لزوم توجه به زیست بوم بازار سرمایه در سیاست‌گذاری

تدوین یک برنامه جامع برای اصلاح و توسعه بازار سرمایه ایران، با توجه به پیچیدگی‌های این حوزه و تأثیرات گسترده آن بر اقتصاد کشور، نیازمند یک رویکرد سیستمی و مبتنی بر داده‌های قابل اتکاست...

به گزارش صدای بورس، تدوین یک برنامه جامع برای اصلاح و توسعه بازار سرمایه ایران، با توجه به پیچیدگی‌های این حوزه و تأثیرات گسترده آن بر اقتصاد کشور، نیازمند یک رویکرد سیستمی و مبتنی بر داده‌های قابل اتکاست.

برنامه‌ای که بتواند ضمن شناسایی چالش‌های موجود، راهکارهای عملی و قابل اجرا برای بهبود عملکرد بازار سرمایه را از طریق سیاست‌گذاری مطلوب متولی این امر را بدهد. در اینجا نویسنده تلاش دارد که با توجه به ابعاد مختلف زیست‌بوم بازار سرمایه ایران، یک برنامه کلی سیاستی ارائه دهد.
از نظر نویسنده، یک برنامه کلی سیاستی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه ایران می‌بایست همه ابعاد زیست بوم بازار سرمایه ایران را پوشش دهد و پرداختن قشری و جزیره ای به مسائل بازار سرمایه بدون در نظر گرفتن همه اجزاء و بازیگران آن نتیجه موثر بلندمدتی ندارد. ابعاد و زیست بوم بازار سرمایه ایران را می‌توان در ۵ بخش تشریح کرد. بُعد اول شامل ارکان بازار سرمایه می‌شود که رکن سیاست‌گذار شورای عالی بورس، رکن اجرایی سازمان بورس، ارکان عملیاتی مانند بورس کالا، فرابورس و ...، و ارکان پشتیبانی مانند شرکت فناوری بورس و ... را در بر می‌گیرد. بُعد دوم شامل نهادهای مالی بازار سرمایه مانند شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان و... می‌شود. بُعد سوم، ابزارهای مالی بازار سرمایه مانند انواع ابزارهای سرمایه ای، اوراق بدهی، اوراق مشتقه، ابزارهای بورس کالا و ... را در خود دارد. بُعد چهارم شامل قوانین و مقررات حاکم بر بازار شامل قوانین کلی حاکم بر بازار سرمایه، قوانین مربوط به سرمایه‌گذاران، قوانین حاکم بر ناشران، قوانین حاکم بر نهادهای مالی عضو بازار سرمایه و سایر قوانین موردی را در بر می‌گیرد و نهایتاً بعد پنجم شامل سنجه‌های ارائه اطلاعات و عملکرد بازار سرمایه مانند شاخص‌های بازار می‌شود. این اکوسیستم با همه اجزاء به شکل روبه‌رو است.

لزوم توجه به زیست بوم بازار سرمایه در سیاست‌گذاری

* برگرفته از کتاب در دست چاپِ «مدیریت مالی در ایران (۱۴۰۳)، دکتر علی جمالی» (هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.)

بر اساس ساختار بازار سرمایه ایران پیشنهاد می‌شود وزارت اقتصاد و دارایی در دولت جدید موارد زیر را جهت اصلاح، بهبود و تقویت بازار سرمایه در سیاست‌گذاری‌های خود ملحوظ کند:

لزوم توجه به زیست بوم بازار سرمایه در سیاست‌گذاری

در کنار موارد فوق توجه به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از فناوری‌های جدید، و استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه، ایجاد زمینه‌های توسعه بازار اوراق مشارکت و اوراق اسلامی، حمایت از بورس کالا به عنوان مجرای کم خطر، کارا و با کیفیت سیستم توزیع کالاهایی که نقش عمده را در سبد مصرفی تولیدکنندگان و همچنین مردم دارد، می‌تواند باعث تدوین سیاست‌هایی روند که رشد، توسعه و بالندگی بازار سرمایه و البته اعاده اعتماد از دست رفته عموم به این بازار را به همراه دارد.

  • علی جمالی - کارشناس بازار سرمایه

  • شماره ۵۵۵ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 503015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =