معاملات اوراق خزانه بر جریان خروج پول از بازار سهام اثر خاصی ندارد

مدیر عامل گروه صنعتی و معدنی امیر، افزایش نرخ دلار نیمایی را به عنوان حمایت مناسب دولت و بدنه اقتصادی دولت از بازار سرمایه معرفی کرد و گفت: با توجه به جدا بودن بازارها انتظار اثرگذاری جریان خروج پول از بازار سهام با هدف خرید اوراق خزانه وجود ندارد.

به گزارش صدای بورس،سید فرهنگ حسینی تاکید کرد: منابع موجود در سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی به عنوان منابع بدون ریسک به شمار می‌روند، در نتیجه از انگیزه خاصی برای حرکت به سمت بازار سهام برخوردار نیستند.

او افزود: با توجه به این موضوع و جدا بودن طبیعی این ۲ بازار از یکدیگر، عموما انتظار نداریم جریان خروج پول از بازار سهام با هدف خرید اوراق خزانه، شکل بگیرد.

او با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ همت منابع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت، گفت: بخشی از اوراق‌ عرضه شده دولت را این نوع صندوق‌ها می‌خرند، بخش دیگر آن را بانک‌ها، خریداری می‌کنند. البته به طور کلی در چند سال اخیر خالص تامین مالی دولت از بورس کمتر از ۲۰ درصد اوراق سررسید شده بوده است.

فرهنگ حسینی، با اشاره به این‌که نرخ ارز نیمایی، ارز مبنای تحلیل شرکت‌های صادرکننده بورسی محسوب می‌شود، اعلام کرد: در هفته‌های اخیر شاهد افزایش شتاب رشد نرخ ارز نیمایی و کاهش فاصله آن با نرخ ارز بازار آزاد بوده‌ایم. این موضوع به انتقال سود از دلالان و رانت‌خواران به شرکت‌های بورسی کمک کرده که اثر مثبت آن را در رشد سودآوری شرکت‌های بورسی شاهد خواهیم بود.

او تاکید کرد: کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ بازار آزاد اقدام عملی دولت و وزارت اقتصاد در حمایت از بازار سرمایه به شمار می‌رود.

حسینی در عین حال افزود: در ۲ سال گذشته، نرخ بهره با هدف کنترل تورم افزایش یافت اما اکنون ضرورت دارد تا سیاست نرخ بهره تغییر کند و امکان تزریق منابع به سمت بورس فراهم شود.

منبع:سنا

کد خبر 505971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =