چرا کارت‌های بانکی بورسی ممنوع شد؟

مدیرعامل کارگزاری مهر آفرین دلایل توقف و ممنوعیت اقدام برخی کارگزاری‌های بورسی در پرداخت سود روزشمار به موجودی نقد سهامداران،از سوی بانک مرکزی را تشریح کرد.

علی بهشتی‌روی در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با ممنوعیت کارت بانکی کارگزاری ها گفت: ابتدا شروع این موضوع بدین صورت شکل گرفت که کارگزاری ها برای آن‌که رسوب پول را داشته و مشتریان پول را از حساب خارج نکنند و در عین حال یک امتیاز مثبت داشته باشند اعلام کردند که ما هم همچون بانک به پول بیکار مشتری سود روزشمار می‌دهیم. که با خرید واحد های صندوق درآمد ثابت به رسوب پول مشتریان در کارگزاری سود روزشمار تعلق می‌گرفت.

وی در ادامه افزود: بعد از آن با سیستم بانکی مذاکراتی صورت گرفت تا کارگزاری ها کارت هایی را فعال کنند که علاوه بر صندوق درآمد ثابت که همزمان سود روز شمار میگیرد مشتری نیز بتواند از طریق سیستم شتاب خرید انجام دهد و علاوه سودی که از کارگزاری دریافت می کند به صورت مجدد سود روزشمار نیزبه مشتری تعلق گیرد.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین ادامه داد: از طرفی مجدد اعلام شد که علاوه بر صندوق های درآمد ثابت می‌توان بر صندوق های طلا هم این کار را انجام داد تا از پرتفوی این صندوق ها استفاده شود و مشتری بتواند سود و منفعت را از این محل داشته باشد.

بهشتی‌روی در مقایسه سود شبکه بانکی و صندوق های درآمد ثابت گفت: همانطور که مستحضرید سود های کوتاه مدت در شبکه بانکی ۵ درصد، در حالت ویژه ١٢ درصد و در حالت بیش از ۶ ماه ١٧ درصد است که با نرخ صندوق های درآمد ثابت که بالای ٢٠ درصد است و به ٣٠ درصد نیز می‌رسد قابل مقایسه نیست.

وی در پایان گفت:‌ یکی از انتقادات همیشگی فعالان بورس درباره رکود بازار سرمایه، سود بالای سپرده شبکه بانکی بوده است که جذابیت بیشتری نسبت به سوددهی در بورس دارد، اما برخی کارگزاری‌ها با دادن سودهای روزشمار بالاتر از بانک‌ها عملا پیشگام این رویه نادرست شده بودند.بانک مرکزی عملا با وجود این کارت از سوی کارگزاری ها احساس خطر کرد و بانک مرکزی به همین دلیل بخشنامه توقف استفاده از این کارت ها رادر دستور کار خود قرار داد و ابلاغ کرد.

کد خبر 502447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =