تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰

شرکت صنایع لاستیکی سهند در سال ۱۳۳۸ در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع با هدف تولید انواع کفپوش و قطعات و نوارهای لاستیکی در نزدیکی تهران تاسیس و راه‌اندازی و با گذشت کمتر از سه دهه به اولین و بزرگترین تولیدکننده تسمه نقاله در ایران تبدیل شد.

به گزارش صدای بورس، سرمایه شرکت ۳۵ میلیارد تومان است و واحد نهایی شستا محسوب می‌شود. این شرکت با تبدیل شدن به سهامی عام، در در بازار سرمایه پذیرش و در اردیبهشت سال ۸۰  عرضه اولیه شد. سهام شناور شرکت ۲۶ درصد برآورد می‌شود. سهم در فواصل یک ماهه و سه ماهه بازدهی ۴۹ و ۱۰۷ درصدی ثبت کرده است. در ۳۰ روز گذشته به طور متوسط ۱.۸ میلیون برگه سهم  شرکت معامله شده است. سال مالی شرکت منتهی به ۲۹ اسفند است.

محصول تولیدی و وضعیت بازار داخل

محصول اصلی شرکت نوار نقاله است که جزء حمل کننده‌ یک سیستم انتقال مواد تسمه‌ای است. برای تولید نوار نقاله ابتدا مواد اولیه شامل کائوچو، روغن، دوده و... طبق فرمولاسیون مشخص با هم ترکیب می‌شوند، سپس در مرحله کلندرینگ خمیر خام به شکل ورق در می‌آید. در نهایت خمیر کلندر یا ورق شکل، سیم یا منجید به عنوان کالای نیمه ساخته وارد ماشین پرس پخت می‌شود.

تسمه نقاله مصرفی در ایران از دو محل تولیدات داخلی و واردات تامین می‌شود. میزان مصرف کشور در حال حاضر ۱۴ هزار تن است که واردات سهم ۵۰ درصدی به خود اختصاص داده است. سه شرکت تولیدکننده تسمه نقاله در ایران شامل صنایع لاستیک سهند با سهم ۵۰ درصدی، لاستیک دنا و زرین بسپار ایرانیان است. در دو سال گذشته با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ۲ هزار تن از میزان واردات کاسته شده است.

تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت

حجم دارایی‌های لاستیک سهند در سال گذشته از ۱۰۳ میلیارد تومان به ۱۳۱ میلیارد تومان رسیده است. افزایش حجم دارایی‌های شرکت به دلیل افزایش ۸۰ میلیاردی حقوق صاحبان سهام  و کاهش ۲۰ میلیاردی بدهی‌ها است. به طور متوسط ۴۸ درصد حجم دارایی‌های شرکت را دارایی جاری به خود اختصاص داده است. در قسمت دارایی‌های جاری شرکت، حساب‌ها و اسناد دریافتنی سهم ۳۷ درصدی را دارد. دوره وصول مطالبات شرکت به طور متوسط در ۸ سال گذشته ۲۷۵ روز بوده است که در دو سال گذشته کمتر از ۶۰ روز ثبت شده است.

ترکیب منابع مالی شرکت شامل ۶۵ درصد حقوق صاحبان سهام و ۳۵ درصد بدهی‌ها است. شرکت درآخرین ترازنامه ارائه شده به ازای هر سهم ۱۹۳ تومان به ازای هر سهم سود انباشته داشته است که ۱۲۵ تومان آن را تقسیم کرده است. شرکت معمولا سیاست تقسیم سود حداکثری در مجامع خود دارد.

نگاهی به صورت سود و زیان

در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ با رکورد اقتصادی کشور، شرکت مشکلات فروش داشته است و مقدار فروش و تولید از ۲.۵۰۰ تن به ۱.۵۰۰ تن رسیده است. با جهش ارزی شرکت و کاهش قاچاق، مقدار فروش و نرخ‌های فروش شرکت روند صعودی به خود گرفته است و شاهد جهش سودآوری شرکت هستیم. در سال‌هایی همچون  سال ۹۷ که نرخ‌های جهانی صعودی شده است، حاشیه سود شرکت کاهش دارد.

کارشناسی سودآوری سال جاری

مقدار تولید شرکت با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، بودجه ارائه شده «پسهند» و گزارش‌های ماهانه ۳.۴۱۰ تن پیش‌بینی شده است. متوسط تولید ماهانه سال جاری ۲۸۴ تن برآورد شده که در دو ماه اخیر شرکت به راحتی این میزان تولید را گزارش کرده است. با بهبود وضعیت شرکت شاهد کاهش مقادیر موجودی انبار شرکت هستیم. برای سال ۹۹ میزان موجودی پایان دوره در حدود سال گذشته در نظر گرفته شده است. بر همین اساس فروش شرکت برابر تولیدات برآورد گردیده است. متوسط تغییرات هندسی پارامترهای موثر بر شرکت حاکی از آن است که نرخ‌های فروش شرکت با تورم تولید و نرخ دلار تغییر می‌کنند. نرخ‌های فروش شرکت با توجه به کاهش قیمت نفت و تورم تولید، آخرین گزارش‌های ماهانه و با لحاظ کردن افزایش مقدار تولید و فروش و گرفتن سهم بازار داخل، ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته  برای ۹ ماه باقیمانده رشد داده شده است.

در قسمت بهای تمام شده ۷۰ درصد سهم مربوط به هزینه مواد و ۳۰ درصد سربار و دستمزد است. متوسط نرخ رشد دلار برای سال ۹۹ با۴۰ درصد رشد برابر ۱۶.۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

ضریب مصرف کل مواد مصرفی شرکت به مانند سایر تایرسازان در حدود ۱ است. ۴۰ درصد مبلغ مصرف شرکت را کائوچو تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول وابستگی به نرخ جهانی نفت دارد. برای سال ۹۹ متوسط نرخ فروش نفت ۳۵ دلار لحاظ شده است. با نرخ نفت ۳۵ دلاری، نرخ خرید کائوچو مصنوعی ۱.۱۰۰ دلار  و کائوچو طبیعی۱.۳۵۰ در محاسبات لحاظ شده است. نرخ خرید دوده ۷۵۰ دلار با توجه به نرخ‌های داخلی «شکربن» در نظر گرفته شده است. تغییرات نرخ منجید با گرید الیاف «شگویا» همبستگی مستقیم دارد. نرخ گرید الیاف شگویا ۱.۲۰۰ دلار در محاسبات لحاظ شده است. با تورم ۳۵ درصدی و افزایش حقوق ۳۰ درصدی، مجموع هزینه‌های تولید شرکت در سال جاری ۱۰۹ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در سه ماهه جاری شرکت سرمایه‌گذاری زیرمجموعه توانسته است ۱۵ میلیارد تومان سود فروش سرمایه‌گذاری بسازد که پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال به ۱۷ میلیارد تومان برسد. با این مفروضات سود سال جاری می‌تواند ۳۱۳ تومان باشد. مطابق با ماده ۱۳۸ قانون مالیات‌های مستقیم، شرکت از پرداخت مالیات معاف است.

جهش سودآوری شرکت با اجرای طرح مهم توسعه‌ای تسمه نقاله سیمی

ایده اولیه این طرح به سال ۹۲ باز می‌گردد، اما از سال ۹۶ با رویکرد جدید و تاکیدهای شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی به عنوان سهامداران عمده، طرح تسمه نقاله سیمی به طور جدی در دستور کار صنایع لاستیکی سهند قرار گرفت. تسمه نقاله سیمی برای نخستین بار در ایران تولید می‌شود. شرکت تولیدی صنایع لاستیکی سهند پیش از راه‌اندازی طرح تسمه نقاله‌های سیمی، میزان مصرف این محصول در شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی را مورد آزمایش و بررسی قرار داد. طبق مذاکرات انجام شده از سوی واحد بازرگانی سهند با برخی تولیدکنندگان فولاد کشور قرار شده است این شرکت‌ها که پیش از این تسمه نقاله سیمی مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین می‌کردند، برای حمایت از ساخت داخل معادل ۲۰ میلیارد تومان از تولید تسمه نقاله سیمی سهند را پیش خرید کنند.

طرح جاری در حدود ۶۰ میلیارد تومان دیگر نیاز به نقدینگی دارد که با افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات به زودی تامین مالی خواهد شد. ظرفیت اسمی طرح ۱.۲۰۰ تن محصول سیمی است و همچنین طرح باعث افزایش ظرفیت تسمه نقاله منجید دار به میزان ۱.۰۰۰ تن خواهد شد. برای سال کارشناسی سودآوری سال آتی متوسط نرخ دلار نیما ۲۳.۵۰۰ تومان و نرخ جهانی نفت ۵۳ دلار فرض شده است. همچنین درصد افزایش نرخ فروش ۳۰ درصد لحاظ شده است. اجرای پروژه تسمه نقاله سیمی تا بهمن ۹۹ به پایان می‌رسد با این حال فرض برآن است طرح توسعه با ۸۵ درصد ظرفیت به مدار تولید وارد شود.

در جدول زیر کارشناسی سودآوری شرکت در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به تصویر درآمده است (ارقام بر حسب میلیارد تومان).

شرح

سال ۹۷

۹۸

کارشناسی ۹۹

کارشناسی ۱۴۰۰

فروش

۱۴۰

۱۴۰

۲۰۸

۴۵۸

بهای تمام شده کالای فروش رفته

(۷۹)

(۷۹)

(۱۰۳)

(۲۰۶)

سود (زیان) ناخالص

۶۱

۶۱

۱۰۵

۲۵۲

هزینه های عمومی, اداری و تشکیلاتی

(۸)

(۸)

(۱۲)

(۱۹)

خالص سایر درامدهای  عملیاتی

(۳)

(۳)

(۲)

(۱)

سود (زیان) عملیاتی

۵۰

۵۰

۹۲

۲۳۲

هزینه های مالی

(۱)

(۱)

(۰)

(۴)

خالص سایر درامدهاغیرعملیاتی

۵

۵

۱۸

۳

سود (زیان) خالص

۵۴

۵۴

۱۱۰

۲۳۲

سود هر سهم پس از کسر مالیات

۱,۵۵۳

۱,۵۵۳

۳.۱۱۴

۶.۵۶۵

سرمایه

۳۵

۳۵

۳۵

۳۵

شرح

سال ۹۷

۹۸

کارشناسی ۹۹

کارشناسی ۱۴۰۰

حاشیه سود ناخالص

۴۴%

۴۴%

۵۰%

۵۵%

حاشیه سود عملیاتی

۳۶%

۳۶%

۴۴%

۵۱%

حاشیه سود خالص

۳۹%

۳۹%

۵۳%

۵۰%

مقایسه شرکت با همگروهی‌ها

شرکت تولید تسمه نقاله دارد و با شرکت‌هایی که تایر تولید می‌کنند، محصول متفاوت‌تری دارد. با این حال روش تولید و ماده اولیه مشابه تایرسازان دارد. اعداد جدول به صورت آینده نگر برای سال مالی ۹۹ تهیه شده است. در جدول زیر طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها، افزایش نرخ ۳۰ درصدی و قطع ارز ۴.۲۰۰ تومانی شرکت‌ها لحاظ شده است. سایر مفروضات از جمله نرخ دلار و نرخ خرید ماده اولیه شرکت‌ها مشابه پسهند در نظر گرفته شده است. معتقدیم بدون احتساب طرح توسعه شرکت نسبت‌های مقایسه‌ای پسهند نسبت به سایر شرکت‌ها بهتر است و با افتتاح طرح توسعه نسبت قیمت به درآمد شرکت حداقل نیمی از کمترین P/E گروه که پتایر است، کمتر خواهد شد. شایان ذکر است، سود سال ۹۹ پسهند با توجه به نرخ بازده مورد انتظار ۳۰ درصدی محاسبه شده، نسبت به سال۱۴۰۰ تنزیل شده است.

نماد

فروش ۹۹

حاشیه سود

سود خالص ۹۹

ارزش بازار ۹۹

P/S

P/E

میلیارد تومان

میلیارد تومان

میلیارد تومان

پیزد

۱.۲۰۰

۳۰%

۳۸۷

۲,۴۱۳

۲

۶

پتایر

۸۶۴

۲۱%

۱۳۶

۳,۰۴۱

۳.۵

۲۲

پاسا

۵۸۵

۲۷%

۱۰۰

۲,۹۶۱

۵

۲۹

پکرمان

۲.۷۹۰

۱۹%

۳۰۱

۹,۸۹۱

۳.۵

۳۲

پسهند

۲۰۸

۵۰%

۱۰۸

۲,۰۸۸

۱۰

۲۰

پسهند (با افتتاح طرح)

۳۶۶

۵۵%

۱۸۳

۲.۰۸۸

۵.۷

۱۱

نظر کارشناسی

در سال‌های اخیر نرخ ارز از دو مسیر بر شرکت صنایع لاستیک سهند تاثیرگذار بوده است. مسیر اول میزان استفاده از ظرفیت تولیدی موجود و مسیر دوم میزان سرمایه‌گذاری و ایجاد ظرفیت تولیدی جدید است.

 با توجه به شرایط تحریمی کشور و همچنین بی‌کیفیت بودن و گران بودن عمده تسمه‌های وارداتی، شاهد جهش تولید شرکت در سه سال اخیر بوده‌ایم و این شرکت توانسته است تولید ۱.۳۰۰ تن تسمه نقاله در سال ۹۶ را به بیش از ۳.۰۰۰ تن در سال ۹۹ برساند.

طرح تولید تسمه نقاله سیمی شرکت صنایع لاستیکی سهند در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. شرکت صنایع لاستیکی سهند سال‌ها این طرح را در دستور کار خود داشت. از سال ۹۶ با رویکرد جدید و تاکیدهای شستا به عنوان سهامداران عمده، طرح تسمه نقاله سیمی به طور جدی در دستور کار صنایع لاستیکی سهند قرار گرفت. با نهایی شدن طرح‌ تولید تسمه نقالی سیمی در لاستیک سهند، مجموع تولیدات این شرکت به بیش از ۵.۰۰۰ تن خواهد رسید. تسمه نقاله سیمی محصول کاملا وارداتی است که با به ظرفیت رسیدن طرح در سال ۹۹، شاهد کاهش هزینه‌های ارزی صنایع فولادی، سیمانی و معدنی خواهیم بود.

رویه تاریخی شرکت حاکی از آن است نحوه قیمت‌گذاری محصولات این شرکت‌ها از مسیر بهای تمام شده با حاشیه سود ۴۰ تا ۴۵ درصد است که توسط هیئت مدیره مشخص می‌شود. از طرفی با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و به تبع کاهش قیمت خرید مواد اولیه، شاهد بهبود حاشیه سود شرکت خواهیم بود که سبب می‌شود سودآوری شرکت در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گیرد. بر همین اساس معتقدیم خرید سهم در قیمت‌های فعلی می‌تواند بازدهی مناسبی برای خریداران رقم بزند.