تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰

نخستین روز معاملات هفته برای طلا خوش‌یمن نبود و قیمت این فلز ارزشمند تا سطح ۲۶۲۶ دلار در هر اونس تنزل پیدا کرد اما این روند نزولی پایدار نبود.

به گزارش صدای بورس به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در معاملات امروز سه‌شنبه اول اکتبر (۱۰ مهر ماه) طلا کار خود را از قیمت ۲۶۳۳ دلار آغاز کرد و تا لحظه تنظیم خبر به بیش از ۲۶۴۷ دلار رسید.

قیمت طلا در یک ماه گذشته بیش از ۵.۵ درصد و نسبت به یک سال قبل بیش از ۴۴ درصد رشد کرده است. تشدید تنش در منطقه خاورمیانه و هراس از پیامدهای حمله اسراییل به لبنان موجب افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن شده است. با این حال، اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا از پیشروی طلا جلوگیری کرده است. جروم پاول گفت: کاهش اخیر نرخ‌های بهره را نباید نشانه‌ای از اقدام تهاجمی فدرال رزرو و تکرار آن دانست، چرا که ممکن است میزان کاهش بعدی نرخ‌های بهره کوچکتر باشد. با انتشار این سخنان، کارشناسان احتمال کاهش ۰.۵ درصدی نرخ‌های بهره در ماه نوامبر را ۳۷ درصد اعلام کردند. هفته گذشته این رقم ۵۰ درصد بود. سخنان پاول موجب تقویت دلار شد. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار داده‌های اقتصادی بیشتر شامل گزارش بازار کار و شاخص مدیران خرید آمریکا هستند.

بر پایه این گزارش، نقره نیز پا به پای طلا نوسان کرد و دیروز تا سطح ۳۰.۹۳ دلار در هر اونس پایین آمد اما امروز کار خود را از قیمت ۳۱.۱۵ آغاز کرد و تا لحظه تنظیم خبر به ۳۱.۲۹ دلار رسید. نقره در یک ماه گذشته ۹.۵ درصد و نسبت به یک سال قبل بیش از ۴۹.۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است. از جمله دلایل افزایش قیمت نقره می‌توان به محرک مالی و پولی جدید چین اشاره کرد که به افزایش تقاضا برای این فلز به ویژه از سوی بخش تولید پنل‌های خورشیدی منجر می‌شود.