به گزارش صدای بورس، نشریه «اکونومیست» در تازهترین شماره خود با تأکید بر ضرورت شناسایی آناتومی تبلیغات دروغ نوشت: آیا میدانستید عامل آتشسوزی مهیب سال گذشته در هاوایی، یک سلاح سری ارتش آمریکا بود و سازمانهای مردمنهاد آمریکایی عامل انتشار تب دنگو در آفریقا بودند و نارندرا مودی، نخستوزیر هند در آهنگ جدید ماهندرا کاپور (خواننده هندی که سال ۲۰۰۸ درگذشت!) مورد تأیید قرار گرفته است؟
همه این اخبار ساختگی و نمونههایی از اطلاعات نادرست برای فریبکاری هستند. این دروغها از طریق تبلیغات پیچیده در سراسر جهان منتشر میشوند. ابزارهای هوش مصنوعی و شبکههای پیچیده رسانههای اجتماعی با اشتراکگذاری عکس، ویدئو و صدا، نقش مهمی در انتشار این اخبار دارند. در این موارد، تشخیص راست و دروغ بسیار دشوار است. امسال که در نیمی از جهان انتخابات مختلف برگزار میشود، این ترس وجود دارد که انتشار اطلاعات نادرست دردسرساز شود.