به گزارش صدای بورس، در لایحه بودجه سال جاری که آذر ماه سال گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، رای وزارت راه و شهرسازی ۲۰ هزار و ششصد میلیارد و ۸۷۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بودجه در نظر گرفته شده است که این بودجه در قالب ۲۲ برنامه مختلف در حوزههای مختلفی از جمله توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه زیرساخت حمل و نقل جادهای، توسعه حمل و نقل هوایی، حمل و نقل شهری و روستایی، توسعه خدمات و زیرساخت هواشناسی، حمایت از تولید مسکن و ... در نظر گرفته شده است.
به عنوان مثال برای برنامه توسعه حمل و نقل ریلی ۵ هزار و ۸۹۲ میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان برای توسعه زیرساخت حمل و نقل جادهای، ۸ هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۵۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای توسعه حمل و نقل هوایی، ۲۴۲ میلیارد و ۶۲۸ میلیون تومان برای ترمیم، برای ترمیم بهسازی و ایمن سازی راهها دو هزار و ۴۲۰ میلیارد و ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای حمایت از تولید مسکن ۱۷۰ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان و برای حمل و نقل شهری و روستایی ۲۴۰ میلیارد و ۱۹۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید: مخالفت وزیر راه با حذف واگنهای ۴۸ساله از شبکه ریلی
این لایحه در اسفند ماه پارسال مورد تایید قرار گرفت اما رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- گویا از این اعداد و ارقام اصلا راضی نیست و تا کنون دو بار زبان به انتقاد گشود. اولین بار در ماه پایانی سال گذشته، وی با بیان اینکه بیش از ٢٢۰ هزار جاده آسفالته در کشور وجود دارد، افزود: بودجه حمل و نقل سال ۱۴۰۱، ۲۰ هزار میلیارد تومان است که معادل هزینه نگهداری تنها یک آزادراه در کشور است.
قاسمی افزود: نمیتوان با این بودجه تحول ایجاد کرد و باید روشهای دیگری جایگزین شود که علیرغم همه مسائل تلاش میکنیم عید نوروز خوبی با حداقل تلفات برای مسافران رقم بزنیم.
آقای وزیر دومین بار دوشنبه هفته جاری در حاشیه مراسم ورود ۳۱۹ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی از بودجه امسال وزارت راه و شهرسازی گلایه کرد. او با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب و راهآهن رشت _ آستارا گفت: راهآهن ۱۶۰ کیلومتری رشت _ آستارا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد حتی من در جمع مدیران و مسئولان این وزارتخانه بارها گفتهام که اگر ساختمان وزارت راه و شهرسازی را هم بفروشیم باید خرج این مسیر کنیم این در حالی است که بودجه راه و شهرسازی در یکسال هم کفاف تکمیل آن را نمیدهد.
به گزارش ایسنا، حالا باید ببینیم که در ادامه وزیر راه و شهرسازی میتواند با چانهزنی بودجه حوزه زیر مجموعه خودش را افزایش دهد یا آنکه با توجه به شعارهایی که درباره جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی و روشهای تامین مالی دیگر مانند تهاتر نفت، رستم قاسمی از وزارتخانه متبوعش را از این وضعیت خارج خواهد کرد.