۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
زیان دهی پترول در سال مالی ۱۴۰۳

سود تلفیقی پترول حاکی از زیان ۸،۸۰۰ میلیارد ریالی در سال مالی ۱۴۰۳ است.

به گزارش صدای بورس، در حالی که پترول در صورت مالی اصلی ۴۸۸ ریال سود هر سهم به لطف ۴۴ هزار میلیارد ریال فروش سهام محقق کرده است، اما در عمل بایستی عملکرد این شرکت هلدینگ را براساس سود تلفیقی بررسی کرد.

سود تلفیقی پترول حاکی از زیان ۸،۸۰۰ میلیارد ریالی در سال مالی ۱۴۰۳ هست. البته با لحاظ بند ۲ حسابرس، این زیان می تواند تا بیش از ۶۹ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
در حالی که پترول به دلیل پی به ای پایین چند روزی است که با صف خرید سنگین روبرو شده است، سهامداران در تحلیل و بررسی های خود بایستی به کیفیت، تکرار پذیری و پایداری سود این شرکت توجه بیشتری کنند. اولین ایراد کیفیت سود شرکت است که به دلیل زیان دهی تلفیقی شرکت پترول عملا سود شرکت اصلی بی کیفیت و غیر قابل تقسیم است. مجموعه عملکرد واقعی شرکت پترول و زیرمجموعه های آن در سال ۱۴۰۳ به زیان ۸،۸۰۰ میلیارد ریالی منجر شده است که در سال گذشته ۱۶،۰۰۰ میلیارد ریال سود بوده است. دومین ایراد، پایداری و قابلیت تکرار سود اصلی شرکت پترول است. حدود ۹۰ درصد سود شرکت اصلی از محل فروش سرمایه گذاری ها و به خصوص پتروشیمی صدف عسلویه تامین شده است که با فروش آن دیگر قابلیت تحقق مجدد ندارد. علاوه بر این، سود نقدی دریافتی از سرمایه گذاری ها از ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۱۱ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است که از عملکرد ضعیف سرمایه گذاری های شرکت در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ دارد.
همچنین بررسی پرتفوی بورسی پترول حاکی از کاهش بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریالی از ۲۳۹ هزار میلیارد ریال در سال گذشته به ۱۷۷ میلیارد ریال در سال جاری است. همچنین درآمد تسعیر ارز پترول در سال مالی جاری نسبت به سال مالی قبل از ۱۱ هزار میلیارد ریال به ۱.۲ هزار میلیارد ریال معادل حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.
آخرین وضعیت پروژه های شرکت، نیز حاکی از توقف ساخت ۶ پروژه است.

کد خبر 503145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =