چه انتظاراتی از رئیس جدید سازمان بورس داریم؟

سرمایه‌گذاری، نیاز اصلی کشورهایی است که تلاش می‌کنند تا به سطح قابل قبولی از توسعه اقتصادی دست پیدا کنند. یکی از مهمترین بازارها برای جذب سرمایه گذاری، بازار سرمایه است.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه به عنوان محل گردآوری وجوه خرد و هدایت آنها به سوی سرمایه گذاری و ابزاری برای داد وستد اوراق بهادار با ظرافت‌ها و حساسیت‌های بسیاری همراه است که عملکرد آن را به نحو قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار میدهد. این بازار که میتواند به نوعی نماد اقتصاد مدرن در نظر گرفته شود، زمانی کارآمد و بهینه نامیده میشود که از نقدشوندگی و نقدینگی بسیاری برخوردار باشد و وجوه سرمایه در این بازار به گونه ای سیال امکان جابه جایی یابد.

سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترین نهاد ناظر بر بازار سرمایه نقش با اهمیتی در جهت دهی تصویب قوانین، دستورالعمل ها و بخش نامه ها دارد. با اجرای درست وظایف توسط این نهاد می‌توانیم شاهد آن باشیم که حقوق سرمایه گذاران خرد، منافع ناشران پذیرفته در بازار سرمایه رعایت گردد و فعالین این بازار چه شاغلین در نهادهای مالی و چه معامله گران بتوانند در فضای شفاف تر و با ریسک کمتری فعالیت نموده و سبب بهبود تاثیری گذاری این بازار گردند.

یکی از مواردی که در چند سال اخیر مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بوده در خصوص عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار هستند زیرا در موارد مهمی عکس العمل و پیگیری در زمان مناسب که مورد انتظار بود انجام نشد که از آن جمله میتوان به دستورالعمل محاسبه نرخ خوراک و گاز صنایع در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که سرآغاز افت شاخص کل پس از شکست مقاومت چند ساله ۲۱۰۰ هزار واحدی بود.

حمایت از ابعاد گوناگون شامل استفاده از ابزارهای همانند انتشار اوراق تبعی که منابع مالی لازم جهت حمایت از بازار هنگام پنیک شدن بازار و حمایت از جنبه دستور العمل ها همانند منع فروش بازارگردان و برخی حقوقی های تاثیر گذار در روند بازار, حمایت از جنبه مانع شدن از خروج نقدینگی از بازار همانند عدم عرضه اولیه سهام و پذیره نویسی صندوق ها، رایزنی با وزارت خانه ها و نهادهای مرتبط با بازار همانند وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی جهت هماهنگی در عدم اخذ تصمیمات نامناسب در خصوص بازار مالی، صنایع و شرکتها مواردی هستند که با توجه به نقش سازمان بورس با اعمال تصمیمات درست در آنها امکان تاثیرگذاری مثبت بر بازار را دارد و از رئیس سازمان بورس به عنوان بالاترین فرد تصمیم گیر در این نهاد بکاربست این موارد انتنظار میرود.

ابراهیم ساجد

کارشناس بازارسرمایه

کد خبر 502796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =