۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
نحوه خرید و فروش اوراق بدهی

اوراق بدهی می توانند در بازارهای ثانویه معامله شوند، که این ویژگی به آنها نقدشوندگی بالایی می دهد.

به گزارش صدای بورس،اوراق بدهی یک نوع اوراق بهادار است که به منظور تأمین منابع مالی برای شرکت‌ها و دولت‌ها، به فروش می‌رسد. دولت‌ها از این اوراق برای تأمین منابع مالی برای طرح‌ها و پروژه‌های خود استفاده می‌کنند و شرکت‌ها از آنها به جای تأمین مالی از بازار پول و بانک‌ها استفاده می‌کنند.

دارندگان اوراق بدهی، بستانکار شرکت بوده و حق دریافت اصل مبلغ اسمی و بهره آن را در موعد مقرر دارند. در صورت ورشکست شدن ناشر، دارندگان اوراق بدهی در دریافت اصل و فرع سرمایه خود، بر سهامداران شرکت تقدم دارند. همچنین، این اوراق ممکن است به صورت ادواری و کوپن پرداخت سود داشته باشند.

مبنای خریدوفروش اوراق سهام، قیمت و شاخص‌های عملکرد مثل P/E است. اما مبنای خریدوفروش اوراق بدهی بورس، سود معادل سالیانه نرخ سود تا سررسید در زمان خرید است.

مبنای تئوری اصل تنزیل، منطق ارزش زمانی پول است و روشی برای بیان ارزش فعلی جریان وجوه نقدی در بازه زمانی دقیق در آینده قابل دریافت است. به عبارتی دیگر، ارزش هزار تومان امروز بیشتر از هزار تومان فردا است. این تئوری را جزو ارکان اصلی علم تامین مالی می‌دانند و با استفاده از آن تمامی دارایی‌های موجود از جمله اوراق قرضه را ارزیابی می‌کنند.

هنگامی که منتشرکننده اوراق نتواند در زمان سررسید، اصل پول و سود را بازگرداند، ریسک نکول معنا پیدا می‌کند. از همین رو توجه به ناشر و ضامن اوراق در ارزیابی ریسک نکول اوراق اهمیت دارد؛ چنانچه که ناشر دولت باشد، ضامن آن نیز دولت (خزانه و وزارت دارایی) خواهد بود و ریسک نکول را به صفر خواهد رساند. اوراق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت دولتی نیز جزو این دسته هستند.

منبع:انیگما

کد خبر 506479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =