چرا بازار سرمایه بیش از پیش به فعالیت های بازاریابی نیاز دارد؟

تعداد نهادهای مالی طی این سال ها رو به افزایش است. مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار، در تازه‌ترین گزارش خود تعداد نهادهای مالی بازار سرمایه را ۱۱۹۶ نهاد اعلام کرد.

به گزارش صدای بورس، محمد ذاکرصالحی، مدیر توسعه کسب و کار و بازاریابی شرکت سبدگردان کوروش بیان کرد: در حال حاضر در ایران ۵۱۸ صندوق سرمایه گذاری وجود دارد که نوع و شیوه سرمایه گذاری مختلف و متنوعی دارند. اما طی ۲ سال اخیر تعداد کدهای فعال در بازار به اندازه نهادها و ابزارهای سرمایه گذاری رشد نداشته است.

وی اظهار کرد: بازار سرمایه به‌طور سنتی بازاری تخصصی و حرفه‌ای تلقی می‌شود که بازیگران آن عموماً افراد یا نهادهای آشنا با مفاهیم مالی و سرمایه‌گذاری هستند. اما در سال‌های اخیر، با ورود ابزارهای جدید سرمایه گذاری، پتانسیل بسیار بالایی برای ورود عموم جامعه به این بازار وجود دارد. یکی از دلایل اصلی عدم ورود این افراد به بازار سرمایه، نبود فعالیت های منسجم و حرفه ای بازاریابی برای جذب و نگهداشت مشتریان بوده است. در ادامه سایر دلایل را بررسی می‌کنیم:

افزایش رقابت با سایر بازارهای مالی

به گفته ذاکرصالحی بازارهایی مانند طلا، ارز و رمزارزها جذابیت بالایی برای عموم مردم پیدا کرده‌اند. اگر بازار سرمایه نتواند مزایای خود را به درستی معرفی کند، سهم خود از نقدینگی را از دست می‌دهد. در سال ۱۴۰۳ شاهد ورود پلتفرم های خرید و فروش طلا و رمز ارز بودیم که منجر به خروج منابع زیادی از بازار سرمایه شد.

کاهش اعتماد عمومی بعد از نوسانات شدید

وی یادآورشد: اتفاقات تلخی مثل ریزش‌های شدید در سال‌های گذشته باعث بی‌اعتمادی بخش زیادی از مردم شده است. این ریزش ها می توانست فرصت مناسبی برای معرفی ابزارهای جدید، صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی باشد و جذابیت بازار سرمایه را برای عموم مردم حفظ کند. تکنیک های متنوع بازاریابی با معرفی درست این ابزارها برای مشتریان هدف به احیای اعتماد و تصویرسازی مثبت نهادهای مالی مدد رسان است.

ورود فناوری و تحول دیجیتال

ذاکرصالحی تاکید کرد: پلتفرم‌های معاملاتی نوین، اپلیکیشن‌های مدیریت پرتفوی، و ابزارهای جدید مالی نیاز به معرفی و آموزش دارند. یک استراتژی بازاریابی خلاق می‌تواند به شناخت بهتر این ابزارها، جذب و نگهداشت مشتریان و تقویت برند کمک کند.

فرهنگ‌سازی و افزایش سواد مالی

وی عنوان کرد: بسیاری از مردم اطلاعات کافی درباره ابزارهای سرمایه گذاری، ریسک‌ها، و فرصت‌های بازار ندارند. علاوه بر آموزش، ابزارهای بازاریابی می‌تواند نقش کلیدی در آموزش و فرهنگ‌سازی داشته باشد.

حضور استارتاپ‌ها و پلتفرم‌های نوین سرمایه‌گذاری

ذاکرصالحی در ادامه گفت: با رشد فین‌تک‌ها، ابزارهایی مثل سبدگردانی خودکار، ربات‌های مشاور مالی و ... نیاز به بازاریابی برای شناخته‌شدن و جذب کاربر دارند. بسیاری از کاربران به دلیل عدم شناخت از کاربرد و پیچیدگی استفاده از این ابزارها علاقه ای به استفاده از آنها را ندارند. معرفی درست در جای درست، ساده سازی و شخصی سازی این ابزارها با استفاده از تکنیک های بازاریابی برای جذب کاربران بسیار موثر خواهد بود. همچنین انجام تحقیقات بازار و تحلیل رفتار مشتریان برای تولید و بهینه سازی این ابزارها ضروری می باشد.

وی افزود: عوامل ذکر شده بیانگر این است که نهادهای مالی با تکیه بر خدمات سنتی و مشتریان قدیمی خود قادر نخواهند بود به حیات خود ادامه دهند. رقابت بالا، تغییر رفتار و تقاضاهای جدید مشتریان شرایط پیچیده ای را در بازار سرمایه بوجود آورده که تنها با درک درست از رفتار مشتری با یک استراتژی مناسب و تیم خلاق بازاریابی نهادها را در این بازار ماندگار خواهد کرد.

کد خبر 523105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =