کاهش فشار مالیاتی مودیان خرد با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی

کارشناس اقتصادی گفت: از طریق بررسی حساب‌های مالی دانه درشت‌ها و فراریان مالیاتی شاهد کاهش فشار از روی مودیان خرد خواهیم بود.

به گزارش «صدای بورس»، فرارهای مالیاتی به عنوان یکی از اصلی ترین معضلات در حوزه مالیات و اقتصاد کشور به شمار می رود که در سال های گذشته باعث شده بخش عمده ای از مودیان خرد تحت فشار قرار گیرند اما از سال گذشته با تصویب قانون مالیات های مستقیم مکرر و بررسی حساب های مالی دانه درشت ها بخش عمده ای از این مشکلات برطرف شد.

در همین رابطه قادری کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طبق قانون بودجه و همچنین با توجه به تاکید برنامه هفتم مبنی بر کاهش وابستگی به نفت سیاست دولت و سازمان امور مالیاتی تکیه بر درآمدهای مالیاتی در راستای کاهش وابستگی به نفت و تامین مالی پایدار و غیرتورمی است گفت: در همین راستا سازمان امور مالیاتی تمرکز و فشار جدی خود را بر روی دانه درشت‌ها و سوپر میلیاردهای فراری قرار داده است بدون اینکه فشاری بر بخش تولید و فعالان اقتصادی وارد کند. در جهت حمایت از تولیدگران و صنعتگران و رونق چرخ تولید در کشور، نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲ درصد در سال ۱۴۰۲ و ۵واحد درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مالیات ستانی عادلانی در بودجه امسال نیز مورد تاکید قرار گرفته است گفت: بر این اساس مجموع درآمد مالیاتی را با رشد حدود ۵۰ درصدی پیش‌بینی کرده اند و تاکید بر شناسایی فراریان مالیاتی و مودیان جدید شده است.

قادری گفت: امسال نیز سازمان امور مالیاتی با استفاده از فناوری‌های جدید، هوش مصنوعی و ایده‌های دانش بنیان اقدام به استفاده از داده محوری کرده است و از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی افرادی که فرار مالیاتی می‌کردند، بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی کشور را محقق کرد.

او بیان کرد: این سیاست با همکاری بانک مرکزی و سایر نهادها در راستای جلوگیری از فرارهای مالیاتی اقدام به رصد حساب‌های مشکوک در قالب تجاری و شخصی کرده است برخی‌ برای شانه خالی کردن از پرداخت مالیات اقدام به استفاده از حساب‌های استیجاری کرده‌اند و یا در قالب شرکت‌های مجازی و صوری یا سوءاستفاده از موسسه‌های قرض‌الحسنه کردند که این نوع ترفندها شناسایی شده است.

گفتنی است در روزهای گذشته بحثی در فضای مجازی کشور منتشر شده است که دولت قصد رسیدگی به حساب های شخصی افراد را دارد که در این زمینه طبق اعلام وزیر اقتصاد این موضوع کاملا تکذیب شده است و به نظر می رسد که این چینین تبلیغاتی از سوی مودیان دانه درشت و سودجویان فرارهای مالیاتی ایجاد شده که از طریق آن قصد دارند فضا را برای فرارهای مالیاتی خود فراهم کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 506199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =