مالکان راضی به رعایت سقف ۲۵ درصدی اجاره نیستند

براساس این گزارش، بررسی های میدانی در برخی از مناطق تهران حاکی از آن است که نرخ اجاره ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش صدای بورس، همزمان با اتمام فصل اجاره مسکن شاهد آن هستیم که در برخی از مناطق تهران مالکان راضی به رعایت سقف ۲۵ درصدی اجاره نیستند.

این روزها در اوج فصل نقل و انتقالات بازار اجاره مسکن به سر می‌بریم و بررسی های میدانی حاکی از آن است که هنوز بخش زیادی از مستاجران نتوانسته اند در بازار متلاطم اجاره مسکن واحد مسکونی مورد نظر خود را پیدا کنند و همچنان در مشاوران املاک مناطق مختلف به دنبال واحد مسکونی با قیمت مناسب هستند این درحالیست که‌ برخی از مسئولان در وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده اند که نرخ تورم نقطه به نقطه در ۷۴ماه گذشته تک رقمی شده است.

براساس این گزارش بررسی های میدانی در برخی از مناطق تهران حاکی از آن است که نرخ اجاره ۵۰ درصد افزایش یافته وهنوز برخی از مالکان و موجران سقف اجاره مسکن که همان ۲۵ درصد است را رعایت نمی کنند و همین امر باعث اعتراض تعدادی از مستاجران و نیافتن ملک مورد نظر خود در مناطق مختلف شهر تهران شده است.

مالکان سقف اجاره مسکن را رعایت نکرده اند

در همین زمینه مددی یکی از مستاجران در منطقه هاشمی تهران با بیان اینکه بازار اجاره مسکن در منطقه مرکز تهران و محدود های هاشمی و سرسبیل با رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی روبرو شده و این موضوع را هم بسیاری از مشاوران املاک این منطقه تایید کرده اند گفت: بسیاری از هم محلی های که پیش از این با هم همسایه بودیم به دلیل‌ افزایش و تغییر نوسانات قیمتی به محلات پایین تر رفته اند این در حالی است که پیش از این در همان خرداد ماه وزارت راه وشهرسازی سقف اجاره مسکن را ۲۵ درصد اعلام کرده بود اما متاسفانه برخی از مالکان بهایی به این سقف اجاره مسکن نمی دهند.

تورم اجاره مسکن به ۴۱‌.۴ درصد رسید

درهمین زمینه هم طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در مردادماه امسال تورم ۴۲.۱درصدی داشته است؛ بخش مسکن شامل اجاره‌بها، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی در مدت یاد شده ۴۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

در ماه گذشته شاخص قیمت‌ مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۶۰.۲ رسید که نسبت به ماه قبل از آن ۲درصد افزایش یافته است. این شاخص نسبت به مرداد سال گذشته ۳۱.۶ درصد افزایش و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه قبل نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۴.۸ درصد رشد داشته است.

منطقه ۵ تهران بیشترین نرخ اجاره را دارد

همچنین در این زمینه کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه نقل‌وانتقالات نسبت به سال گذشته راکدتر شده است و در حال حاضر بازار مسکن جوی آرام را طی می‌کند؛ گفت: در بخش اجاره بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به طور میانگین رشد داشته‌ایم و بیشترین نرخ اجاره هم مربوط به منطقه ۵ بوده که به رشد ۵۰ درصدی رسیده است. بازار مسکن حدود یک سال طول می‌کشد که وضعیت خوب خود را پیدا کند و این بازار به سمت رونق هدایت شود؛ ۲۵۰۰ مشاور املاک بدون پروانه کسب و ۱۱هزار و۷۵۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب در حال فعالیت هستند و این شناسایی از طریق ۳۰۰ بازرس اتحادیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعیین سقف اجاره مسکن به کنترل بازار اجاره مسکن بسیار کمک می‌کند؛ گفت: هنوز زیرساخت های اجرایی این سامانه تکمیل نشده است و مشاوران املاک به هیچ عنوان به اطلاعات دو سال قبل و قراردادهای که منعقد شده است دسترسی ندارند.

براساس این گزارش بررسی ها نشان می دهد که بخش عمده ای از افزایش قیمت های اجاره در بازار مسکن ناشی از عدم تابعیت مالکان از قانون سقف اجاره مسکن و همچنین فعالیت مشاوران املاک غیر مجاز است که در این بین باید نظارت ها بر بازار تشدید شود چراکه مستاجران در این بازار بین قانون سقف اجاره و عدم تمکین مالکان از قانون مانده اند و با وجود آنکه قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن اجاره اعلام کرده مستاجران تا ۵سال می توانند از موجر شکایت کند اما به نظر می‌رسد چندان فایده ای نداشته و همچنان حکمرانی موجران مبنی بر عدم رعایت قانون سقف اجاره مسکن وجود دارد.

تورم نقطه به نقطه بعد از ۷۴ماه تک رقمی شد

این در حالی است که پیش از این ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود: طی دو سال گذشته ۱۸۲ هزار واحد مسکونی که بخشی برای اشخاصی بود که بیش از ۱۰۰ تا واحد خالی داشته اند و بخش عمده ای دیگر هم برای بانک ها بوده به بازار عرضه شده است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: بخش عمده ای از واحدهای خالی از سکنه در استان های تهران، تبریز و اصفهان بوده که با اقدامات و نامه نگاری های صورت گرفته منجر به عرضه و تقاضا شده است و همین اقدامات زمینه ساز آن شده که بعد از ۷۴ ماه افزایش قیمت مسکن تک رقمی شود در ۷۴ ماه گذشته ما رکود بی سابقه داشته ایم. به طوری که تورم نقطه به نقطه در مسکن تک رقمی و به ۹.۴ درصد رسیده است.

قیمت اجاره مسکن به بیش از ۵۰ درصد رسیده است

براساس این گزارش اما برخلاف این اظهارات داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه در طی یک ماه حدود ۴ هزار قرارداد در تمامی بخش‌های خرید وفروش و اجاره مسکن ثبت شده است؛ گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که میزان قراردادها در خرداد ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ثابت بوده است و با ورود به تیرماه و همزمان با افزایش میزان جابه جایی‌ها ما شاهد افزایش تعداد قراردادها باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به راه اندازی سامانه خودنویس ما امکان ثبت و گرفتن آمارها از سامانه املاک و مستغلات را نداریم وهمین امر خود باعث شده که نتوانیم ارزیابی درستی از این بازار داشته باشیم، اما بررسی‌ها حاکی از آن است که این بازار به سمت افزایش قیمت اجاره مسکن هدایت شده و ما شاهد افزایش ۵۰ درصدی نرخ اجاره در این بازار هستیم.

منبع:‌باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 502663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =