفت:تصمیم تزریق ۱۰ همت باید بسیار زودتر گرفته می‌شد تا اعتماد سرمایه گذاران به بازار از دست نرود. باید توجه داشت که بازار سهام با دلار زیر ۱۰ هزار تومان و قیمت هایی که در نازل ترین سطوح تاریخی خود هستند معامله می شود. این نکته حائز اهمیت است که بازار در قیمتی قرار دارد که حتی اگر بسته حمایتی هم تزریق نشود ، به دلیل ارزندگی کامل سهام ، بازار خود به صورت طبیعی مسیر صعودی را آغاز خواهد کرد.

رباطی در ادامه به تاثیر مثبت این تصمیم بر بورس اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن این حجم از نقدینگی به بورس ، بازار برای سرمایه گذاران مساعد تر می شود. باید توجه داشت که این امر موجب تقویت تقاضای بازار به دلیل ارزندگی بالای بازار خواهد شد. اما خرید در این قیمت ها و تزریق بسته حمایتی در این شرایط فاقد حسن نیت است و اگر قصدی بر این بود که توسط بانک مرکزی حمایتی از بازار انجام شود این اقدام باید در شروع ریزش اتفاق می افتاد.

رباطی ضمن اشاره به بی اعتمادی سرمایه گذاران ، وضعیت حال حاضر بازار و تزریق بسته حمایتی را علتی برای سود آوری افرادی خاص بر شمرد و گفت:در قیمت های فعلی ای که اعتماد سرمایه گذاران به بازار از بین رفته و نقدینگی به طور کامل از بازار خارج شده است . این بسته بیشتر حکم یک سرمایه گذاری مناسب برای افراد و نهاد هایی است که نقدینگی خود را به صورت ریالی در بانک ها و اوراق درآمد ثابت نگهداری کرده بودند و زمانی که سود خود را به صورت کامل از این بازار ها دریافت کردند، اقدام به خرید سهام در این قیمت می کنند که منجر به یک سود قابل قبول از بورس می شود.

مدیرعامل کارگزاری اعتبار تابان در پایان منافع ملی را بر هر منفعتی ارجح تر دانست و اظهار داشت:اعتماد به بازار سرمایه می‌تواند برای ثبات اقتصادی و رشد سرمایه گذاری در کشور مفید واقع شود . این نکته که سیاست گذاران و نهاد های مالی منافع ملی را بجای منافع گروهی و شخصی مد نظر قرار می دهند سبب می شود که هر بار ضربه ای به سرمایه گذاران وارد شود و هر اتفاقی در بازار ارز، بازار سهام یا سایر بازار ها در بلند مدت رخ می دهد سبب بی اعتمادی نسبت به سیستم اقتصادی و مدل حکمرانی کشور شود .

کد خبر 502241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =