آینده «دالبر» با افزایش نرخ دارو به کدام سمت می رود؟

«مجوز گرانی ۷ تا ۵۰ درصدی محصولات دو شرکت دیگر دارویی صادر شد»؛ اعلام این خبر مهر تایید سازمان غذا و دارو برای اطلاع‌رسانی شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس برای انتشار در کدال بود. خبری که به رغم انتشار تغییری در رویه خرید و فروش سهام شرکت های دارویی نداشته است.

به گزارش صدای بورس،«مجوز گرانی ۷ تا ۵۰ درصدی محصولات دو شرکت دیگر دارویی صادر شد»؛ اعلام این خبر مهر تایید سازمان غذا و دارو برای اطلاع‌رسانی شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس برای انتشار در کدال بود. خبری که به رغم انتشار تغییری در رویه خرید و فروش سهام شرکت های دارویی نداشته است. الیاس کهزادی، مدیر عامل شرکت البرز دارو در گفت و گو یی به تاثیر پذیری شرکت‌های دارویی از این افزایش نرخ پرداخت.

* ارزیابی شما از خبر افزایش نرخ ۶ شرکت دارویی که برای شرکت شما هم لحاظ شده است، چیست؟
این مورد به تنهایی تاثیر چندانی بر عملکرد سود و زیان شرکت‌های دارویی ندارد ولی چنانچه تداوم داشته باشد به همین نسبت تاثیرگذار خواهد بود.

* انتشار این خبر چقدر تاثیر ریالی بر مجموعه شما می‌گذارد؟
تاثیر آن ناچیز است اما ذهنیت این است که تعرفه هایی از سوی سازمان غذا و دارو انجام می شود که به متناسب سازی نرخ فروش محصولات دارویی با افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه کمک کند؛ هر چند این کمک تا کنون ناچیز بوده است.

* مهمترین پروژه در دست اقدام البرز دارو چیست؟
خط تولید محصولات آنتی بیوتیک (سفالوسپورین‌ها) در حال اتمام است و اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد. بهره برداری از این خط تولید ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم عملیات شرکت را افزایش می‌دهد.

* طرح توسعه‌ای دیگری نیز در دست بررسی دارید؟
بله، توسعه خط تولید محصولات تزریقی تصویب شده است و امیدوارم طی ۴ ماه آینده طراحی آن نهایی و عملیات اجرایی شروع شود. ظرفیت خط تولید محصولات تزریقی با این طرح حدود ۵۰ درصد افزایش می یابد؛ همچنین احداث خط تولید محصولات «هازارد» تصویب و طراحی آن شروع شده است که امیدوارم، عملیات اجرایی در این بخش هم تا پایان سال جاری آغاز شود، گفتنی است احداث این خط تولید، حجم عملیات شرکت را ۱۵ درصد افزایش می دهد.

* تامین مالی پروژه‌های البرز دارو از چه طریقی انجام می‌شود؟
در البرز دارو قسمتی از تامین مالی آورده مطالبات سهامداران و بخشی از آن مربوط به تسهیلات است. به این نکته هم توجه کنید که هزینه‌هایی مثل تامین مالی شرکت‌ها در حال افزایش است و همچنین سیاست های انقباضی بانک‌ها در خصوص تسهیلات که فقط در قبال گردش و میانگین حساب پرداخت می کنند باعث شده شرکت ها فقط از بازار سرمایه تامین مالی انجام دهند و از آنجایی که سه ماهه ابتدایی سال هزینه مالی مربوط به شرکت‌ها افزایشی بوده تغییری در سود و زیان این بازار حاصل نشده است.

* یکی دیگر از نکات مهم در صنعت دارو، موضوع ارز است؛ ارز مورد نیاز برای خریدهای خارجی از چه طریقی تامین می شود؟
ارز مورد نیاز برای خرید ماشین‌آلات و قطعات و نیز ۹۰ درصد مواد اولیه با نرخ نیمایی تامین می شود که البته بسیار کند صورت می گیرد.

* مشکل نقدینگی صنعت دارو کم شده است؟
خیر؛ به هیچ وجه. شکننده ترین مشکل صنعت دارو، مشکل نقدینگی است. وجه فروش محصولات بیشتر از ۱۴ روز طول می کشد تا وصول شود. از طرفی دیگر طلب شرکت های توزیع کننده دارو به دلیل بدهی عظیم دولت به بیمه ها، با تاخیر زیاد وصول می شود. از دی ماه ۱۴۰۲ تا کنون عملا مبلغ بسیار ناچیزی از مطالبات دریافت شده است. سیستم بانکی هم پرداخت تسهیلات را تقریبا متوقف کرده است. تاسف بار این است که هیچ کس به‌فکر حل مشکل نیست در حالی که این مشکل می تواند صنعت دارو را متلاشی کند.

  • علیرضا نجفی - خبـرنــگار

  • شماره ۵۵۵ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 503012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =