مصوبه سازمان بورس باعث افزایش عمق بازار بدهی می‌شود

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با اشاره به مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کاهش نصاب سپرده بانکی موجب افزایش تقاضا برای خرید اوراق بدهی شده که تاثیر کوتاه‌مدت آن در کاهش نرخ در بازار اوراق نمایان می‌شود.

به گزارش صدای بورس،رضا درخشان‌فر درباره مصوبه اخیر هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر کاهش نصاب سپرده بانکی (به حداکثر ۳۵%) صندوق‌های ثابت و افزایش سقف مجاز سرمایه گذاری در سهام (تا سقف ۱۵%) اعلام کرد: به‌عنوان یک دیدگاه کلی، این تصمیم باعث افزایش عمق بازار بدهی و هدایت بیشتر منابع صندوق درآمد ثابت به‌سوی تامین مالی شرکت‌ها و دولت می‌شود، هم‌چنین کاهش نصاب سپرده بانکی موجب افزایش تقاضا برای خرید اوراق بدهی می‌شود که تاثیر کوتاه مدت آن، کاهش نرخ در بازار اوراق است.

او توسعه صندوق‌های با درآمدثابت را به عنوان دیگر عامل تاثیرگذار در افزایش عمق بازار بدهی معرفی کرد و گفت: معرفی و شناساندن صندوق‌های درآمدثابت به سرمایه‌گذاران حقیقی خارج از بازارسرمایه و تسهیل سرمایه‌گذاری برای عموم مردم با ابزارهای جدید مانند کارت بانکی متصل به صندوق‌ درآمد ثابت و توکن‌سازی، می‌تواند سبب ورود منابع جدید به این صندوق‌ها شود.

درخشان‌فر در ادامه با اشاره به محدودیت در افزایش سقف واحدهای صندوق‌های ثابت تاکید کرد: صندوق‌های درآمد ثابت تحت تاثیر مصوبات سال گذشته سازمان بورس، با موضوع کفایت سرمایه مدیران، با مشکل افزایش سقف واحدهای قابل عرضه مواجه هستند. چنان‌چه در این زمینه تسهیلی در سازمان بورس اندیشیده شود تا صندوق‌ها بتوانند روند رشد طبیعی خود را در سقف های بالاتر طی کنند، شاهد ایجاد گشایش در سمت تقاضای اوراق، گسترش بازار سهام برای تامین مالی دولت و بخش خصوصی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با بیان این‌که از نگاه بازار سهام، اصولاً صندوق‌های ثابت، در شرایط موجود، علاقه‌ای به پذیرش ریسک سهام ندارند، گفت: در گذشته صندوق‌های ثابت به‌منظور پوشش ریسک سهام، مجهز به ابزارهای مشتقه (اختیار معامله) بودند که از سال گذشته این ابزار از آنها گرفته شده است.

او در پایان تاکید کرد: فعال کردن مجدد ابزارهای پوشش ریسک در بستر اوراق مشتقه، می‌تواند صندوق‌ها را برای ورود به سهام تا محدوده نزدیک به سقف سهام اعلام شده ترغیب کندکه به طور قطع اثر سازنده ای در بازار سهام ایجاد می‌کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

کد خبر 506453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =