جدیدترین ابزاری که به تازگی به بورس کالا ورود کرده است، گواهی سپرده شمش طلا است. از این رو، خرید شمش طلا از بورس کالا نیز ممکن شده است.

جدیدترین ابزاری که به تازگی به بورس کالا ورود کرده است، گواهی سپرده شمش طلا است. از این رو، خرید شمش طلا از بورس کالا نیز ممکن شده است. هر گواهی سپرده شمش طلا معادل ۱۰۰ سوت (یا ۰.۱ گرم) از شمش طلا با عیار ۹۹۵ (۲۴ عیار) در خزانه است. بنابراین هر فردی که متقاضی خرید شمش طلا از بورس باشد باید حداقل به میزان ۰.۱ گرم طلا ۹۹۵ (۲۴ عیار) پول داشته باشد.
معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام خواهد شد. به این منظور مشتریان باید اقدام به اخذ کد معاملاتی بازار مالی از بورس کالا کنند. گواهی‌های سپرده کالا اوراق بهاداری هستند که معاملات نقدی داشته و مهلت تسویه مشخصی نیز دارند. لذا مشتری باید برای خرید گواهی سپرده شمش طلا وجه موردنیاز را داشته باشد. تفاوتی که معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا دارد این است که سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در اینجا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است؛ دفتر دارایی به معنی یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه است.
به منظور شارژ دفتر دارایی، مشتری وجه مورد نظر را به حساب کارگزار خود واریز و کارگزار نیز وجه را به حساب‌های معرفی‌شده از سوی بورس کالا واریز می‌کند. این امر با شناسه‌های یکتا مربوط به هر مشتری انجام می‌شود. بورس کالا به محض وصول وجه در حساب، دفتر دارایی مشتری را به میزان واریز شده، شارژ می‌کند. لذا کارگزار و مشتری می‌توانند وجوه شارژ شده را مشاهده کنند و مشتری با این وجوه قادر به معامله در بازار خواهد بود. برای برداشت وجه از دفتر دارایی نیز، رویه عکس فرایند ذکر شده صورت می‌گیرد. مشتری درخواست برداشت وجه خود را به کارگزار ارائه داده و کارگزار موظف است آن را در سامانه معاملات ثبت کند. بورس کالا در انتهای جلسه معاملاتی، درخواست‌های برگشت وجه را بررسی و کارسازی می‌کند. تسویه کارمزدهای معاملاتی و هزینه‌های انبار در معاملات گواهی سپرده کالایی نیز از طریق سازوکار دفتر دارایی انجام می‌شود.
مزایای خرید گواهی سپرده شمش طلا به این شرح است: معاملات بصورت برخط، کارمزد معاملات بسیار کم، معاملات معاف از مالیات، فراهم کردن فرصت معامله طلا با سرمایه خرد، حفظ سرمایه از آسیب‌های ناشی از رکود و تورم، نبود دغدغه نگهداری و سرقت طلا، اطمینان از اصالت و عیار طلای خریداری شده، کاهش حباب قیمتی در معاملات طلا.

  • شکوفه یاری - معامله گر مشتقه کالایی کارگزاری ایساتیس پویا

  • شماره ۵۵۸ هفته نامه اطلاعات بورس