راه آشتی مردم با بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح چهار راهکار مهم و ضروری برای اصلاح بازار و بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس به راهکار آشتی مردم با بازار سهام اشاره کرد.

محمد خبری‌زاد در گفت‌وگو با «صدای بورس» ،ضمن اشاره به این نکته که سبزپوش کردن بورس از وظایف ریاست سازمان نیست ، گفت :هیچ فعال بازار سرمایه ای نباید انتظار مثبت کردن بورس را از ریاست سازمان داشته باشد. وظیفه ریاست سازمان دفاع از حقوق سرمایه گذاران نهادی و خرد، در مقابل دولت، مجلس و سایر نهاد هایی است که اقدام به تصویب آیین نامه هایی در جهت کاهش سود آوری شرکت ها می کنند، که این امر سبب کاهش ارزش این شرکت ها و زیان سهامداران می شود.

وی افزود:نکاتی وجود دارد که باعث فرارسرمایه از بورس شده است و انتظار می‌رود، صیدی به سمت اصلاح و حذف آنها قدم بردارد و اگر بتواند بخشی از این مشکلات را حل کند کل انتظاراتی که از ریاست سازمان وجود دارد را برطرف کرده است.

کارشناس بازارسرمایه، عواملی که بر سود آوری شرکت ها اثر گذارند را تشریح کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری بر نرخ فروش محصولات شرکت ها، یکی از مهم ترین وظیفه رئیس سازمان است. وی باید از قدرت مذاکره خود استفاده و قیمت گذاری دستوری را از محصولات شرکت هایی که سهام آنها در بازار سرمایه در حال معامله هستند را حذف کند.

وی در ارتباط با کاهش نرخ بهره و کاهش فاصله دلار نیما و آزاد اظهار داشت:مذاکره با بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در ارتباط با کاهش نرخ بهره از دیگر وظایف رئیس سازمان است. وزیر اقتصاد نیز موافق با کاهش نرخ بهره است و به همین سبب حمایت مناسبی در راستای این تصمیم برای صیدی وجود دارد. همچنین باید مذاکراتی با دولت و بانک مرکزی در راستای کاهش اختلاف دلار نیما و آزاد رخ دهد تا این تفاوت به حداقل برسد.

خبری‌زاد در ارتباط با بودجه بندی سازمان برنامه و بودجه و تاثیر آن بر شرکت های بورسی گفت: صیدی ، باید در راستای بودجه مذاکرات خود را با سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه های مختلف شروع کند تا برای بودجه سال بعد به شرکت های بورسی دست درازی نشود.

وی در پایان اظهارداشت : باید مصوبات جلسات شورای عالی بورس اطلاع رسانی و در ارتباط با ابطال معاملات چهارچوبی تعیین شود .این نکته قابل توجه است که سازمان بورس برای جلوگیری از اتفاقات نا هنجار در معاملات سهم ها در مقابل افرادی که سهم پروژه و یا سهم را به مردم قالب می‌کردند، محدودیتی اعمال کرد، که این امر سبب شد سرمایه گذاران سفته باز یا معامله گران روزانه که بخش قابل توجهی از معامله ها را به خود اختصاص میدادند از بازار حذف شوند.

کد خبر 503746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =