تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۹

رسیدن شاخص به مرزهای حساس نگرانی هایی را ایجاد کرده است؛ چه اخباری می تواند به بورس کمک کند؟

به گزارش صدای بورس با توجه به رسیدن شاخص به نقاط حمایتی و حساس مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، انتظار می‌رود حقوقی‌ها با رنج‌های مثبت از بازار حمایت کنند. ریسک‌های موجود و ناآرامی‌ها و همینطور بلاتکلیفی‌های برجامی و ناامیدی از حصول آن و کمبود نقدینگی و رکود در قیمت‌های جهانی عواملی هستند که جلو رشد بازار را می‌گیرند و تا بهبود وضعیت فعلی خریداران منتظر هستند.

بازار داخلی
گزارش‌های ماهانه، عمدتا ضعیف بود. فولاد شاهد کاهش ۲ تا ۷ درصدی قیمت ورق گرم و سرد بوده است. متوسط شمش فخوز ۲۵۰ دلار شده است و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. البته نرخ فروش ارفع در میان فولادی‌ها بهتر بوده است. گندله و کنسانتره نیز روند نزولی داشته و کاهش ۳ تا ۲۰ درصدی داشته است. در معادن طلا، فزر فروش بیش از هزار میلیارد تومان فروش محقق ساخته است. سیمان هم روندی پرنوسان داشته است. برخی شرکت‌ها مانند سهرمز و سکرما رشد قیمت داشته و سهگمت، سخوز و سفانو کاهش قیمت داشته‌اند. در کاشی و سرامیک، فروش ریالی تقریبا ثابت مانده، اما کاهش نرخ رخ داده است.

در شرکت‌های شیشه ساز، کگاز با رشد قیمت خوبی همراه بوده است و کهمدا رشد اندکی داشته است. در شرکت‌های زغالی، کپرور کاهش نرخ داشته و کطبس و کزغال شاهد ثبات قیمت بوده‌اند. متانول سازها همچنان ارزان می‌فروشند، زاگرس متانول صادراتی را حدود ۳۰۰ دلار فروخته است، نرخ فروش متانول صادراتی شفن هم فرق چندانی ندارد و ۳۱۰ دلار است.

قیمت الفین سازها هم با کاهش قابل توجهی همراه بوده است. قیمت انواع پلی اتیلن از شرکت‌های جم، آریا، شاراک و مارون کاهش متوسط ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. جم پیلن هم کاهش ۵ تا ۷ درصدی داشته است. قیمت پی وی سی از بالای ۱۵۰۰ دلار به کمتر از ۹۰۰ دلار بر تن رسیده است که سودآوری این شرکت‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. اوره سازها هنوز نرخ‌های خوبی دارند. اوره صادراتی ۵۰۰ تا ۵۴۰ دلار بر تن است. در روانکارها اوضاع بر وفق مراد شسپا و شنفت نبوده است، اما نرخ‌های شبهرن وضعیت خود را حفظ کرده است. دوده مسیر نزول را تشدید کرده و کاهش ۵ تا ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

لاستیکی‌ها با وجود کاهش بهای تمام ناشی از مواد اولیه وارداتی و حتی SBR شاهد حفظ قیمت و اندک رشدی بوده‌اند. غذایی‌ها پس از چند ماه رشد نرخ، شاهد روند نزولی قیمت‌های فروش هستند. وضعیت تراز بانک‌ها حاکی از بهبود است. وبملت ۲۵ هزار میلیارد تومان تراز مثبت سود تسهیلات به سود سپرده‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: موضع گیری بورس در قبال توافق چگونه است؟

بازار جهانی
در بازارهای جهانی، طلا رشد خوبی کرد و بالای ۱۷۰۰ برگشته است. ایده افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا در تیم فدرال رزرو دچار انشقاق شده است و شاید مخالفت با رشد بیشتر شود. نفت برنت به بالای ۹۰ دلار رسیده و روی در محدوده ۳ هزار دلار تثبیت شده و آلومینیوم ۲۳۰۰ دلار معامله شده است، مس در محدوده بالای ۷۶۰۰ دلار بر تن معامله شده است. به نظر می‌رسد که قیمت‌های جهانی در آستانه ثبات هستند، زیرا بازار چین نیز وارد مدار شده است. در اروپا نیز خط گاز نورد استریم وصل شده، هر چند با یک انفجار همراه بوده، اما به نظر می‌رسد که دسترسی به گاز در اروپا هم افزایش یافته است.

تشدید فشار عرضه
بازار در اولین روز معاملاتی خود با توجه به معاملات روز چهارشنبه با وجود انتظار برای رشد و گارد صعودی، با افت شدید همراه بود. با توجه به رشد نرخ ارز در بازار آزاد و رسیدن به کانال ۳۲ هزار تومان اما با توجه به شرایط و تنش‌های سیاسی در کشور و همینطور اخبار خارجی از به بن‌بست رسیدن مذاکرات برجامی باعث فشار عرضه در بازار شد. در نهایت شاخص کل با ۱۵ هزار واحد افت به رقم یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد رسید.

نماد فارس که در مثبت‌ها معامله می‌شد به تنهایی ۱۱۰۰ واحد از منفی شاخص کاست که عده‌ای این رفتار فارس را شاخص سازی ارزیابی کردند و بازارگردان این نماد با حمایت‌ها و خریداری خود باعث کاهش ریزش بیشتر این سهم شد. خروج پول با توجه به فروش‌های بازارگردان‌ها ۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که نشان از هدایت پول به سمت صندوق‌های درآمد ثابت است.

ادامه روند نزولی
در دومین روز کاری هفته از شدت عرضه‌ها و فشار فروش در بازار کاسته شد. ارزش معاملات خرد در مقدار ناچیز حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. تحرکات مثبت در خودروسازان دیده شد ولی همچنان خریدار قوی در بازار وجود نداشت. خروج نقدینگی حقیقی از بازار به نسبت روز گذشته‌اش کاهش داشت و در محدوده ۴۵۰ میلیارد تومان ثبت شده بود. در بازار موازی سکه با توجه به افزایش ریسک‌های موجود تقاضا برای این دارایی‌هایی امن افزایش یافت و سکه وارد کانال ۱۵ میلیون تومان شد.

از خبرهای مهم این روز آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی بود و شنیده می‌شود که ایران در مقابل زندانیان ایرانی آمریکایی را آزاد کرده است. اما این خبر واکنش خاصی در بازار ارز و سهام نداشت. از اخبار مهم دیگر این روز مهلت یک ماهه آزادسازی وثیقه سهام شرکت‌های دولتی نظیر خودروسازی جهت واگذاری بود که می‌تواند یک خبر خوب برای خودروسازان باشد. در نهایت شاخص کل با کاهشی نیم درصدی به رقم یک میلیون و ۳۲۲ هزار واحدی رسید. از اتفاقات مهم دیگر واریز ۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود.

تحرک مثبت خودرویی‌ها
در روز دوشنبه شاخص با کاهش ۳ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۳۱۸ هزار واحدی رسید. بازار به نسبت روز گذشته معاملات بهتری داشت. میدکو با تاثیر ۲۳۰۰ واحد بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را داشت. ارزش معاملات خرد به کمترین مقدار خود در چند روز اخیر رسید و در محدوده ۱۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. با خبر لغو قرعه کشی خودروسازان، این گروه با تحرکات مثبت همراه شد. شنیده‌های ضد و نقیض از آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی و آزادسازی زندانیان ایرانی- آمریکایی باعث افزایش نرخ دلار آزاد شد. در گروه غذایی، رشد ۱۲ دلاری قیمت گندم موجب افزایش تقاضا در این گروه شد.

پایان سرخ
در آخرین روز معاملاتی هفته بازار در نیمه دوم با تحرکات مثبت در گروه فراکابی‌ها و زراعت و همچنین گروه سیمانی همراه بود. شاخص کل با ۴۸۰۰ واحد افت به سطح یک میلیون و ۳۱۳ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد به حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید که نشان از کمبود نقدینگی در بازار بود. در این روز شاخص هم وزن روند بهتری را در پیش گرفت و افت کمتری داشت. در بورس کالا نیز معاملات ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW CA۴۱۸۰ سیبا موتور با رقابت ۳۳.۲۶ درصد بالاتر از قیمت پایه انجام شد که باعث حذف قیمت‌گذاری دستوری و همینطور حذف دلال‌ها از بازار خودرو می‌شود.

از اخبار مهم دیگر این روز ابلاغ مصوبه برای اصلاح اساسنامه صندوق‌های پالایشی‌ یکم و دارایکم بود که باعث تحرکات مثبت در این دو نماد شد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با عرضه اولیه نماد وطوبی ۲۰ درصد سهام شرکت در قیمت ۱۵۰۱ ریال معامله شد که توسط سرمایه‌گذاران واجد شرایط خریداری شد. خبر دیگر عرضه تپسی با سرمایه جدید از ۱۱۷ میلیارد تومان به ۲۴۶ میلیارد تومان در روز شنبه است که برای اولین بار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در این عرضه حضور خواهند داشت.