فولاد ازبند «نیما» رها شد

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به آثار توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد تاکید و این تصمیم را اقدامی مثبت دانست و گفت: باید اقداماتی صورت گیرد تا دست تولیدکننده برای صادرات محصولات باز باشد یا امکان فروش محصولات در داخل از طریق بورس فراهم شود.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با «صدای بورس» با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی درخصوص توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد،گفت: تا پیش از اعلام بخشنامه جدید بانک مرکزی طبق طبق روال گذشته باید کل ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما بازگردانده می‌شد.

وی ادامه داد:در دوره قبلی ریاست جمهوری، بانک مرکزی اعلام کرد که ارز حاصل شده از صادرات کالاها به قیمت ارز نیما بازگردانده می شد . این روند به دلیل وجود اختلاف ۱۷ هزار تومانی بین نرخ نیما و بازار آزاد توجیه اقتصادی نداشت و در واقع، شرکت‌ها با هزینه‌ ارز آزاد تولید می کردند و ارز نیمایی را به سامانه باز می‌گردانند که توجیه اقتصادی برای شرکت های فولادی نداشت و این روند به کاهش صادرات فولاد منجر شد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه به کارت های بازرگانی یک بار مصرف اشاره کرد و افزود: در چند سال اخیر شاهد استفاده کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف یا استیجاری توسط تجار عراقی، افغانی و بعضا ترک بوده ایم که از این طریق دلار را با نرخ آزاد به ریال تبدیل می‌کردند، همچنین در این میان فولاد را در کارخانه خریداری و با کارت‌های استیجاری صادر می‌کردند که طبق تعهدات انجام شده، ارز به سامانه نیما بازگردانده نمی شد.

شهرستانی با تاکید براینکه به دنبال این اتفاق، شاهد از بین رفتن بازارهای صادراتی، اشباع بازار کالاهای داخلی و ضرر و زیان شرکت‌های فولادی بوده ایم،گفت:EPS شرکت های فولادی کاهشی بوده است و تعدادی از این شرکت ها در زیان هستند. این اتفاقات حاصل سیاست های غلطی بود که از سوی مسئولان اتخاذ شده بود.اما با اعلام توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد که تصمیم بسیار به موقعی بود امیدواریم اقدامی صورت گیرد تا دست تولیدکننده برای صادرات محصولات باز باشد یا امکان فروش محصولات در داخل از طریق بورس کالا فراهم شود.

شهرستانی در خصوص مشکلات این صنعت ،گفت:در حال حاضر صنعت فولاد با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که از آن جمله می توان به کمبود انرژی، تسهیل در واردات مواد اولیه اشاره کرد همچنین چشم‌انداز در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۴ افزایش میزان تولید به رقم ۵۵ میلیون تن است برای تحقق این هدف نیازمند واردات برخی از قطعات و اجناس هستیم.

وی اضافه کرد در صورت تسهیل در واردات با مزایایی مانند واردات پنل خورشیدی مواجه می‌شویم که این اتفاق به کاهش معضلات موجود در بخش انرژی منجر خواهد شد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: توافقی شدن ارز حاصل از صادرات زنجیره فولاد از طریق مذاکرات صورت گرفته با وزارت صمت و بانک مرکزی ضمن باز شدن راه برای صادرات، یک نرخ توافقی در کل زنجیره ایجاد شد تا از این طریق امکان واردات مایحتاج صنایع فولاد فراهم شود و این اتفاق خوبی برای این صنعت خواهد بود.

کد خبر 503341

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =