صفر تا ۱۰۰ سرمایه گذاری در صندوق های سهامی

صندوق‌های سرمایه گذاری ابزار نوینی برای سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار هستند. برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه دو روش وجود دارد، سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیر مستقیم.برای سرمایه گذاری مستقیم، فرد باید از طریق کارگزاری‌های کشور اقدام به خرید سهام شرکت مورد نظر کند.

صندوق‌های سرمایه گذاری ابزار نوینی برای سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار هستند. برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه دو روش وجود دارد، سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیر مستقیم.برای سرمایه گذاری مستقیم، فرد باید از طریق کارگزاری‌های کشور اقدام به خرید سهام شرکت مورد نظر کند. اما برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس، فرد سرمایه گذار بجای خرید مستقیم سهام، واحدهای صندوق سهامی را خریداری می‌کند. در ادامه به بررسی صفر تا ۱۰۰سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی می‌پردازیم.

صندوق سهامی چیست؟

صندوق سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس است. صندوق‌ سهامی یک گزینه‌ی غیر مستقیم برای سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم سهام است. زیرا در روش مستقیم فرد با تکیه بر دانش اقتصادی و معاملاتی خود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را تحلیل می‌کند و در صورت وجود پتانسیل رشد قیمت، اقدام به خرید این سهام می‌کند. اما در صندوق سهامی فرد سرمایه گذار در انتخاب سهام موجود در سبد سرمایه گذاری صندوق دخالتی ندارد و مدیر صندوق این کار را انجام می‌دهد.

ترکیب دارایی صندوق سهامی چیست؟

هر صندوق سرمایه گذاری دارای یک سبد سرمایه گذاری است. سبد سرمایه گذاری صندوق سهامی، بیشترین حجم آن به سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اختصاص دارد. این در حالی است که مدیر صندوق می‌تواند حداکثر تا 5 درصد از سبد سرمایه گذاری صندوق سهامی را به اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی اختصاص دهد. زمانی که بازار روند نزولی داشته باشد این مقدار اوراق با درآمد ثابت باعث می‌شود کاهش قیمت واحدهای صندوق از کلیت بازار کم‌تر باشد. از سوی دیگر اگر روند بازار روبه رشد باشد مدیر صندوق حجم اوراق با درآمد ثابت را کاهش می‌دهد تا قیمت صندوق رشد بیشتری داشته باشند.

صندوق سهامی مناسب چه کسانی است؟

بازار سرمایه به دلیل ماهیتی که دارد به اخبار سیاسی و اقتصادی سریع واکنش نشان می‌دهد. این امر موجب می‌شود که ریسک سرمایه گذاری بالاتری نسبت به سایر کلاس‌های دارایی داشته باشد. صندوق سهامی نیز به دلیل اینکه از سهام و حق تقدم سهام تشکیل شده است، از این قضیه مستثنی نیست. به همین دلیل صندوق سهامی برای افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیری دارند مناسب است.

از طرفی، بازار سهام در بلند مدت نسبت به سایر کلاس‌های دارایی رسمی سوددهی بیشتری دارد. در نتیجه افرادی که تمایل دارند در صندوق سهامی سرمایه گذاری کنند بهتر است دید بلند مدتی به این نوع از دارایی داشته باشند.

بهترین صندوق سهامی را چطور انتخاب کنیم؟

مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب صندوق سهامی، میزان بازدهی یک صندوق در دوره‌های گذشته است. اگر صندوقی در بازه‌های زمانی چند ساله در گذشته سودآوری بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشد؛ به این معنی است که مدیر صندوق سبد سرمایه گذاری بهتری برای صندوق انتخاب کرده است. از سوی دیگ حجم صندوق نشانه خوبی برای انتخاب صندوق نیز است. چون صندوقی که حجم آن بالا باشد به این معنی است که عموم سرمایه گذاران به این صندوق اعتماد دارند.

سازوکار صندوق های سهامی به چه صورتی است؟

صندوق‌های سهامی از لحاظ معاملاتی دو نوع هستند، صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق‌های غیر قابل معامله یا صدور و ابطالی.

صندوق های سهامی قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق‌های سهامی قابل معامله به این صورت هستند که سرمایه گذاران در تمامی کارگزاری‌های کشور می‌توانند به معامله این صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام کنند و قیمت واحدهای چنین صندوق‌هایی از طریق سازوکار عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند.

صندوق‌های سهامی غیر قابل معامله در بورس

صندوق‌های سهامی غیر قابل معامله در بورس نحوه انجام معاملات آن‌ها با صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس متفاوت هستند. این صندوق‌ها معاملات آن‌ها بصورت صدور و ابطالی هستند و قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار تعیین نمی‌شود بلکه بر اساس ارزش دارایی‌های صندوق خواهد بود. از سوی دیگر برای خرید یا فروش صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی، سرمایه گذاران نمی‌توانند از طریق کارگزاری‌های کشور اقدام کنند. بلکه باید از طریق سایت صندوق یا اپلیکیشن گروه مالی که صندوق را تشکیل داده است، اقدام کنند.

حداقل سرمایه برای خرید صندوق های سهامی چقدر است؟

برای خرید صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس و سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به یک سرمایه اولیه ۵۰۰ هزار تومانی نیاز است. اما برای شروع معامله در صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی بسته به قیمت واحدهای صندوق، سرمایه اولیه متفاوتی لازم است. زیرا حداقل سرمایه لازم برای خرید صندوق صدور و ابطالی برابر با قیمت یک واحد از صندوق است. یعنی سرمایه گذار باید به اندازه قیمت یک واحد از صندوق سرمایه اولیه داشته باشد.

چطور صندوق سهامی بخریم؟

برای خرید صندوق سهامی باید همانند خرید سهام عمل کنید. ابتدا باید وارد سامانه سجام شوید و در آنجا ثبت نام کنید و مراحل احراز هویت را کامل کنید. سپس با در دست داشتن یک کد در یکی از کارگزاری‌های کشور ثبت نام کنید و کد بورسی دریافت کنید. سپس باید اقدام به شارژ حساب کارگزاری خود کنید. در نهایت، در قسمت جستوجوی کارگزاری، نماد صندوق مورد نظر خود را جستوجو کنید و سرمایه گذاری خود در آن صندوق را آغاز کنید.

کد خبر 506365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =