۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
بورس در هفته انتقال قدرت

هفته منتهی به سه شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ تحت تاثیر تغییرات در راس سازمان بورس قرار داشت.

به گزارش صدای بورس، هفته منتهی به سه شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳ تحت تاثیر تغییرات در راس سازمان بورس قرار داشت. شاخص کل با توجه به افت قیمت‌های جهانی و ضعف دلار با کاهش حدود ۲۰ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۸۸ هزار و ۳۰۱ واحد رسید و شاخص هموزن با رشد یک درصدی مواجه شد.

ارزش معاملات خرد مانند هفته قبل در محدوده ۳۳۰۰ میلیارد تومان در متوسط روزانه بود که نسبت به هفته‌های قبل رشد مختصری را نشان می‌دهد ولی نسبت به میانگین‌های سال‌های قبل عدد ضعیفی است. در دو روز ابتدای هفته شاهد خروج ۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی اشخاص حقیقی بودیم که چیزی معادل این عدد در دو روز آخر هفته به بازار برگشت. بیشترین رشد قیمت به نمادهای «آواپارس»، «غنیلی» و «گلدیرا» تعلق داشت که به ترتیب ۱۸، ۱۳ و ۱۲ درصد بازدهی را به خود اختصاص دادند و در سمت مقابل بیشترین ریزش به نمادهای «وثنو»، «معیار» و «وحکمت» با ریزش حدودا ۱۱.۵ درصد تعلق داشت.
مهمترین خبر استعفای مجید عشقی و جایگزینی حجت‌اله صیدی به جای وی بود که انتظارات را از آینده بازار سرمایه بهبود می‌بخشد. فرصت رعایت حد نصاب برای صندوق‌های تازه تأسیس به ۲ ماه کاهش یافت.
«خکاوه» در یک شقاف سازی اعلام کرد پس از گذشت ۴ سال، کارت بازرگانی شرکت سایپا دیزل تمدید و از تیرماه سال جاری ثبت سفارش آغاز شده است. رمپنا اعلام کرد که بدهی خود به یکی از سهامداران را با سهام خود در سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا تهاتر کرده است.
وزیر اقتصاد اعلام کرد قصد افزایش نرخ دلار نیما و کاهش نرخ دلار آزاد را دارد. وزارت بهداشت و وزارت رفاه برای پرداخت به موقع مطالبات دارویی با یکدیگر به تفاهم رسیدند. سازمان خصوصی سازی قصد واگذاری ۳۶.۲ درصد سهام «زپارس» را دارد. «حسینا» قرارداد جدید را در بندر شهید بهشتی چابهار بست. توریل هم از افزایش نرخ خود رو نمایی کرد.
نخستین جلسه هیأت واگذاری در دولت چهاردهم با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی به ریاست عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد برگزار شد. تصویب اصلاح اساسنامه شرکت‌ سایپا، شرکت آلومینای ایران و شرکت ایران ترانسفو و تصمیم گیری در خصوص اصلاح تعداد سهام قابل واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس در کنار تصویب قیمت پایه و شرایط واگذاری ۱۰۰ هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری ETF پالایشی یکم برای واگذاری از طریق بورس مصوبات این جلسه بود.
هیأت مدیره کاسپین و بیوتیک افزایش سرمایه ترکیبی ۵۲۴ و ۴۹۴ درصدی را از محل‌های مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت، سود انباشته و مطالبات و آورده سهامداران پیشنهاد داد. «شگل» هم برنامه افزایش سرمایه ۲۲۷ درصد از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم را دارد. «وکبهمن» هم افزایش سرمایه ۱۰۰ درصد را از سود انباشته پیشنهاد داد. «شگویا» هم قصد واگذاری بلوک ۴ درصد سهام پتروشیمی صدف خلیج فارس را دارد.
وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده را به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. کاسپین افزایش نرخ برخی محصولات خود را اعلام کرد. بیمه زندگی آگاه با نماد بزندگی درج شد. الکتروماد زیر مجموعه مادیرا هم درج شد.
تاپیکو ۲۰۰ تومان در مجمع تقسیم کرد و وعده عرضه اولیه ستاره خلیج فارس را در سال جاری داد. تیپیکو هم ۳۰۰ تومان تقسیم کرد و اعلام کرد همه زیرمجموعه‌های این شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ثابت خواهند داشت. فلوله ۴۵ تومان تقسیم کرد.
ارز حاصل از صادرات زنجیره فلزات توافقی شد. «شگستر» اعلام کرد که تولید تجاری زیست پالایشگاه کرمانشاه این نماد شروع شده است. مدیرعامل گروه مپنا اعلام کرد مجموع مطالبات قطعی گروه مپنا حدود ۱۸۰ همت برآورد می‌شود که شامل مطالبات دولتی، غیر دولتی و خارجی است. شرکت ایران‌خودرو طی یک آگهی مزایده عمومی قصد دارد ۱۰۰ درصد سهام ایران‌خودروی کرمانشاه را به ارزش ۱۱هزار و ۳۰۱میلیارد ریال واگذار کند. در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با کاهش به ۷۱ دلار در بشکه کمترین عدد در یک سال گذشته را ثبت کرد. قیمت مس هم با رشد مختصر به محدوده ۹۰۰۵ دلار در تن رسید. قیمت هر اونس طلا در محدوده ۲۵۰۰ دلاری در نوسان است.
قیمت روی، آلومینیوم و سرب هم به ترتیب ۲۷۰۴، ۲۳۴۱ و ۱۹۵۷ دلار در هر تن معامله شد. قیمت دلار در بازار آزاد در مرز ۶۰ هزار تومان در نوسان است و نرخ دلار نیما با رشد مداوم خزنده به ۴۵۷۸۰ رسید و قیمت هر سکه امامی هم ۴۳.۴ میلیون تومان است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه

  • شماره ۵۵۶ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 503472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =