صندوق سرمایه گذاری با ضمانت نقدشوندگی

یکی از مهمترین ملاحظات برای هر کسی که در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کند، توانایی دسترسی به پول خود در صورت نیاز است.

یکی از مهمترین ملاحظات برای هر کسی که در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کند، توانایی دسترسی به پول خود در صورت نیاز است. سهولت امکان‌پذیر بودن آن با نقدشوندگی دارایی پایه، اعم از سهام، اوراق قرضه، کالاها یا دارایی‌های واقعی تعریف می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ضمانت نقدشوندگی، یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری هستند که برای سرمایه‌گذاران خود، نقد شدن سرمایه‌ را تضمین می‌کنند. در ادامه، به بررسی بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ضمانت نقدشوندگی می‌پردازیم، با صدای بورس همراه باشید.

نقدشوندگی چیست؟

به بیان ساده، نقدشوندگی به این اشاره دارد که شما با چه سرعتی می‌توانید یک دارایی را با حفظ ارزش آن به پول نقد تبدیل کنید. دارایی که می‌تواند به سرعت دست به دست شود را می‌توان به عنوان دارایی نقد شونده توصیف کرد. چیزی که برای فروش بیشتر طول می‌کشد، نقدشوندگی کمتر یا غیر نقد شونده در نظر گرفته می‌شود.

یک راه مفید برای در نظر گرفتن نقدشوندگی، در نظر گرفتن سهولت انجام معامله است. ما می‌توانیم تأثیر این را در زندگی روزمره خود ببینیم. فروش دوچرخه در وب سایت حراج آنلاین به طور کلی سریعتر و آسانتر از فروش یک ماشین است. فروش خانه احتمالاً بیشتر طول می‌کشد، زیرا معاملات پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر می‌شوند. برای مقال، سکه‌های طلا که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند، از نقدشوندگی بالاتری برخوردار هستند زیرا اصالت آن‌ها قابل تایید است. فرق سکه بانکی و غیر بانکی در همین موضوع است. زیرا سکه‌های غیربانکی عیار مشخصی ندارند.

در بازارهای سهام، سهام شرکت‌ها در سراسر طیف نقدشوندگی قرار دارند. اگر بتوان سهام آن را به سرعت و با کمترین تأثیر بر قیمت سهام خرید و فروش کرد، می‌توان گفت که سهام آن شرکت از نقدشوندگی بالایی برخوردار است. سهام شرکت‌های بزرگ که در بورس‌ معامله می‌شوند، نقدشوندگی بالایی دارند. این سهام به عنوان سهام با ارزش بالا شناخته می‌شوند و در هر روز در حجم بالایی معامله می‌شوند.

شرکت‌های کوچکتر، یا سهام با سرمایه کوچک، معمولاً در بورس‌های سهام کوچکتر فهرست می‌شوند. آن‌ها معمولا نقدشوندگی کمتری دارند که به معنای ریسک نقدشوندگی بیشتر است. و از آنجایی که آن‌ها به طور مکرر معامله نمی‌شوند، هر تغییر ناگهانی در تقاضا می‌تواند نوسانات قابل توجهی در بازار ایجاد کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و ETF

هنگام بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، ریسک نقدشوندگی شکل کمی متفاوت به خود می‌گیرد. اگر دارایی‌های پایه نقد شوند، صندوق ممکن است نتواند درخواست‌های فروش را بدون کاهش قابل توجهی از منافع سرمایه‌گذاران باقی‌مانده برآورده کند. این می‌تواند در زمان نوسانات بازار، زمانی که بسیاری از سرمایه گذاران بخواهند پول خود را از صندوق برداشت کنند، یک مسئله خاص باشد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های قابل معامله (ETF) به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد سرمایه‌گذاری خود را در هر زمان بفروشند، که باعث نقدشوندگی بالایی می‌شود، اما نقدشوندگی دارایی‌های اساسی صندوق یک جزء حیاتی در این قرارداد است.

صندوق سرمایه گذاری با ضمانت نقدشوندگی

مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ضمانت نقد شوندگی

اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را با ضمانت نقد شوندگی سرمایه‌گذاری کنند. نقدشوندگی یک اصل مهم در سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها می‌توانند هر زمان که خواستند دارایی‌های خود را بفروشند و به پول نقد تبدیل کنند. صندوقی که دارای ضمانت نقدشندگی است، سریع‌تر حساب شما را تسویه می‌کند. به همین دلیل، برای سرمایه‌گذاری امن‌تر است. این روش برای سرمایه‌گذاران مبتدی نیز گزینه‌ای کم ریسک به شمار می‌رود.

معایب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ضمانت نقدشوندگی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ضمانت نقدشوندگی دارای معایبی نیز هستند. در این روش، ضامن نقدشوندگی هزینه‌ای را برای ضمانت دریافت می‌کند که باعث می‌شود صندوق‌ها، کارمزدهایی را برای این خدمت در نظر بگیرند. بنابراین، اگر به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت فکر می‌کنید، احتمالاً برای شما هیچ سودی نخواهد داشت. از طرفی، ضمانت نقدشوندگی باعث می‌شود تا بازده آن کاهش یابد و صندوق مانند گذشته کارکرد نداشته باشد.

تفاوت ضامن نقدشوندگی و قابلیت نقدشوندگی

شاید این دو عبارت، شبیه باشند هم تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. ضمانت نقدشوندگی در قرارداد ذکر می‌شود و ضامن آن، موسسات مالی یا بانک‌ها هستند. در این روش، صندوق کارمزدی را در نظر می‌گیرد که سرمایه‌گذار باید آن را بپردازد. اما قابلیت نقدشوندگی به این معنا است که صندوق از لحاظ امکان نقد کردن سریع سرمایه برای سرمایه‌گذار در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. البته، این موضوع ممکن در بازه‌های زمانی متفاوت باشد و صندوق در یک بازه‌ای از زمان، قابلیت نقدشوندگی آن کمتر یا بیشتر شود. در این حالت هیچ تعهدی برای صندوق وجود نخواهد داشت.

صندوق سرمایه گذاری با ضمانت نقدشوندگی

سرمایه‌گذاری با قابلیت نقدشوندگی بالا

همانطور که بررسی کردیم، ممکن است صندوق‌هایی که از ضمانت نقدشوندگی استفاده می‌کنند، بازدهی بالایی نداشته باشند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به سراغ روش‌های سرمایه‌گذاری بروند که از قابلیت نقدشوندگی بالایی برخوردار باشند، بدون این که سرمایه‌گذار مجبور باشد هزینه‌های اضافی پرداخت کند. یکی از این روش‌ها، خرید طلای آب شده آنلاین است.

طلا، همیشه به عنوان یک سرمایه‌گذاری کم ریسک و پربازده شناخته شده است. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که این فلز گرانبها و ارزشمند را در پرتفوی خود جای دهند. اما خرید طلای فیزیکی ممکن است با هزینه‌های جانبی همراه باشد که بازدهی سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. بنابراین، بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در طلا، خرید اشکال غیرفیزیکی طلا است. می‌توان گفت که خرید طلای آب شده آنلاین، یکی از پربازده‌ترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری در طلا است زیرا نقدشوندگی بالایی دارد و سرمایه‌گذار نیازی به پرداخت اجرت ساخت یا هزینه‌های مربوط به نگهداری طلا را ندارد.

پلتفرم‌های مختلفی در زمینه خرید و فروش طلای آنلاین فعالیت می‌کنند اما مهم‌ترین نکته‌ای که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند، اعتبار پلتفرم و فروشنده است. یکی از پلتفرم‌های معتبر خرید و فروش طلای آنلاین، سایت طلاسی است. این سایت امکان سرمایه‌گذاری در طلا به صورت آنلاین و بدون نیاز به پرداخت اجرت ساخت را فراهم کرده است. شما با هر میزان سرمایه‌ای می‌توانید در این پلتفرم طلای آب شده خریداری کنید و طلای شما نیز در محلی امن نگهداری می‌شود. به همین دلیل، دیگر در رابطه با سرقت دارایی‌های خود نگران نخواهید داشت. می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت خرید طلای آب شده آنلاین، نقدشوندگی بالا است. به طوری که هر زمان که خواستید می‌توانید دارایی خود را بفروشید و آن را به پول نقد تبدیل کنید یا اینکه با پرداخت اجرت ساخت، طلای فیزیکی را دریافت کنید. این روش، میزان نقدشوندگی بالاتری نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارد.

جمع‌بندی

اگر به نقدشوندگی سرمایه خود اهمیت می‌دهید، حتماً روش‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید که علاوه بر قابلیت نقدشوندگی بالاترس، ریسک کمتر و بازدهی مطلوب‌تری داشته باشند.

کد خبر 503152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =