در مجمع فارس چه گذشت؟/۵۴ تومان سود تقسیم شد

درمجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ازای هر سهم ۵۴ تومان سود نقدی تقسیم شد.

به گزارش صدای بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس حضور بیش از ٨١ درصد سهامداران و نمایندگان قانونی آن‌ها برگزارشد.

عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: سود تلفیقی شرکت از ۶۷.۲ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است که بیانگر رشد ۸۵ درصدی است.

تشریح دلایل کاهش صادرات

وی در خصوص صادرات این شرکت افزود: صادرات این شرکت در سال ۱۴۰۰ به رقم حدود ۶.۸ میلیون تن و ۵ میلیارد دلار رسید و در سال ۱۴۰۱ به ۷.۴ میلیون تن و ۵.۵ میلیارد دلار افزایش یافت. با این حال در سال ۱۴۰۲ صادرات به ۷.۶ میلیون تن و ۴.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.

علی عسگری تاکید کرد : این کاهش ارزش علیرغم افزایش حجم صادرات در سال ۱۴۰۲ به عواملی نظیر کاهش قیمت‌های جهانی و تغییر در سبد صادراتی گروه مانند کاهش سهم محصولات پلیمری و آروماتیکی در صادرات به ویژه در طی سیاست‌های نهاد بالا دستی برای تنظیم بازار داخلی و تخصیص ریفرمت و هوی اند و پالایش جهت رفع ناترازی در بنزین و تامین سوخت نیروگاه‌ها مربوط است.

مدیرعامل هلدینگ فارس اظهارداشت: مجموع درآمد ارزی در چهار سال گذشته به رقم قابل توجه ۱۷.۶ میلیارد دلار می‌رسد. سود شرکت اصلی و تلفیقی نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است، سود شرکت اصلی از ۳۸.۷ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ به ۷۷.۲۴ هزار میلیارد تومان در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ رسیده است که معادل رشد ۹۹.۶ درصدی است.

افزایش سرمایه فارس در راه است

وی در خصوص افزایش سرمایه هلدینگ خلیج فارس نیز گفت: پس از برگزاری مجمع در نظر داریم تا افزایش سرمایه از مبلغ ۷۵هزار میلیارد تومان به ۱۰۰هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته انجام و از ظرفیت معافیت مالیاتی مربوط برای صیانت از حقوق سهامداران استفاده شود.

علی عسگری با بیان اینکه امیدواریم تا سال آینده فروش شرکت به ۷۰۹هزار میلیارد تومان برسد، گفت: تا پایان مهرماه سال جاری، میزان تولید تجمیعی گروه هلدینگ خلیج فارس بالغ بر ۱۵ میلیون و ۸۰۰هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه گذشته، ۶درصد رشد نشان می دهد که تا کنون توانسته ایم ۹۶درصد از برنامه تولید خود را محقق کنیم.

مدیرعامل هلدینگ فارس درادامه افزود: میزان تولید در شرکت پتروشیمی بندر امام ۵۱۸هزار تن افزایش داشته است. همچنین در شرکت پتروشیمی پارس نیز ۴۰۰هزار تن افزایش تولید و در شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ۶۰۸هزار تن افزایش تولید محقق شده است. در شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس، افزایش تولید ۲۷۳هزار تنی را به ثبت رسانده ایم.

علی عسگری به میزان فروش و عرضه محصولات اشاره کرد و اظهارداشت: افزایش میزان فروش و عرضه محصولات مختلف پتروشیمی در بازارهای داخلی و صادراتی از مقدار ۱۷ میلیون و ۶۰۰هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۱۹ میلیون و ۴۰۰هزار تن در سال ۴۰۲ با رشد حدود ۱۰درصدی از مهم‌ترین دستاوردهای این هلدینگ است.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درخصوص مگاپروژه پتروشیمی الفین گچساران توضیحاتی داد و اضافه کرد: با سرمایه‌گذاری حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن و ۸۳هزار تن سی تری پلاس به راه‌اندازی رسید.

وی درخصوص پتروشیمی هنگام و واحد آمونیاک این مجموعه نیز با بیان اینکه سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه ۲۶۰ میلیون یورو است، گفت: راه‌اندازی و تولید محصول در واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام در آبان ماه سال ۱۴۰۲ انجام شد. همچنین این شرکت ظرفیت تولید ۶۷۷هزار تن آمونیاک در سال را دارد .

علی عسگری ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس ۳۲ پروژه در دست اجرا دارد و مبلغ سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، ۱۱ میلیارد یورو و یک میلیون و ۱۷۴هزار میلیارد ریال است.

پروژه های در دست اجرا

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس یکی از محدودیت‌های شرکت را محدودیت بانک‌ها در ارائه تسهیلات دانست و اظهارداشت: در حال حاضر ۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۰۲ میلیون یورویی و ۳۹هزار میلیارد ریالی، از پروژه‌های بزرگ درون مجتمعی هستند و همچنین ۸ پروژه مربوط به مجموعه پترول برای تولید ۵۴۲هزار تن محصول و سرمایه‌گذاری ۵۸۲ میلیون یورویی وجود دارد که در دست اجرا هستند.

وی طرح پلی آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه را از مهم‌ترین پروژه‌های در دست پترول عنوان کرد و افزود: در سال جاری پتروشیمی آپادانای خلیج فارس با ۱.۶ میلیون تن ظرفیت در دستور کار است که افتتاح شود.همچنین واحد اوره پتروشیمی هنگام نیز امسال راه‌اندازی خواهد شد.

علی عسگری ادامه داد: پتروشیمی صدف عسلویه و پتروشیمی ارغوان گستر ایلام و طرح H Y C O پتروشیمی کارون و طرح پلی آلومینیوم کلراید پتروشیمی ارومیه از دیگر طرح‌های برنامه‌ریزی شده برای راه‌اندازی تا پایان امسال است.

سیاست های کلان تامین خوراک

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درخصوص سیاست‌های کلان این شرکت در تأمین خوراک پایدار گفت: طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۹ میلیون دلار، خطوط انتقال گازهای فلر میدان دارخوین و غرب کارون با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلار، میدان گازی مارون خامی با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ میلیون دلار و نگهداشت و افزایش تولیدات نفت و فشارافزایی در میدان نفتی اهواز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: تبدیل متانول به بنزین MTG، تأسیسات فرابُرشی سر چاهی و مذاکره جهت میدان‌های نفتی و گازی جدید از طرح‌های آینده این هلدینگ است. هدف تبدیل متانول به بنزین MTG و تبدیل تهدید به فرصت و کمک به جبران ناترازی بنزین و ایجاد ارزش افزوده در تولید متانول است.

علی عسگری در ادامه مجمع تصریح کرد : هلدینگ خلیج فارس با عقد ۴۱۰ قرارداد و تفاهمنامه با بیش از ۳۳۲ شرکت دانش‌بنیان به ارزش بالغ بر ۱۸هزار میلیارد تومان طی دو سال گذشته، سعی در ساخت داخل و بومی‌سازی دانش فنی دارد.

روش تامین مالی پروژه های هلدینگ فارس

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به تامین مالی پروژه پرداخت و گفت: شرکت برای تأمین مالی پروژه‌های خود برنامه‌ریزی جهت استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق توسعه ملی، تعامل و توسعه همکاری با بانک‌ها، استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی در بازار سرمایه، طراحی صندوق پروژه برای تأمین سرمایه مورد نیاز پروژه‌ها با جذب سرمایه‌های کوچک مردمی و استفاده از توانمندی‌های گروه مالی و بنیان‌گذاری گروه مالی هلدینگ خلیج فارس به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های توسعه آن را در دستور کار دارد.

مطالبات فجر و مبین به کجا رسید؟

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس، ، در خصوص مطالبات فجر و مبین با بیان اینکه ماهی هزار میلیارد تومان مبین و فجر و فارس در حال زیان دیدن هستند، گفت: متاسفانه شورای رقابت تصمیم درستی نگرفته است و قیمت باید ارزی شود. دیوان عدالت اداری نیز درست عمل نکرده است و پیگیری ها از این دیوان از طریق شخص بنده نیز انجام شده و قول مساعد داده اند که مشکل را حل کنند. اما اگر به نتیجه نرسیم باید به رییس قوه قضاییه پناه ببریم تا تصمیم گیری جدی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: براساس پیگیری های صورت گرفته اعلام شده است ظرف ٣ ماه آینده ۵ همت واریز خواهد شد اما تاکنون این امر انجام نشده اما باید توجه داشت یا پول را به صورت کلی می گیریم یا کل سهام را مصادره خواهیم کرد.

علی عسگری درخصوص مطالبات تاکید کرد: این‌گونه نیست که محصول بفروشیم‌ و پول دریافت نکنیم. ما به محض فروش محصول، پول آن را دریافت می‌کنیم. یک دلار در این سه سال نبوده که سوخت شود و ما نتوانیم آن را دریافت کنیم.

وی درخصوص شرکت تولید و فروش پتروشیمی گچساران نیز توضیحاتی دادو افزود: پتروشیمی گچساران ۶۴ تن در ساعت تولید می‌کند و بیدبلند به این شرکت اتان می‌دهد، اما فشار زیادی به خط وارد شد. احتیاط کردیم که موجب نوسان شد. این اواخر خط را تعطیل کردیم که NPC تعمیراتی را انجام داد و بعد از آن کار مجدداً در گچساران شروع شد و در حال حاضر در ساعت ۵۵ تن تولید می‌کند.

علی عسگری درخصوص نرخ ریفرمیت نوری گفت: قیمت تغییر کرده است و به زودی روی کدال قرار می‌گیرد. قراردادها هم منعقد شده است. همچنین مقرر شد فرمول‌های مربوط به تغییر نرخ ریفرمیت هم روی کدال قرار بگیرد.

ماجرای بدهی پتروشیمی مهر

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ادامه مجمع درخصوص بدهی پتروشیمی مهر به جم نیز اظهارداشت: در پتروشیمی مهر قرارداد خوراک با جم برای خرید اتیلن منعقد می‌شود. اتیلن در آن زمان در ایران نبود و نرخ فوب آن مشخص نبود. بنابراین روی یک فرمول توافق می‌کنند. مهر زیان می‌کند و چندین سال، جم زیان مهر را پرداخت می‌کند.

علی عسگری ادامه داد: پس از آن یک تفاهمنامه شکل می‌گیرد؛ مبنی بر اینکه قیمت اتیلن برای پتروشیمی مهر عادی محاسبه شود؛ یعنی ۹۵درصد فوب منهای ۵ دلار. یکم دی ماه سال ۱۴۰۳ این تفاهمنامه امضا می‌شود و پس از آن پتروشیمی مهر باید صورت‌های فروش اتیلن را پرداخت کند.

وی ادامه داد: پس از آن نیز پتروشیمی مهر طبق این فرمول، هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و در حال حاضر پتروشیمی مهر به پتروشیمی جم بدهی ندارد و آن عدد یک حساب‌سازی و واهی است و پتروشیمی مهر به جم یک دلار هم پرداخت نمی‌کند. ما یقین داریم این حکمی که صادر شده، باطل خواهد شد.

دلایل خرید باشگاه استقلال

پناهیان، معاون اقتصادی فارس در پاسخ به سوال یکی از سهامداران مبنی براینکه چرا استقلال را خریدید؟ گفت: سهامداران شرکت که مالک ۸۰ درصد شرکت بودند به هیات مدیره تکلیف کردند که سهام استقلال را بخریم.

وی ادامه داد: این تیم دولتی بود واگر واگذار نمی‌شد، از لیست AFC حذف می‌شد. دولت دغدغه داشت که باشگاه پرسپولیس و استقلال را به چه کسی واگذار کند؛ چرا که مسائل امنیتی پیش می‌آمد. بنابر تفاهم سه وزیر، این باشگاه به ما واگذار شد. در حالی که شغل ما این نبود و نمی‌خواستیم وارد این جریان شویم.

پناهیان تصریح کرد: بنابراین باشگاه کسب و کار مختص به خود را دارد و در ادامه چندین برابر رقم پرداختی، سودآوری خواهد داشت.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز در خصوص باشگاه استقلال در ادامه گفت:خودمان به تدریج به باشگاه استقلال پول تزریق می‌کنیم و به دنبال دریافت حق پخش از صدا و سیما هستیم که این باشگاه سودآور شود.

آخرین جزییات از وضعیت پتروشیمی لردگان و ایلام

در ادامه مجمع رشید قانعی مدیرعامل پترول در خصوص وضعیت پتروشیمی لردگان و پتروشیمی ایلام گفت: در هر شرکتی دو بحث وجود دارد یکی بحث تولید است که در صورت های مالی و مبحث دیگر ساختار مالی که سود و زیان غیرعملیاتی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: مشکل دو پتروشیمی لردگان و ایلام فقط بحث خوراک نیست بلکه در خصوص اصلاحاتی است که در دست انجام است که از آن جمله و مهمترین آن اصلاح ساختار مالی است که مطرح شده و طی نامه ای که به هلدینگ فارس ارسال شده است امیدواریم بتوانیم ساختار مالی این دو شرکت را اصلاح کنیم .

مدیرعامل پترول افزود: شرکت پترول که شرکت اصلی است امسال ۵ همت سود ساخت .هر دو شرکت پتروشیمی لردگان و ایلام سود عملیاتی داشتند وبه خاطر همین مسئله اصلاح ساختار مالی دچار مشکلاتی شده اند که این موضوع در دوران گذشته شرکت اسپک بریا پروژه وام های ارزی با سود ۲۰ درصد گرفته است که پروژه را به ۲ برابر قیمت تمام شده نزدیک کرده اند که همان زمان مدیریت وقت هم شکایت کرده اند و به نتیجه نرسیده است و این موضوعاتی است که به مدیریت جدید به ارث رسیده است و در تلاش هستیم با همکاری مدیریت هلدینگ فارس اصلاح ساختار مالی این دو شرکت انجام شود.

مصوبات مجمع:

در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ازای هر سهم ۵۴ تومان سود نقدی تقسیم شد.

کد خبر 506469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =