رئیس کارگروه امور معاملات و پس از معلاملات سهام کانون کارگزاران، ضمن تشریح دغدغه کارگزاری ها به راهکارهای رفع آن پرداخت.

روزبه شریعتی رئیس کارگروه امور معاملات و پس از معلاملات سهام کانون کارگزاران به تلاش های کانون کارگزاران برای رفع دغدغه های این کانون اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تلاش ما بر این بود که بسیاری از دغدغه‌های مهم کارگروه و کارگزاران را حل و فصل کنیم. شاید مهم‌ترین دغدغه‌ای که به همراه همه‌ همکاران که در کارگروه (معاملات و پس از معاملات سهام) فعال بودند با شروع کار کارگروه داشتیم ، دغدغه سامانه کارا و جمع آوری سامانه بود که در گذشته از سامانه‌ی اصلی تغییر کارگزار ناظر، فریز آن فریز و مانده دارایی مشتریان استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: جمع آوری سامانه AS۴۰۰ و راه اندازی سامانه کارا و هیبرید شدن بازار ازمهم‌ترین دغدغه کارگزاران بوده که تا به امروز هم توسط کارگروه و هم سپرده‌گذاری مرکزی وجوه به صورت مستمر در حال پیگیری بود وبه تازگی سامانه کارا ۲ راه اندازی شده است.

شریعتی دغدغه های کارگزاران را برشمرد و اظهار داشت: دغدغه‌های کارگزاران از سمت تمامی کارگزاری‌ها مطرح شده و تلاش بر این شده که در یکسال گذشته که ما در خدمت کانون کارگزارن بودیم مواردی اعم از احراز هویت مشتریان حقوقی، احراز هویت افراد خارج از کشور، تطابق شماره‌ی همراه مشتریان، پیچیدگی کپچای سامانه کارا و مشکلاتی که از طرف سامانه‌ی ادمین و بسیاری از موارد دیگری که وجود داشت حل و فصل شود.

رئیس کارگروه امور معاملات و پس از معلاملات سهام کانون کارگزاران افزود: از موارد دیگری که در کارگروه مطرح شد دغدغه‌ی کارگزاری‌ها بود؛ تلاش ما بر این بود که بعد از جمع آوری تمام دغدغه‌ها در کارگروه، بتوانیم موارد را حل و فصل کنیم و راجع‌به آن چانه زنی داشته باشیم.

وی از دغدغه کارگزاران در ارتباط با اوراق صکوک و معاملاتی گفت: مورد بعدی که بسیاری از کارگزاری‌ها دغدغه‌های خود را اعلام کردند در رابطه با اوراق صکوک و معاملاتی بود که در کارگزاری‌ها انجام می‌شد، متاسفانه همانطور که اطلاع دارید رویه این اوراق بدین صورت است که کارمزد این معامله و تمامی ارکان توسط سپرده‌گذاری، کسر می‌شود و کارمزد کارگزاری متاسفانه توسط سپرده‌گذاری کسر نمی‌شود و کارگزار موظف است از بنیانگذارآن شرکتی که تامین مالی شده کارمزد را به صورت جداگانه دریافت کند و موارد احراز هویت شرکت‌های واسطه مالی که توسط شرکت اداره صکوک منتشر می‌شود به عنوان نهاد واسط مواردی بوده که مطرح و جلساتی برگزار شد اما به نتیجه نهایی نرسیده است.

رئیس کارگروه امور معاملات و پس از معلاملات سهام کانون کارگزاران در رابطه با وجه تضمین مشتریان بازار مشتقه نیز گفت: مورد مهم سومی که در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، وجه تضمین مشتریان بازار مشتقه بود. به بیان دیگر مشتریانی که در بازار آپشن فعال هستند و موقعیت‌های فروش می‌گیرند و نیاز به آن دارند که وجه تضمینی را در کارگزاری قرار دهند. از گذشته تا به امروز، این وجه تضمین در حساب کارگزاری راکد می‌ماند و قابلیت اینکه به آن سود تعلق گیرد وجود ندارد، باتوجه به دغدغه‌های نهاد ناظر، رگولاتوری و سپرده گذاری و همچنین با توجه به اینکه تمامی نمادها و صندوق‌های درآمد ثابت بازار هیبرید شدند، قابلیت کنترل ریسک وجود دارد و میتوان صندوق‌های درآمد ثابت ETF را به عنوان وجه تضمین این مشتریان در نظر گرفت. با توجه به آخرین نامه‌ای که به سازمان زده شده کماکان در حال پیگیری هستیم و دوستان جدید ما در کارگروه (امور معاملات و پس از معاملات سهام) در حال به نتیجه رساندن این موضوع هستند.

شریعتی از موضوع ارائه‌ سامانه‌ شاهکار که توسط سپرده گذاری در سامانه سجام استفاده می‌شود به کارگزاران گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگزاری‌ها به ویژه در بخش پذیرش مشتریان این است که شماره‌ تلفن همراه افراد به نام خودآنها ثبت نشده و سامانه‌ شاهکار که منتصب به اداره ثبت‌احوال کشوری است، در سامانه سجام و سپرده گذاری مرکزی وجوه برقرار است. این درخواست از سمت کانون و کارگروه داده شده که این سامانه شاهکار به تمامی کارگزارها به عنوان یک سرویس اضافه شود و این قابلیت را داشته باشد که ما شماره تلفن همراه تمام مشتریان کارگزاری‌ را پایش کنیم که به نام خود شخص باشد و سواستفاده از کد هیچ مشتری انجام نشود.

وی در رابطه با بحث کارمزد معاملات عمده و بلوکی گفت: این موضوع اصلا به سرمایه‌گذاران خرد و مردم که دارای کارمزد عادی معاملات هستند ربطی ندارد و ما نیز به این موضوع کاملا واقف هستیم که در دنیا کارمزد معاملات رو به صفر شدن است و در کنار آن اصطلاحا کارمزد ارائه خدمات گرفته می‌شود.

شریعتی اضافه کرد: این مشکل وجود دارد که کارگزارها نمی‌توانند در صورت مالی خود و درکنار آن کارمزد معاملات عمده یا بلوکی درآمد خدمات شناسایی کنند ( درحال حاضر این رقم برای مشتریان حقوقی در صورت معامله بالای ۱۰ میلیارد تومان و با سقف ۳۰ میلیون تومان بوده که تدوین شده سال ۱۳۹۴ است و با وجود درخواست‌های مکرر کارگزاران تغییر نکرده است.) در رابطه با این موضوع لازم به ذکر است کارمزد معاملات بلوکی و عمده که در آن سال تدوین و ابلاغ شده، برای زمانی است که با شاخص تورم یا افزایش‌ هزینه‌های کارگزاری مقایسه کنیم.

رئیس کارگروه امور معاملات و پس از معلاملات سهام کانون کارگزاران در پایان اظهار داشت: یک معامله‌ی عمده تا دوماه از کارگزاری زمان می‌برد و بابت تمام ارائه‌ی خدمات بورکراسی، نامه نگاری‌ها و تعهداتی که کارگزار انجام می‌دهد، کارمزد یا درآمدی از فرد شرکت‌کننده در معامله عمده دریافت نمی‌کند و اگر آن معامله عمده به نتیجه برسد کماکان آن کارمزد سقف معاملاتی ۳۰ میلیون تومانی خودشان را دارد. این موضوع منجر به این شده است که بسیاری از کارگزاران از انجام معامله عمده فراری باشند. ما این دغدغه‌ی بسیاری از کارگزاران را مطرح کردیم، مواردی نیاز سنجی شده و با بازارهای جهانی بنچمارک شده و همچنین با افزایش نرخ هزینه‌ها و نرخ تورم همسان سازی شده که این موضوع در دست کار است. البته از سمت کارگروه معاملات کانون کارگزاران درسال جدید به هیئت‌مدیره‌ هم این موارد منتقل شده که امیدوار هستیم که نتیجه‌ی بسیار خوبی داشته باشد و دغدغه کارگزاران برطرف شود.