ارز تک نرخی بورس را در چه مسیری قرار می‌دهد؟

مدیرعامل سبدگردان تجلی آفتاب گفت: صحبت های وزیر اقتصاد مبنی بر تک نرخی کردن ارز در اقتصاد ایران می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند بازار سرمایه و سودآوری شرکت ها داشته باشد.

محمد عربلو در گفت و گو با «صدای بورس» گفت: عوامل مختلفی از جمله اختلاف قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد، بالا رفتن نرخ بهره، قیمت گذاری دستوری، ناترازی انرژی، کمرنگ شدن اعتماد فعالین بازار سرمایه و عدم پیش بینی پذیری متغیر های اقتصادی بر روند نزولی و بی رونق بازار سرمایه تاثیر گذار بوده اند.

وی پیشنهادات خود به وزارت اقتصاد را اینگونه بیان کرد و گفت: اولین مبحث با توجه به فاصله ٢٨ درصدی بین ارز نیمایی و بازار آزاد در مورد تک نرخی شدن ارز است. از تیم اقتصادی دولت چهاردم این انتظار می‌رود که این دو نرخ را همگرا کند.

عربلو ادامه داد:‌ همگرایی دلار آزاد و نیما باعث می‌شود شرکت هایی که از میزان صادرات بالایی برخوردارند بتوانند از این محل منتفع شوند. با توجه به اینکه شرکت های بزرگ بازار سرمایه، صادرات محور هستند، درصورت افزایش نرخ دلار نیما سودآوری آن ها افزایش پیدا می‌کند و در میان مدت می‌توانیم شاهد رشد در قیمت سهام‌ این شرکت ها باشیم.

مدیرعامل سبدگردان تجلی آفتاب پیشنهاد خود در رابطه با نرخ بهره به این صورت بیان کردو اظهارداشت: با افزایش نرخ بهره طی ماه های گذشته از جذابیت سرمایه گذاری در بازار سهام کاسته شده است و از طرفی بالا بودن نرخ بهره، هزینه استقراض شرکت هایی که برای تامین سرمایه در گردش یا تامین مالی طرح های توسعه خود به سمت بازار پول روی آورده اند را افزایش داده و باعث کاهش سودآوری آن ها شده است.

وی افزود: می‌توان این توصیه را به وزارت اقتصاد داشت که با کمک بانک مرکزی همچون کشورهای پیشرفته نرخ بهره ای را هدف گذاری و برنامه رسیدن به آن نرخ را برای فعالین اقتصادی تشریح کنند.

مدیرعامل سبدگردان تجلی به حذف قیمت گذاری دستوری و اثرات آن اشاره کرد و گفت: نکته دیگر که در تیم اقتصادی دولت باید به آن توجه شود، حذف قیمت گذاری دستوری است؛ چون قیمت گذاری دستوری شرکت ها را با مشکل مواجه کرده است. از طرفی بهای تمام شده شرکت ها در اثر تورم، افزایش نرخ ارز و مسائل مختلف افزایش پیدا کرده است اما آن ها را در بحث نرخ فروششان با قیمت گذاری دستوری مواجه هستند.

عربلو ادامه داد: از این رو شرکت ها با یک عدم النفع مواجه می‌شوند که باعث کاهش سودآوری آن ها می‌شود. در صورتی که با حذف قیمت گذاری دستوری، شرکت ها می‌توانند با نرخ های بهتری محصولات خود را بفروشند و این سبب افزایش سودآوری آنها می‌شود.

وی در پایان گفت: وزارت اقتصاد می‌بایست تمام تلاش خود را بر پیش بینی پذیر کردن اقتصاد انجام دهد و از دستورالعمل ها و مصوبات شبانه جلوگیری کند. برای مثال پیش بینی پذیر کردن اقتصاد می‌تواند از طریق تعیین فرمول منطقی برای نرخ گاز خوراک و تعیین تکلیف نرخ خوراک پالایشگاه ها به صورت بلند مدت و هدف‌گذاری در نرخ بهره، صورت پذیرد تا در راستای آن فعالان اقتصادی بتوانند در شرایط شفاف و قابل پیش بینی تصمیم بگیرند و در نهایت بتوانیم شاهد استقبال به بازار سرمایه و رشد در اقتصاد کشور باشیم.

کد خبر 502524

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =