تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰

دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است.

به گزارش صدای بورس، نیما باغبانی با اشاره به افزایش تعداد پروانه‌های بهره‌برداری تولید قارچ در ۱۴۰۰، گفت: پیش‌بینی تولید ۲۰۰ هزار تن قارچ در سال ۱۴۰۱ مطرح شده بود اما در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت بیان کرد که این حجم از تولید محقق شود.

وی با بیان اینکه قارچ محصولی است که در آب و هوای خنک به عمل می‌آید، خاطر نشان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی توان ارتقای سیستم‌های سرمایشی خود را در ۶ ماه نخست سال ندارند از این‌رو همواره ۱۰ الی ۱۵ درصد از میزان تولید در این بازه زمانی کاهش پیدا می‌کند.

این فعال اقتصادی ظرفیت اسمی تولید قارچ در سال ۱۴۰۱ را حدود ۱۹۰هزار تن دانست و افزود: تعرفه صادراتی قارچ به کشورهای هدف صادراتی توجیه اقتصادی این محصول را از بین برده است از این‌رو تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که این محصول را در بازار داخلی عرضه کنند چراکه می‌توانند معادل قیمت صادراتی بدون تحمل دردسرهای ناشی از بازگشت ارز این محصول را در بازار داخلی عرضه کند.

بیشتر بخوانید: خرید اقلام خوراکی خانوارها روزانه شد

باغبانی با اشاره به قیمت قارچ، گفت: قارچ در مزرعه کیلویی ۳۵ تا ۴۵هزار تومان با توجه به درجه کیفی آن بفروش می‌رسد این در حالیست که این محصول در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی کیلویی ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی کاهش مصرف قارچ در کشور را حدود ۳۰ درصد دانست و افزود: تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه به دلیل تورم بالای سایر کالاهای اساسی از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است؛ این در حالیست که قارچ می‌تواند غذای قشر متوسط به پایین جامعه شده و بهترین و سالم ترین جایگزین برای محصولات گوشتی است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قارچ محصول سریع الفساد است و باید ظرف کمتر از ۲۴ ساعت زنجیره سرد (از مزرعه تا بازار) را سپری و به فروش برسد، تصریح کرد: اگر بنا باشد قارچ به کشورهایی صادر شود که از ما فاصله زیادی دارد باید از طریق لجستیک هوایی صورت پذیرد ولی متاسفانه یارانه‌ای برای حمل و نقل هوایی صادرات آن در نظر گرفته نمی‌شود بنابراین صادرات آن برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته باغبانی؛ حمل و نقل زمینی قارچ نیازمند کامیون‌های سردخانه‌دار است و از آنجایی‌که از واردات این کامیون‌ها جلوگیری می‌شود نمی‌توان چندان به صادرات قارچ از راه زمینی امیدوار باشیم. توصیه می‌شود اجازه واردات کامیون‌های ۵ سال کار کرد را بدهند تا شرایط برای ارزآوری از طریق قارچ فراهم شود.

به گزارش ایلنا، دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران افزود: اگر بازار روسیه را تصاحب کنیم می‌توانیم حجم تولید را تا ۴۰۰ هزار تن ارتقا بدهیم و این مهم به معنی رشد ۱۰۰ درصدی صنعت و اشتغال از طریق صادرات این در حالیست که هم اکنون ۱ تن قارچ در سال به روسیه صادر نمی‌شود.

منبع: ایلنا