نگاهی از نزدیک به نخستین سند مالی دولت چهاردهم

رئیس جمهور امروز بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور را تقدیم مجلس کرد؛ در نخستین سند مالی دولت چهاردهم علاوه بر شفافیت در هزینه‌ها و درآمدها، انطباق با برنامه هفتم و افزایش اتکا به درآمدهای پایدار و در عین حال واقع بینی در درآمدهای محقق نشده ادوار گذشته دیده می‌شود.

به گزارش صدای بورس، بخش نخست لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور امروز از سوی دکتر مسعود پزشکیان تقدیم مجلس شد.

مطابق جدول یک سقف بودجه در سال ۱۴۰۴ به ۵۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده و به علاوه درآمد اختصاصی لحاظ شده سقف بودجه ۶۴۰ هزار میلیارد تومان است.

نگاهی از نزدیک به نخستین سند مالی دولت چهاردهم/ از رشد درآمدهای پایدار تا افزایش صد درصدی معافیت حقوق بگیران

در بخش هزینه‌ها اقلام مهم و مرتبط با اجرای احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت عبارتند از: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ۱۰۴ هزار میلیارد تومان، پاداش پایان خدمت ۸۵ هزار میلیارد تومان، مجموع یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ۴۰۵ هزار میلیارد تومان و یارانه نان ۲۵۰ هزار میلیارد تومان و همچنین بابت پرداخت سود اوراق مالی اسلامی۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از منابع بودجه عمومی ۵۶۰ هزار میلیارد تومان، تحویل نفت خام به نیروهای مسلح ۵۱۰ هزار میلیارد تومان، تحویل نفت خام به سایر دستگاه های اجرایی دارای مجوز ۱۲۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

دولت در بخش تملک دارایی‌های مالی، ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی اسلامی سررسید شده و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بابت تادیه دیون دولت به موسسات اعتباری و سازمان تامین اجتماعی و پیمانکاران، تولیدکنندگان برق در نظر گرفته است.

نگاهی از نزدیک به نخستین سند مالی دولت چهاردهم/ از رشد درآمدهای پایدار تا افزایش صد درصدی معافیت حقوق بگیران

بر این اساس منابع عمومی دولت در سال آینده ۶۸ درصد بیش از بودجه سال جاری پیش بینی شده است و در عین حال درآمدهای دولت در سال آینده نسبت به بودجه سال جاری، ۴۲ درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۱ درصد و واگذاری دارایی‌های مالی ۳۳۳ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۳۹ درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش ۸۵ درصدی حقوق ورودی گمرک

بر این اساس درآمدهای مالیاتی با ۳۹ درصد افزایش از ۱۲۲ هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده رسیده است.

خالص حقوق ورودی گمرک از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان با ۸۵ درصد افزایش به ۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بر این اساس منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی ۳۲ درصد افزایش داشته است اما منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیر منقول که در بودجه سال جاری ۶۲ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود در لایحه بودجه سال آینده با ۶۰ درصد کاهش به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نگاهی از نزدیک به نخستین سند مالی دولت چهاردهم/ از رشد درآمدهای پایدار تا افزایش صد درصدی معافیت حقوق بگیران

گفتنی است منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی عبارتند از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات گاز، فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، خالص فروش داخلی نفت و بدهی اشخاص حقوقی به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت بابت فروش داخلی این اقلام در سنوات گذشته است.

همچنین بر اساس جدول بالا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بابت تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و سایر طلبکاران از طرق واگذاری اموال است.

بر این اساس فروش، تحویل و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی رشد ۱۷۵ درصدی داشته و به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن برای اجرای ماده ۱۰ قانون برنامه هفتم لحاظ شده است، واگذاری شرکت های دولتی با ۱۲۵ درصد افزایش به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان رسیده و استقراض از منابع صندوق توسعه ملی نیز به میزان ۵۴۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

نگاهی از نزدیک به نخستین سند مالی دولت چهاردهم/ از رشد درآمدهای پایدار تا افزایش صد درصدی معافیت حقوق بگیران

منبع:شادا

کد خبر 506579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =