مشکل بزرگ ترانزیت از ایران به اقلیم کردستان

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نسبت به پرداخت دو بار عوارض در اقلیم کردستان انتقاد مرد.

به گزارش صدای بورس، محمد هلاکو از تاثیر اختلافات اقلیم کردستان عراق و حکومت مرکزی عراق بر تجارت ایران گفت و توضیح داد: مقصد ۲۵ درصد از کالاهای ایرانی که به سمت عراق می‌رود، اقلیم کردستان است و این در حالی است که بین اقلیم و حکومت مرکزی عراق اختلافات سیاسی و تجاری وجود دارد و این امر گاه تاجران ایرانی را با چالش روبه‌رو می‌کند، به طور مثال اخیرا ماشین‌های حامل کالاهایی که از مسیر اقلیم کردستان به شهرهای دیگر عراق می‌رود در نقطه خروج از اقلیم و ورود به عراق ۱۰۰۰ دلار عوارض پرداخت می‌کنند در حالی که این ماشین‌ها در ورود به اقلیم در مرز ایران یک بار هم به میزان ۱۰۰۰ دلار عوارض پرداخت کرده بودند.

وی افزود: اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق گاه حتی قوانین یکدیگر را قبول ندارند و در همین حال اتاق مشترک ایران و عراق نیز بیشتر بر مسائل تجارت با حکومت مرکزی متمرکز است و بر چالش‌های تجارت با عراق از مسیر اقلیم آنچنان که باید ورود نکرده است.

هلاکو خاطرنشان کرد: ایجاد یک اتاق مشترک با اقلیم کردستان و یا کمیته مشترک می‌تواند در رفع مشکلات تجارت با عراق از مسیر اقلیم تاثیر زیادی داشته باشد حتی در این زمینه می‌توان از طریق ارتباط با اتحادیه اتاق‌های بازرگانی اقلیم مشکلات را بررسی و رفع کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: ایران برای اقلیم کردستان اهمیت ویژه‌ای دارد و مسیر ترانزیت نفت خام و مازوت اقلیم به هند و امارات است.

وی اضافه کرد: علاوه بر موضوع یادشده در صادرات کالا به عراق این چالش نیز وجود دارد که دولت این کشور با هدف حمایت از واردکنندگان عراقی ارزش کالاهای وارداتی از ایران را با دلار ۱۳۰هزار دیناری عراق محاسبه می‌کند در حالی که قیمت دلار در بازار عراق ۱۵۰هزار دلار است و با وجود خدماتی که دولت ایران به عراق ارائه کرده این رفتار با بازرگانان ایرانی منصفانه نیست.

هلاکو یادآور شد: همچنین در صادرات کالاهای ایران به عراق امکان حمل یکسره وجود ندارد و کالاها پس از خروج از ایران در مرز مشترک تخلیه و در ماشین عراقی بارگیری می‌شود؛ این اتفاق به بسته‌بندی کالا و حتی اصل کالا آسیب می‌رساند و به ویژه در مورد کالاهای فسادپذیر مانند مواد غذایی احتمال آسیب بیشتر است، علاوه بر این انتقال کالا از ماشین ایرانی به ماشین عراقی زمان‌بر هست، این شرایط را مقایسه کنید با تاجران ترکیه‌ای که کالاهای خود را بدون توقف در مرز ابراهیم خلیل به عراق وارد می‌کنند. برای حمل یکسره کالا از ایران به عراق باید شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایجاد شود.

به گزارش ایلنا،وی گفت: روزگاری کالاهای ایرانی در عراق حرف اول را می‌زدند اما امروز عرضه کالاهای ترکیه‌ای، چینی و اردنی کار را برای بازرگانان ایرانی سخت کرده است.

کد خبر 503617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =