رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه خاطر نشان کرد: امکان تهاتر با روس‌ها به سادگی میسر نمی‌شود چراکه قوانین حاکم بر اقتصاد فدراسیون روسیه به‌گونه‌ای است که امکان اجرای این طرح را دشوار کرده است.

به گزارش صدای بورس،هادی تیزهوش تابان با اشاره به تصمیمات کشورهای ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، گفت: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری می‌تواند زمینه را برای تحقق سیاست‌های اتخاذ شده فراهم کند؛ این موضوع سبب آشنایی فعالان تجاری دو کشور از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های یکدیگر می‌شود و زمینه را برای مذاکرات تجاری دو کشور فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه از این مسیر می‌توان بسیاری از موانع تجاری موجود را شناسایی و برطرف کرد، گفت: اتاق بازرگانی تلاش دارد به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی دولت زمینه را برای تحقق سیاست‌های کلان اقتصادی کشور فراهم کند واعزام و پذیرش هیات‌های تجاری نیز با همین هدف صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا برای تجارت در قالب تهاتر توانستیم به نتیجه برسیم؟ گفت: به سادگی این موضوع میسر نمی‌شود چراکه قوانین حاکم بر اقتصاد فدراسیون روسیه به‌گونه‌ای است که امکان اجرای این طرح را دشوار کرده است. درحال حاضر مسئولان امر در حال بررسی سازوکاری برای انجام مبادلات بر مبنای ریال و روبل و حذف سایر ارزها از مبادلات مالی دو کشور هستند که این موضوع در صورت نهایی‌شدن و اجرا می‌تواند تاثیر بسزایی در سطح روابط تجاری دو کشور برجای بگذارد.

تیزهوش تابان با بیان اینکه ایران و روسیه سابقه و تجربه لازم در خصوص تولید خودرو را دارند، گفت: اعمال تحریم‌ها انگیزه لازم را برای انجام اینکار فراهم کرده است و در صورت برنامه‌ریزی صحیح می‌توان شرایط را به گونه‌ای رقم زد تا صنعت خودروسازی کشور دستخوش تغییر و تحول شود و از سوی دیگر این امر منجر به توسعه صادرات غیرنفتی در حوزه صنعتی نیز می‌شود.

همچنین در این رابطه کامبیز میرکریمی نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به آخرین جزییات مراودات تجاری ایران و روسیه، گفت: رشد تجارت ایران و روسیه از سال 98 بعد از انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد و با خروج اروپایی‌ها از این بازار آغاز و این رشد ادامه دارد. امیدواریم که در سال جاری رکود تجارت با روسیه شکسته شود.

به گزارش ایلنا، میرکریمی با بیان اینکه فشار به ایران در زمینه ترانزیت بیشتر شده است، گفت: کالاهایی که روسیه به ایران صادر می‌کند بیشتر متوجه شرق دنیاست؛ چراکه ایران نزدیک‌ترین مسیر کریدور شمال - جنوب است.

منبع: ایلنا