یک کارشناس مسکن اظهار کرد: در حالی که سامانه خودنویس به طور پیوسته بهبود و تکمیل می‌شود، ما شاهد افزایش معاملات و استقرار این بازار هستیم.

به گزارش صدای بورس،راه‌اندازی سامانه خودنویس یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در زمینه مسکن بود که در چارچوب قانون جامع مسکن به مرحله اجرایی و عملیاتی رسید. این در حالی است که دولت برای طراحی و اجرای این سامانه از طریق دستگاه‌های مختلف و بهره‌گیری از هوش مصنوعی، آن را در سال گذشته به کار انداخت.

از اواخر سال‌ گذشته مشاوران املاک مکلف شدند که برای ثبت قراردادهای خود از طریق این سامانه اقدام کنند که‌ در ابتدا بسیاری از دستگاه ها برای اجرای آن مقاومت می کردند اما با توجه به مزایای بسیار زیادی که این سامانه دارد از جمله رایگان بودن، حق انتخاب بین مالک و مستاجر و جلوگیری از انحصاری که در این بخش از سوی مشاوران املاک باعث شد که استقبال از آن روند صعودی پیدا کند.

در همین زمینه مسعودزاده کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه روند ثبت قراردادها در سامانه خودنویس بسیار افزایشی شده است گفت: خوشبختانه در حال حاضر این سامانه به عنوان نقطه عطفی در بازار مسکن به ویژه در بازار اجاره و خرید و فروش مسکن به شمار می رود که می تواند بخش زیادی از انحصارهایی که پیش از این در بازار مسکن و اجاره حاکم شده بود را برطرف کند.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته این سامانه ارتقا پیدا کرده و در حال حاضر شاهد آن هستیم که قابلیت استعلام و همچنین اهلیت سنجی هم فراهم شده است.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه پیش از این امکان آنکه بتوان از طریق سامانه خودنویس استعلام و اهلیت سنجی صورت بگیرد وجود نداشت و همین امر بحث خرید و فروش مسکن را برای متقاضیان با دشواری روبرو کرده بود، گفت: در حال حاضر این امکان فراهم شده و فروشندگان و همچنین خریداران مسکن به راحتی می توانند استعلام فرد را که از طریق سازمان ثبت املاک فراهم شده، دریافت کنند.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه دیگر بساط تمامی دلال بازی و سوداگری در سامانه خودنویس برچیده شده است، گفت: در حال حاضر به این سمت در حرکت هستیم که بتوانیم یک بازار مناسب با قدرت اجرایی خوبی را برای تمامی متقاضیان فراهم کنیم تا بالا رفتن قیمت مسکن که پیش از این به واسطه همین موضوعات ایجاد شده برچیده شود.

او گفت: باید سعی کنیم با تدوام استفاده از سامانه خودنویس بتوانیم بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کنیم‌.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان