فاصله دلار نیمایی و آزاد چقدر است؟

در سنوات گذشته عوامل مختلفی همچون افزایش نرخ بهره، اختلاف قیمت دلار نیمایی با بازار آزاد،قیمت‌گذاری دستوری، ناترازی در بخش انرژی، کمرنگ شدن اعتماد فعالان بازارسرمایه و بر بی‌رونقی بازارسرمایه تاثیرگذار بوده است.

در سنوات گذشته عوامل مختلفی همچون افزایش نرخ بهره، اختلاف قیمت دلار نیمایی با بازار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری، ناترازی در بخش انرژی، کمرنگ شدن اعتماد فعالان بازارسرمایه و عدم پیش‌بینی پذیری متغیرهای اقتصادی بر بی‌رونقی بازارسرمایه تاثیرگذار بوده است.
کاهش تعداد نرخ‌های ارز، هدف‌گذاری نرخ بهره از طریق بانک مرکزی، حذف قیمت‌گذاری دستوری و کمک به اصلاح ناترازی بانک‌ها از جمله اقداماتی است که باید وزارت اقتصاد در جهت بازگشت رونق به بازارسرمایه و پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد در اولویت امور خود قرار دهد. با توجه به فاصله ٢٨ درصدی بین ارز نیمایی و بازار آزاد، از تیم اقتصادی دولت چهاردهم این انتظار می‌رود که این دو نرخ را همگرا کند. همگرایی دلار آزاد و نیما باعث می‌شود شرکت‌هایی که از میزان صادرات بالایی برخوردارند بتوانند از این محل منتفع شوند. با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگ بازارسرمایه، صادرات محور هستند
، درصورت افزایش نرخ دلار نیما سودآوری آنها افزایش پیدا کرده و در میان مدت می‌توانیم شاهد رشد در قیمت سهام‌ این شرکت‌ها باشیم.
با افزایش نرخ بهره در ماه‌های گذشته از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاسته شده است و از طرفی بالا بودن نرخ بهره، هزینه استقراض شرکت‌هایی که برای تامین‌سرمایه در گردش یا تامین مالی طرح‌های توسعه خود به سمت بازار پول روی آورده‌اند را افزایش داده و باعث کاهش سودآوری آنها شده است. می‌توان این توصیه را به وزارت اقتصاد داشت که با کمک بانک مرکزی همچون کشورهای پیشرفته نرخ بهره‌ای را هدف گذاری و برنامه رسیدن به آن نرخ را برای فعالان اقتصادی تشریح کنند.
نکته دیگر که در تیم اقتصادی دولت باید به آن توجه شود، حذف قیمت‌گذاری دستوری است؛ زیرا قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌ها را با مشکل مواجه کرده است. از طرفی بهای تمام شده شرکت‌ها در اثر عواملی همچون تورم، افزایش نرخ ارز و مسائل مختلف افزایش پیدا کرده است اما نرخ فروش آنها با قیمت گذاری دستوری مواجه است. بنابراین، این شرکت‌ها با عدم النفع مواجه می‌شوند که باعث کاهش سودآوری آنها گردیده است. در صورتی که با حذف قیمت‌گذاری دستوری، شرکت‌ها می‌توانند با نرخ‌های بهتری محصولات خود را بفروشند و این سبب افزایش سودآوری آنها خواهد شد.
در انتها انتظار می‌رود با شفافیت و پیش‌بینی‌پذیر شدن فضای اقتصادی کشور، بازارسرمایه به سمت رونق هدایت شود و شاهد اقبال دوباره سهامداران به بورس باشیم.

  • محمد عربلو - مدیرعامل سبدگردان تجلی آفتاب

  • شماره ۵۵۵ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 503013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =