دهان شما می‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامت شما بگوید، از جمله علائم اولیه سرطان و کمبود ویتامین.

صدای بورسمهراز حبیبی ؛ مردم اغلب فکر می‌کنند که سلامت دهان فقط به بهداشت دهان و دندان محدود می‌شود. با این حال، دهان شما می‌تواند در مورد سایر عوارض سلامتی نیز چیزهای زیادی بگوید. سلامت دهان و دندان چیزی بیش از یک نفس تازه است و می‌تواند به شناسایی زودهنگام شرایط بالقوه و جدی کمک کند.

از بوی نفس گرفته تا رنگ زبان و وضعیت لثه، طیف وسیعی از علائم سلامت کلی شما در دهان هر فرد وجود دارد. هرچه زودتر این بیماری‌ها از طریق این سیگنال‌های دهانی شناسایی شود، مدیریت و درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

خونریزی لثه

اگر هنگام مسواک زدن لثه های شما رنگ پریده شده یا خونریزی می‌کند، می‌تواند نشانه ای از بیماری لثه باشد که می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی نیز شود. دانشمندان دانشگاه هاروارد دریافته اند که بیماران مبتلا به بیماری لثه دو تا سه برابر بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته هستند. این می‌تواند ناشی از التهاب باشد که می‌تواند منجر به سفت شدن شریان ها و افزایش خطر بیماری قلبی شود. لثه های متورم یا خونریزی نیز می‌تواند نشانه کمبود ویتامین باشد. مصرف مولتی ویتامین و روغن ماهی امگا ۳ می‌تواند به حمایت از نارسایی‌های تغذیه‌ای کمک کند.

زبان سفید

داشتن یک پوشش سفید خفیف روی زبان کاملا طبیعی است. با این حال، گاهی اوقات این پوشش می‌تواند نشانه‌ای از عفونت یا یک بیماری جدی‌تر مانند سرطان باشد. لکه‌های سفید غیرمعمول ممکن است سرطانی باشند و باید توسط پزشک بررسی و فورا درمان شود. زبان سفید همچنین می‌تواند نشانه ای از یک بیماری کمتر جدی به نام لیکن پلان دهان یا برفک دهان و زبان جغرافیایی باشد. اینها همچنین می‌تواند نشانه ای از سیفلیس STI باشد که باید جدی گرفته شود و به سرعت درمان شود. سیفلیس یک عفونت مقاربتی است که توسط نوعی باکتری بنام تریپونما پالیدوم ایجاد می‌شود. اولین نشانه سفلیس، زخم کوچک و بدون درد است. این زخم‌ها ممکن است در اندام های جنسی، رکتوم یا داخل دهان ظاهر شود. این زخم شانکر نامیده می‌شود و معمولاً افراد بلافاصله متوجه آن نمی‌شوند. اگر سیفلیس درمان نشود، می‌تواند منجر به طیف وسیعی از عوارض سلامتی جدی شود.

زخم‌های دهان

زخم‌های دهان معمولاً بی ضرر هستند و بسته به اینکه در وهله اول چه چیزی باعث آن شده اند، در چند روز یا چند هفته بهبود می یابد. برخی از مشکلات خفیف عبارتند از گاز گرفتن داخل گونه، دندان مصنوعی نامناسب، خمیردندان حاوی سدیم لوریل سولفات و حساسیت های غذایی. با این حال، زخم های دهان می‌تواند نشانه ای از تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین های گروه B، روی و آهن نیز باشد. اینها همچنین می‌تواند ناشی از بیماری دست، پا و دهان، لیکن پلان دهان، بیماری کرون و بیماری سلیاک یا ضعف سیستم ایمنی ناشی از داشتن یک بیماری سلامتی مانند HIV یا لوپوس باشد.

بوی بد دهان

بوی بد دهان شاید بارزترین علامت در دهان باشد که نشان می‌دهد مشکلی برای سلامتی شما وجود دارد. به غیر از رعایت بهداشت نامناسب دهان یا خوردن چیزی که به طور موقت باعث بوی بد دهان می‌شود، اگر به طور منظم آن را تجربه می‌کنید، می‌تواند نشانه بیماری لثه باشد. التهاب در بینی، سینوس ها یا گلو نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. بیماری‌هایی مانند برخی سرطان ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیک نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. رفلاکس اسید معده نیز با بوی بد دهان مرتبط است.

ترک‌های گوشه‌ای

یکی دیگر از علائم مشکل سلامتی که توسط دهان آشکار می‌شود، ترک‌های گوشه‌ای است که می‌تواند نشانه کمبود آهن، روی یا ویتامین‌های B باشد. این ترک‌ها همچنین می‌توانند نشان دهند که مشکلی در دستگاه گوارش شما وجود دارد. افراد مبتلا به اختلالات گوارشی التهابی - بیماری سلیاک، کرون یا کولیت اولسراتیو - ممکن است ترک های گوشه ای را نشان دهند. ترک های گوشه ممکن است با افزایش مصرف ویتامین در رژیم غذایی شما بهبود یابد. از آنجایی که این علائم می‌تواند ناشی از هر عامل بی ضرر یا جدی باشد، بهتر است برای معاینه با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید.