خیز مشاوران سرمایه‌گذاری برای رقابت با سیگنال فروشان

مروارید اسلامی _ هفته‌نامه بورس در ادامه گزارش‌های پیشین این نشریه، در شماره حاضر نیز به موضوع اپلیکیشن‌های سیگنال‌دهنده و سیگنال‌فروش پرداخته است. مدت زیادی تمرکز بر گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی‌وجود داشت و چندان توجهی به این نوع محصول برای سیگنال‌دهی نشده بود.

پس از دو گزارش در رابطه با فعالیت این اپلیکیشنها و معرفی آنها، در گزارش حاضر از بعد دیگری به موضوع نگاه شده است؛ وقتی اپلیکیشنهای اینچنینی وجود دارد و مردم از آنها استفاده میکنند، یعنی تقاضای آن وجود دارد. مردم سیگنال میخواهند و این نیاز خود را از هر راهی که پیش پایشان باشد، برطرف میکنند؛ از ارتباطات کلامیگرفته تا تلگرام و همین اپلیکیشنها. آنچه مشخص است که نمیتوان به راحتی جلوی سیگنالدهی را گرفت. پس چرا نقش مشاوران سرمایهگذاری در این رابطه پررنگ نشود؟ اگر قرار است عدهای از هر طریقی و با هر قصدی به مردم سیگنال دهند، چرا مشاوران سرمایهگذاری که دانش و تخصص بورس دارند، مردم را راهنمایی نکنند؟ چرا مشاوران سرمایهگذاری اپلیکیشنهای اختصاصی خود را نداشته باشند که مردم را به صورت اصولی، با توجه به ریسک افراد و به کمک تحلیلهای بنیادی دقیق راهنمایی کنند؟ در گزارش حاضر نظر مدیران چند شرکت مشاور سرمایهگذاری در این خصوص پرسیده شده و چالشهای پیش روی آنها نیز مطرح شده است.

اطلاعات با کیفیت خریدار ندارد!

سعید جمشیدیفرد، رئیس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایهگذاری معیار، با بیان اینکه در این شرکت روی موضوع اپلیکیشن اختصاصی چند بار فکر شده، گفت: حتی روی مدلی کار کردیم که شاخص اختصاصی به نام مثلا معیار تعریف کنیم ولی با توسعه شبکههای اجتماعی، با ویژگی سرعت انتقال اخبار و اطلاعات و توجه مخاطبان به اطلاعات فحوایی و شایعات شفاهی و آنی و بیتوجهی به اطلاعات مكتوب و مستند كه معمولا با تاخیر منتشر میشود، از آن صرفنظر كردیم.

او ادامه داد: اطلاعاتی كه در حال حاضر در بازار میچرخد را میتوان به سه دسته تقسیم كرد؛ 1) اخبار و اطلاعاتی که صحیح و معتبر است، 2) مواردی كه قابل اتكا و معتبر نیستند ولی انتقالدهنده و ناشر آن قصد سوء و گمراهی بازار را ندارد، 3) آن دسته از اطلاعات و اخباری که با سوءنیت و مقاصد فریب معاملهگران و بازار نشر پیدا میكند که اطلاق مجرمانه دارد.

ابهامات اساسی در وضعیت اقتصادی و برنامهریزی و اتکا به شایعات و اطلاعات غیر اقتصادی (عمدتا سیاسی به مفهوم متداولش) جریان تبادل اطلاعات آنی از هر سه نوع را اولویت داده است. هر سه دسته مورد اشاره اگر از شبكههای اجتماعی موجود بهره ببرند، در مخاطب تاثیر میگذارند اما نظارت بر هر سه و برخورد با دو دسته آخر باید تعریفشده، بهموقع و عبرتآمیز باشد.

سازمان بورس باید جلوی تبعیض اطلاعاتی را بگیرد

جمشیدیفرد با بیان اینکه در چنین محیط پر هیجان و اقدامات لحظهای، جایی برای تحلیل و كارهای فكری باقی نمیماند، گفت: در این فضا که تناوب اطلاعات منتشر شده توسط ناشران در حد یک گزارش سالانه یا میاندورهای و اطلاعات موردی و آن هم با تاخیر است، اطلاعاتی که مبنای تحلیل باشد، در مقابل شایعات و اخباری که در لحظه جابهجا میشود، خریداری ندارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایهگذاری معیار با اشاره به اینکه این شرکت یکی از فعالترین تولیدکنندگان بولتنهای بازار بوده است، بیان کرد که در فضای کنونی جذابیت همین بولتنها هم در حال کاهش است و آینده روشنی ندارد. این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر لزوم گزارشدهی منظم و با فواصل زمانی کمتر از سوی شرکتها گفت: ما به بورس اعلام کردیم که تناوب اطلاعات درخواستی از ناشران را بالا ببرد. درست است که اکراه از اعلام سود و زیان سهماهه وجود دارد اما تمام ناشران با یک روز اختلاف، مبلغ و تعداد فروش را دارند؛ بنابراین این امکان وجود دارد که بورس آنها را ملزم به ارائه هفتگی اطلاعات کند تا در نتیجه آن، جلوی تبعیض اطلاعاتی گرفته شود. این یعنی ۵۰ بار اضافه شدن به اطلاعرسانی.

بدون مجوزها از روی چاله قانون پریدند

علی اسلامیبیدگلی، رئیس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایهگذاری آرمان آتی، ضمن تاکید بر اهمیت بازاریابی برای اپلیکیشنها، درخصوص محدودیتهای موجود گفت: داشتن یک اپلیکیشن در برنامههای آتی شرکت وجود دارد اما همه مشاوران سرمایهگذاری با یک محدودیت مواجه هستند؛ اینکه مشاوران سرمایهگذاری نمیتوانند مانند اپلیکیشنهای بدون مجوز مشاوره که در حال حاضر فعال هستند، به شایعات دامن بزنند. اصل سیگنال فروختن این است که بتوان به شایعه دامن زد اما ما نمیتوانیم به شایعات آن هم به صورت کذب دامن بزنیم. اگر آنها دروغی بگویند، اتفاق خاصی برایشان رخ نمیدهد اما اگر مشاوران سرمایهگذاری خلاف کنند، با آنها برخورد میشود. او ادامه داد: هرچند ما هم میخواهیم اپلیکیشن بسازیم اما باز هم به چابکی آنها نخواهد بود. باید تعاملی بین سازمان بورس و مشاوران سرمایهگذاری ایجاد شود و جلوی فعالیت اپلیکیشنهای سیگنالدهنده بدون مجوز گرفته شود. ساختن اپلیکیشن برای ما هزینهبر است و نیاز به محتوا و کارشناس دارد اما یک اپلیکیشن یا سایت غیررسمیبدون رعایت مقررات، به شایعات پر و بال میدهد و مخاطب پیدا میکند. بورس باید بتواند همزمان جلوی فعالیت آنها را بگیرد و با ما برای فعالیت در این حوزه تعامل کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحث فقط به سیگنالهای اپلیکیشنها محدود نمیشود، گفت: در حال حاضر شرکتهایی وجود دارند که بدون مجوز، کار مشاور سرمایهگذاری انجام میدهند یا سبدگردانی غیررسمیمیکنند و تعداد مشتریان آنها از ما بیشتر است. به این دلیل که ما وقتی سبدگردانی میکنیم، نمیتوانیم بیش از پنج درصد سهام یک شرکت را داشته باشیم یا بیش از 10 درصد منابعمان را در یک شرکت بیاوریم اما یک شرکت دیگر پول بسیاری از مردم را میگیرد و 95 درصد این پول را به یک سهم اختصاص میدهد! معلوم است که کارایی آن گاهی از ما بهتر میشود.

رونمایی از اپلیکیشن تخصصی در آینده نزدیک

محمد مرادی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایهگذاری ایرانیان تحلیل فارابی ضمن انتقاد از اپلیکیشنهای بدون مجوز گفت: موضوع اپلیکیشنها مهم و قابل توجه است؛ چرا شرکتهای مشاور سرمایهگذاری باید به این اندازه مسئولیت داشته باشند ولی بقیه به راحتی و بدون مسئولیت این کار را انجام دهند؟!

او با اعلام این خبر که اپلیکیشن اختصاصی شرکت تحت مدیریت او به زودی رونمایی میشود، بیان کرد: ما سعی کردیم یک اپلیکیشن آماده کنیم که در آن خبر، تحلیل و سیگنال داده شود. سیگنالها فروشی است و باید بابت آن پول پرداخت شود. ما سعی میکنیم در این برنامه یک آنالیز از ریسک مشتریان انجام دهیم و به هرکسی متناسب با ریسک او سیگنال بدهیم.

 

کد خبر 388452

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =