۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
کاش امیدمان، ‌ناامید نشود

خبردرمانی که پیش از این شاید راه‌حل و البته مُسکنی بر حال و روز ناخوش بازارسرمایه بود حالا اما اثر چندانی ندارد.

خبردرمانی که پیش از این شاید راه‌حل و البته مُسکنی بر حال و روز ناخوش بازارسرمایه بود حالا اما اثر چندانی ندارد؛ مدت‌هاست نه وعده و وعیدها جواب می‌دهد و نه جلسات صبحانه‌ و ناهار و عصرانه‌کاری و نه حتی بسیج عمومی برای رشد بازار در ماه‌های اخیر! تا جایی که چند هفته‌ای است برای کنترل ریزش بورس و البته با استدلال وضعیت بحرانی - به رغم تذکر ده‌ها کارشناس بازار برای غلط بودن انجام آن- دامنه نوسان تا ۲ درصد کاهش یافته و در این موج ریزشی شاخص از مرز حیثیتی ۲ میلیون واحد هم پایین‌تر رفت.
در این بین حتی تزریق نقدینگی هم جواب نداد تا اینکه سرمایه‌گذاران بازار سهام یکبار دیگر به حمایت کلامی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد اعتماد کردند و روند ورود نقدینگی به بورس مثبت شد، اما برای اینکه این روند ادامه داشته باشد مهمترین مساله این است که عوامل موثر بر بازار که در سال‌های اخیر خدشه‌دار و سبب فرار اعتماد سهامداران از بازار سرمایه شده است، در کنار سیاست‌های پولی اصلاح شود و دولت از مداخله گری در اقتصاد دست بردارد؛ نرخ بهره کاهش یابد و قیمت ارز به سمت منطقی شدن حرکت کند. هرچند در این میان شاید یکی از مشکلات مهم فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌ها تعدد و تغییر پیوسته قوانین است که از تغییرات مرتبط به قوانین مالیاتی شروع و تا قیمت نرخ گاز و برق برای تولیدکنندگان ادامه دارد و وقتی سرمایه‌گذار احساس می‌کند بنگاه‌ها با تغییر نرخ نهاده‌ها، محلی برای تامین کسری بودجه دولت هستند فرار را بر قرار و ماندن در بورس ترجیح می‌دهند و نقدینگی را از بازار خارج می‌کنند.
در حالی که مقام معظم رهبری اولویت اقتصادی را تولید اعلام کردند اما در عمل قطعی مکرر برق صنایع و شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی در این راستا نبوده و بستر زیان ۲ میلیارد دلاری عدم‌النفع صنایع را رقم می‌زند و به طور مستقیم بر معیشت مردم و سود بنگاه‌ها اثر می‌گذارد تا جایی که وزیر اقتصاد هم بر این مساله تأکید می‌کند. اما برگشت نقدینگی به بازارسهام در روزهای اخیر نشان می‌دهد سهامداران یکبار دیگر به حرف دولتمردان اعتماد کرده و امیدوار به اصلاح عوامل بنیادینی هستند که بازار را به سمت بهبود ببرد؛ به امید اینکه این امید، ناامید نشود.

  • امیر آشتیانی عراقی - مدیر مسئول

  • شماره ۵۵۵ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 502987

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چرا در بورس نمی‌مانند

    چرا در بورس نمی‌مانند

    بازار سهام این روزها بیشتر از اینکه یادآور ادامه ریزش سال ۹۹ باشد، تداعی کننده ریزش فرسایشی بورس در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ است.

  • دیده فرو کن به گریبان خویش 

    دیده فرو کن به گریبان خویش 

    از قدیم گفته می‌شد که سرمایه چون آهوی گریزپا و ترسان با کوچکترین تحرک و هیجانی پا به فرار می‌گذارد و در مأمنی مطمئن پناه می‌گیرد.

  • باخت بزرگ 

    باخت بزرگ 

    شاید بتوان افراط و تفریط را بزرگترین ریسک اقتصاد ایران به شمار آورد؛ رویه ای که بسیاری مقاطع دیده شده است...

  • فروش سهام سرخابی‌ها به سنگ خورده بود

    فروش سهام سرخابی‌ها به سنگ خورده بود

    پیش از آغاز محرومیت‌های تیم فوتبال ایران از سوی AFC، اعلام کردم که دولت نمی تواند دو باشگاه داشته باشد این تنها راه فروش این دو باشگاه به خصولتی‌ها بوده است...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =