غیرنظامیان بی‌گناه غزه ناامید شده اند

ارشدترین مقام سازمان ملل که بر کمک‌ها و بازسازی غزه نظارت می‌کند، می‌گوید که جامعه بین‌الملل به طور جمعی غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی را در این منطقه جنگ‌زده ناامید کرده است.

به گزارش صدای بورس، «سیگرید کاگ» که ۹ ماه پیش برای بهبود ارسال کمک‌های فوری مورد نیاز به غزه منصوب شد، گفت گزارشی که قرار است امروز (دوشنبه) به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند «بسیار غم‌انگیز و شاید تیره و تار» باشد.

او وضعیت در این منطقه را «فاجعه ژرف و قابل‌توجه» توصیف کرد و گفت: «ما نیازها را هم برآورده نمی‌کنیم، چه رسد به ایجاد چشم‌انداز و امید برای غیرنظامیان غزه.»

هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل برای اقدام بشردوستانه و بازسازی در غزه در مصاحبه‌ای نادر به شبکه «بی‌بی‌سی ورلد» گفت که سیستم‌های ارسال کمک، از جمله از طریق چندین مسیر زمینی و دریایی به غزه، اکنون وجود دارد. سیگرید کاگ افزود: «و سازمان ملل متحد شبانه‌روز کار می‌کند و مردم زندگی خود را هر روز و هر لحظه به خطر می‌اندازند.»

اما او غزه را «ناامن‌ترین مکان در جهان برای کار» نامید و گفت متأسف است چون «تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود و گروگان‌های اسرائیلی (اسرای صهیونیست) که هنوز در آنجا نگهداری می‌شوند، آزاد نشوند، چیز زیادی قابل بهبود نیست.»

سیگرید کاگ گفت آنچه به‌عنوان «تعارض‌زدایی» شناخته می‌شود و برای اطمینان یافتن از این است که ماموریت‌های کمکی می‌توانند به صورت ایمن پیش بروند، شکست خورده است. این نماینده سازمان ملل گفت: «این رویه کارآمد نیست یا به اندازه کافی کارآمد نیست تا این عملیات را امکان‌پذیر کند.»

هفته گذشته سازمان ملل اعلام کرد یکی دیگر از کاروان‌های کمک‌هایش که به سمت شمال غزه می‌رفتند توسط نیروهای رژیم صهیونیستی متوقف شده است. همچنین آژانس دفاع مدنی غزه که توسط حماس اداره می‌شود، اعلام کرد یک مدرسه سازمان ملل که به عنوان پناهگاه عمل می‌کرد هدف حمله هوایی صهیونیست‌ها قرار گرفته و جان ۱۸ تن را گرفته است. سازمان ملل گفت که شش تن از کارکنان آن جان باختند.

سازمان ملل می‌گوید نزدیک به ۳۰۰ امدادگر، که بیش از دو سوم آنها کارکنان سازمان ملل بودند، در جنگ ویران‌کننده رژیم صهیونیستی علیه غزه که نزدیک به یک سال است ادامه دارد و بیش از ۴۱ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است، جان باختند.

سیگرید کاگ، یکی از معدود مقامات سازمان ملل که با مقامات بلندپایه صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگوهای خود را «سازنده» توصیف کرد.

هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل برای اقدام بشردوستانه و بازسازی در غزه، به بی‌بی‌سی گفت: «ما درخواست‌ها را روی میز گذاشتیم. برخی برآورده می‌شوند. ما همچنین تعهداتی را دریافت می‌کنیم.»

اما او خاطرنشان کرد که «بین تعهد و زمان لازم برای مشاهده اجرای قابل مشاهده و ملموس، فاصله زمانی زیادی وجود دارد.» او در مصاحبه خود از نیویورک گفت: «هیچ روز و ثانیه‌ای برای از دست دادن وجود ندارد.»

مقامات رژیم صهیونیستی بارها مدعی شده‌اند که کمک‌های کافی به غزه می‌رسد و گزارش‌ها درباره گرسنگی گسترده و شدید را تکذیب می‌کنند.

نماینده سازمان ملل با اشاره به این ادعاهای تل‌آویو گفت «ما طبق بررسی‌ها و مطالعات خود می‌دانیم که اکثریت جمعیت دچار ناامنی غذایی هستند و مراکز بهداشتی سازمان ملل می‌دانند چه تعداد کودک یا نوزاد دچار سوءتغذیه یا سوء تغذیه حاد وارد می‌شوند.»

سیگرید کاگ در پاسخ به سوالی در مورد اتهام‌زنی‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه مشکل اصلی تحویل غذا، اقدامات حماس است، پاسخ داد: «ما این را زیاد می‌شنویم. با این حال تأیید آن برای من بسیار دشوار است. در یک منطقه جنگی نمی‌توانم بگویم همیشه همه چیز درست پیش می‌رود، اما تأکید می‌کنم که می‌توانم صداقت عملیات همکارانمان را تضمین کنم.»

او آنروا، بزرگترین آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل متحد که در غزه کار می‌کند، به عنوان «ستون فقرات کلیت تحویل سازمان ملل متحد» توصیف کرد. این در حالیست که نتانیاهو آنروا را به «نفوذ کامل» از سمت حماس متهم کرده و خواستار برچیدن آن شده است.

سیگرید کاگ گفت که تحقیقات درباره ادعاهای تل‌آویو مبنی بر دست داشتن کارکنان آنروا در حملات بی‌سابقه حماس در ۷ اکتبر در اراضی اشغالی انجام شده است و هر زمان که مدرکی ارائه شود، تحقیقات ادامه خواهد یافت. ماه گذشته این نهاد ۹ کارگر آنروا را اخراج کرد و قبلا هم ۱۲ کارمند را اخراج کرده بود و هفت نفر دیگر را از ۱۳۰۰۰ نیروی کار خود در غزه به مرخصی اداری منتقل کرده است.

کاگ، معاون سابق نخست‌وزیر هلند که ۳۰ سال پیش برای اولین بار روی مسائل اسرائیل و فلسطین کار کرد، می‌گوید که اغلب مردم غزه در طول بازدیدهایش از غزه از او می‌پرسند: «چه زمانی درد و رنج ما پایان می‌یابد؟ اگر ما خیلی کُند، خیلی کم، خیلی دیر عمل کنیم و اگر آنها احساس کنند که ما آنها را ناامید کرده‌ایم، تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که سخت‌تر کار کنیم.»

اما او تأکید کرد: «هیچ غرامتی برای جان‌های از دست رفته و آسیب‌های وارده وجود ندارد و هیچ چیز آن را درست نمی‌کند.»

منبع: ایسنا

کد خبر 503759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =