ضرورت پیگیری مطالبات سهامداران

مدیر عامل سبدگردان نیکان گفت: موضوع وام‌های نجومی بهانه‌ای شد، اما جا دارد به طور جدی مطالبات ذینفعان بازار سرمایه و سهامداران پیگیری شود و احیانا قصوری که ایجاد شده، باید مورد پیگیری قرار گیرد.

فردین آقابزرگی در گفت و گو با «صدای بورس» واکنش‌های پس از استعفای رئیس سازمان را بررسی کرد و گفت: قبلا هم بنا به دلایلی ایشان استعفا داده بود، اما علنی نشده بود.

وی ادامه داد: اتفاق دریافت وام‌های نجومی با شرایط ویژه تا حد زیادی این مساله را پررنگ کرد که شخص یا اشخاصی به عنوان متولی و ریاست، هیات مدیره و یا سازمان بورس و یا حتی افرادی که در شورای عالی بورس انتخاب می‌شوند، باید دارای حسن شهرت، تخصص لازم و ویژگی‌های متناسب با برآورده کردن خواسته‌های ذینفعان بازار را داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه افزود:ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، در بند ۸، ۹ و ۱۱ به صراحت این موضوع را قید می‌کند که وظیفه سازمان بورس این است که از وقوع تخلفات و تصمیماتی که منجر به خدشه وارد کردن به منافع سهامداران می‌شود، پیشگیری کند؛ مثل نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و ... حتی در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری که دست دولت است و سازمان بورس کاری نمی‌تواند انجام دهد، حداقل باید به طور شفاف و علنی برخورد کند؛ نه این‌که صرفا فقط یک نامه تنظیم شود و در اتاق در بسته بروند و دفاع کنند که ما تلاش کردیم، ولی به نتیجه نرسیدیم.

مدیر عامل سبدگردان نیکان اظهار داشت:در دوران تصدی ایشان می‌توانم بگویم بیشترین بلایا و تصمیمات ذینفعانه از سوی دولت علیه منافع سهامداران خرد اتخاذ شد و هیچ‌گونه ترتیب اثری هم داده نشد.باید تاکید کرد کارنامه مجید عشقی ضعیف وغیر قابل قبول است. تشکل های خود انتظام که بلند گوهای تریبون های قانونی اند و می توانند مطالبه گرحقوق سهامداران باشند نیز با مخالفت و سرکوب شدیدی از سوی سازمان بورس مواجه شدند.

آقا بزرگی گفت:در کل کارنامه رئیس سازمان بورس را بسیار ضعیف می‌بینم و نکته منفی، احاطه و تسلط یافتن دولت در زمان تصدی ایشان در بازار سرمایه بود؛ به طوری که حتی ایشان به عنوان یک بخش داخلی از وزارت اقتصاد از بدنه دولت محسوب می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: من فکر می‌کنم در حال حاضر حاضر درست است موضوع وام‌های نجومی بهانه‌ای شد، اما جا دارد به طور جدی مطالبات ذینفعان بازار سرمایه و سهامداران پیگیری شود و احیانا قصوری که ایجاد شده، باید مورد پیگیری قرار گیرد. امیدوارم انتخاب مناسب‌تر، اصلح‌تر و مبتنی بر رعایت قانون انجام شود.

کد خبر 503120

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =