رشد سود بورسی‌ها با سوخت نیما / این کاهش فاصله منطقی است

کارشناس بازار سرمایه فاصله منطقی دلار آزاد و نیما را به طور منطقی ۱۵ درصد دانست و تداوم در کاهش این دو نرخ را برای بازار سرمایه مثبت خواند.

امیر سیدی در گفت و گو با «صدای بورس» در رابطه با کاهش فاصله دلار آزاد و نیمایی گفت: دلار نیمایی در ابتدای سال فاصله ۵٠ درصدی با دلار آزاد داشت. در حال حاضر نرخ دلار نیمایی رو به اصلاح رفته که از روند خوبی برخوردار است و میبایست تداوم پیدا کند.

وی افزود: در دوماه گذشته فاصله بین دلار نیما و آزاد کاهشی بوده که اتفاق مثبتی است. همچنین صحبت های وزیر اقتصاد در روز گذشته مبنی بر آن که این سیاست باید ادامه پیدا کند نیز می‌تواند در مسیر کاهشی این فاصله کمک کننده باشد تا این دو نرخ به فاصله منطقی برسد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با فاصله منطقی این دو نرخ اضافه کرد: فاصله منطقی دلار آزاد و نیما هزینه مبادلاتی پول برای حواله است و قاعدتاً اگر فاصله بین دلار آزاد که در حاضر حدود ۶١ هزارتومان و دلار نیمایی که ۴۶،٨٠٠ تومان هست به طور منطقی باید ۱۵ درصد باشد.

سیدی در پایان گفت: در حال حاضر این فاصله بین ٣٠ تا ٣۵ درصد است که می‌بایست حدود ٢٠ درصد دیگر کاهش پیدا کند. ممکن است دلار آزاد افزایش پیدا کند اما بهتر از این شرایط است که به صنایع و شرکت ها آسیب وارد کند. به صورت کلی صنایعی که عرضه های آنها در بورس کالا و صادرات محور مانند پتروشیمی ها، پالایشی ها، صنایع فلزی، فولادی ها و مس هستند از کاهش فاصله دلار آزاد و نیما بهره می‌برند.

کد خبر 504901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =