رشد ۴۱۳ درصدی سهامداران فعال بورس در ۶ سال گذشته

گزارش مرکز تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد؛ تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه، در طول ۶ سال گذشته، یعنی در بازه زمانی سال ۱۳۹۷ تا دی ماه ۱۴۰۲، به میزان ۴۱۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش صدای بورس، گزارش مرکز تحقیق و توسعه بورس تهران با عنوان« آسیب‌شناسی روند صعود و نزول بازار سرمایه و متغیرهای اثرگذار برآن» نشان می‌دهد؛ تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه در بازه زمانی سال ۱۳۹۷ تا دی ماه ۱۴۰۲ به میزان ۴۱۳ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، تعداد کل کدهای سهامداری صادر شده در بازار سرمایه در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۶۰ میلیون رسیده است. در این میان، تعداد کدهای معاملاتی اشخاص حقیقی فعال در بازار سرمایه،در بازه زمانی یاد شده، از حدود۷.۷ میلیون نفر به ۳۹.۵میلیون نفر رسیده است. همچنین، تعداد کدهای غیر فعال در دی ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۳ میلیون نفر بوده است.

هم‌چنین طبق داده‌های بورس اوراق بهادار تهران، تعداد کدهای حقوقی فعال در بازار سرمایه ۱۵۷ هزار و ۲۳۲ کد برآورد شده و تعداد کدهای صادر شده برای سرمایه‌گذاران خارجی هم ۳ هزار و ۷۱۲ کد گزارش شده است.

داده‌های آماری مرکز تحقیق و پژوهش بورس تهران نشان می‌دهد، تعداد کدهای اشخاص حقیقی فعال در بازار سرمایه در سال ۹۸، معادل ۸.۶ میلیون نفر، در سال ۹۹ برابر با ۱۰ میلیون نفر، در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۶.۶ میلیون نفر و در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۷ میلیون نفر بوده است.

به نظر می‌رسد، رشد کدهای معاملاتی به دلیل آغاز صدور کد معاملاتی برای مشمولان سهام عدالت در سال ۹۷ بوده اما تعداد کدهای معاملاتی فعال در این سال با رشد همراه نبوده است.

براساس این گزارش، رشد تعداد کدهای معاملاتی پس از آزادسازی سهام عدالت با رشد ۲۶۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

رشد ۴۱۳ درصدی سهامداران فعال بورس در ۶ سال گذشته

منبع:سنا

کد خبر 504486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =