۴ پروژه سهام پروژه  به زودی وارد بازار می‌شود

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار از ورود ۴ پروژه سهام پروژه در آینده نزدیک به بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش صدای بورس، میزان پروژه‌های محقق شده از طریق سهام پروژه چه بوده و چرا این ابزار به خوبی در بازار اجرایی نشده است موضوعاتی است که وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار پاسخگوی آنها بوده است.

- دلایل تصویب دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه (سهامی عام) چه بود ؟

این دستورالعمل در سال ۱۴۰۰ و در راستای تدوین ضوابط لازم به منظور تامین مالی پروژه های قبل از بهره برداری از طریق بازارسرمایه به تصویب رسید تا ضمن ایجاد راهکار تامین مالی اینگونه پروژه‌ها با پیش‌بینی ضوابط لازم، ریسک ناشی از تاخیر در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز برای سرمایه گذاران کاهش یابد. در سال‌های اخیر نیز با انجام اصلاحات در این دستورالعمل، موانع اجرایی آن رفع شود.

- تا کنون چه تعداد شرکت و چه مبلغی از این طریق تامین مالی کرده‌اند؟ چه تعداد شرکت دیگر درجریان است؟

نخستین تامین مالی صورت گرفته از این مسیر توسط شرکت سوخت سبز زاگرس و در سال گذشته و به مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. تاکنون کلیات ۴ پروژه دیگر نیز توسط هیات پذیرش بورس و فرابورس به تایید رسیده است که در صورت تکمیل مدارک و مستندات و پس از انجام بررسی های لازم در این سازمان، مجوز پذیره نویسی آنها توسط سازمان صادر خواهد شد.

- دلیل عدم تامین مالی گسترده شرکت‌ها از این طریق چیست؟

موضوع اصلی در این زمینه ناآگاهی نسبت به سازوکارهای این روش و عدم تایید طرح‌های دارای ریسک عدم اجرای بالاست. همچنین حجم معاملات در بازار ثانویه در حجم تامین مالی قابل انجام در بازار اولیه اثرگذار است. همچنین با توجه به تغییر مولفه‌های اقتصادی، مبالغ لازم برای تکمیل پروژه‌ها نیازمند بازنگری مستمر است که با توجه به تعهد تکمیل به موقع پروژه، این موضوع در محاسبات شرکت‌ها و متعهدان بازخرید سهام پذیره نویسی شده اثرگذار است.

محمد رضا شاهوردیلو_ خبرنگار

شماره ۵۵۵ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 502834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =