بعد از هفته نیمه تعطیل هفته گذشته که در پی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور در این هفته بازار با نوسانات سنگینی مواجه شد.

به گزارش صدای بورس، بعد از هفته نیمه تعطیل هفته گذشته که در پی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور در این هفته بازار با نوسانات سنگینی مواجه شد به نحوی که در سه روز ابتدای هفته بازار با فشار فروش بسیار سنگین و دو روز آخر معاملاتی با رشد سنگین تقاضا مواجه شد.

شاخص کل بورس در هفته منتهی به ۹ خردادماه ۱۴۰۳ حدود ۲۷ هزار واحد معادل ۱.۳درصد کاهش داشت و به ۲،۰۸۶،۰۸۴ واحدی رسید شاخص هم وزن هم کاهش ۱.۱ درصدی را به خود دید. معاملات خرد به مانند هفته قبل ۲.۴ هزار میلیارد تومان متوسط روزانه بود که نسبت به روند های میان مدت و بلندمدت بازار کاهش محسوسی را نشان میدهد. بیشترین بازدهی در این هفته به سهامداران نمادهای نبورج، شکلر و تفیرو به ترتیب با بازدهی ۱۰.۲درصد، ۸.۵درصد و ۸درصد بود و بیشترین ریزش نصیب نمادهای بکهنوج، مادیرا و زماهان که افت حدود ۱۰درصدی را تجربه کردند.این هفته دامنه نوسان سهام ها و صندوق ها به ترتیب +-۲ و +- ۴ درصد شد. در این هفته بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی اشخاص حقیقی را از بازار سهام شاهد بودیم. حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هم خروج نقدینگی اشخاص حقیقی را از صندوق های درآمد ثابت داشتیم. بعد از رکورد تاریخی نرخ بازده ۳۸ درصدی اوراق خزانه اسلامی این نرخ به ۳۳ درصد کاهش پیدا کرد.

داتام زگلدشت و فاذر افزایش سرمایه به ترتیب ۱۱۰۰درصد، ۷۰۰درصد و ۱۰۰درصد از محل آورده و مطالبات را کدال کردند. خودکفا و سنیر و سفانو از برنامه تجدید ارزیابی دارایی های خود خبر دادند. وتجارت اعلام کرد مازاد تجدید ارزیابی دارایی های این شرکت ۹۵ همت بوده است.

با موافقت وزارت صمت قرار بر این شد که مصوبه لازم برای تجدید ارزیابی خودروسازان در شورای عالی هماهنگی اقتصادی یا از طریق یک مصوبه قانونی اجرایی شود تا وضعیت خروج دو خوردوساز اصلی کشور در بازار سرمایه از حالت شک و تردید دربیاید. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد که ۳۱ تیرماه آخرین مهلت دو خودروساز بزرگ کشور برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است در غیر این صورت شرکت های مذکور از بازار اصلی بورس به بازار پایه منتقل می شوند. معاون مالی ایران خودرو اعلام کرد از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۶۳ همت منافعی بود که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ایران خودرو از دست داده است.

رئیس مرکز آمار از کاهش نرخ تورم در اردیبهشت ماه به ۳۷ درصد خبر داد. وسدید از برنده شدن در مزایده خبر داد.

عالیس شایعه آتش سوزی در واحد های تولیدی خود را تکذیب کرد. کمینا از شروع تعمیر و بازسازی یکی از کوره های تهران خود خبر داد.

خاور،این هفته سهم های زیادی مجمع تقسیم سود داشتند. تنوین۲۳، رانفور۳۸، غیمنو۳۷، قاسم ۴۲ ، غپینو ۲۸، پاسا ۲۸۰، سبهان ۱۴۸۰، دفارا ۳۵۰ شفا۱۰۵ ، تومان تقسیم کردند.

کاوه در سه ماهه آخر زیان ساخت و در مجموع ۲۰۳ تومان سود ساخت،وبهشر خبر از برگزاری مزایده فروش بلوک ونوین داد. وغدیر سهام خود در کارگزاری صادرات را فروخت دعوای بین شرکت های مصرف کننده و تولید کننده یوتیلیتی با شکایت مصرف کنندگان به دیوان عدالت اداری کشیده شد. جوین از مزایده فروش محصولات سردرختی خود خبر داد. وزیر اقتصاد از برنامه واگذاری بخشی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به قرارگاه خاتم الانبیا خبر داد. سازمان برنامه و بودجه به شورای نگهبان نامه زد و بار مالی اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ را پذیرفت.

بانک مرکزی از ابتدای سال تا امروز ۵ خرداد ۱۴۰۳ بیش از ۱۰ میلیارد دلار ‎ارز جهت مصارف وارداتی کالا و خدمات تخصیص داده و تامین کرده که ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار از این آمار مربوط به ارز کالاهای اساسی و دارو بوده است.

بنا به اعلام سازمان بورس به دلیل جلوگیری از تاثیرگذاری معاملات صندوق های سهامی و مختلط بر بازار روز بعد سهام ساعت معاملات صندوق ها مانند سهام از ساعت ۹ تا ساعت ۱۲.۳۰ دقیقه تعیین شد. مدیر نظارت در بورس های سازمان بورس اعلام کرد مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی بدون مجوز از شورای عالی بورس تشکیل شده و غیرقانونی است و پیگیر تعطیلی آن هستیم. سازمان بورس در نامه ای تبلیغات صندوق های درآمد ثابت را محدود کرد.

رئیس کل بانک مرکزی بعد از اظهارات جنجالی خود مبنی بر عدم تاثیر افزایش سود بدون ریسک بر وضعیت بازار سهام اعلام کرد فاصله میان نرخ ارزها باید به حداقل برسد چون ایجاد فاصله در نرخ‌ها بستر ساز رانت است. وزیر اقتصاد اعلام کرد دکتر مخبر دستور دادند که مسئله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها که تاثیر زیادی روی سودآوری شرکت‌ها دارد، بررسی شود. مخبر از وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس برای ایجاد اطمینان و ثبات بیشتر در بازار بورس، زمینه ورود هر چه سریع‌تر بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ کشور به این بازار را تسهیل کنند.

در بازارهای جهانی طلا افت ۵۰ دلاری را در هفته گذشته تجربه کرد و به ۲۳۴۰ دلار در هر انس رسید. مس ۳۰۰ دلار در تن کاهش نرخ داشت و به ۱۰۴۰۰ در تن رسید. قیمت نفت برنت با رشد ۵ درصدی به ۸۵ دلار در بشکه نزدیک شد. قیمت روی، آلومینوم و سرب هم به ترتیب در محدوده ۳۱۲۵، ۲۷۵۰، ۲۳۲۰ در تن در حال معامله هستند.

قیمت دلار بازار غیر رسمی ۵۸ هزار تومان و قیمت سکه امامی هم حدود ۴۱ میلیون تومان در حال معامله است.

ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه